مقایسه آجیل خام و بوداده

در فرهنگ ما ایرانیان انواع آجیل مانند آجیل عید و آجیل مشکل‌گشا پای ثابت بسیاری از مهمانی‌ها‌ است. این خوراکی خوشمزه و سالم یکی از بهترین میان‌وعده‌ها برای همه افراد در هر سنی نیز محسوب می‌شود. بااین‌حال، سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید، این است که در مقایسه آجیل خام و بوداده: کدام بهتر است؟ 

در حال حاضر انواع مغز، شامل پسته، بادام، فندق، گردو و بادام هندی با قیمت‌های متفاوت به صورت خام و بوداده در بازار عرضه می‌شود. از این رو باید موقع خرید بدانید که کدام یک گزینه بهتری برای میان‌وعده‌ای سالم به‌شمار می‌آید. در این شرایط، شناخت و مقایسه آجیل خام و بوداده به شما کمک می‌کند تا بهتر متوجه تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو محصول با یکدیگر شوید تا بهترین گزینه را برای مصرف خود انتخاب نمایید.پس تا انتهای این مقاله با برادران حسینی همراه باشید.

تفاوت‌های آجیل خام و بوداده چیست؟

زمانی که آجیل خام تفت داده می‌شود، تغییرات زیادی در مزه و مواد مغذی آن رخ می‌دهد. به عنوان مثال، ممکن است حرارت باعث تغییرات قابل‌توجهی در خواص آجیل ‌شود و به مرور زمان، بافت آن را عوض کند. اگرچه بیشتر آجیل‌ها دارای مقدار بسیار زیادی کربوهیدرات، پروتئین و چربی‌های سالم هستند؛ اما بو دادن آن‌ها می‌تواند تغییراتی در این محتویات به وجود بیاورد. به‌طورکلی، برخی از مهم‌ترین تغییراتی که بعد از بو دادن آجیل به وجود می‌آیند، شامل موارد زیر می‌شوند: 

تغییر در ترکیب ویتامین‌های آجیل 

اولین موضوع در پاسخ به مقایسه آجیل خام و بوداده: کدام بهتر است؟ این است که با بودادن آجیل، ویتامین‌های موجود در آن دچار تغییر می‌شوند. به عنوان مثال، در آجیل خام مقدار قابل توجهی ویتامین E، کاروتنوئیدها و تیامین وجود دارند که هنگام برشته کردن آن، این ویتامین‌ها به‌طور کامل نابود می‌شوند. هرچه دمای شعله موقع بو دادن آجیل مخلوط بیشتر باشد، مقدار بیشتری از این ویتامین‌ها نیز از بین می‌روند.

 این در حالی است که با تفت دادن آجیل با شعله خیلی کم، احتمال از بین رفتن این ویتامین‌ها پایین‌تر است. در یک تحقیق برای مطلع شدن از این مسئله، مقداری بادام را به مدت ۲۵ دقیقه روی درجه ۱۴۰ درجه سانتی‌گراد تفت دادند که بعد از پایان کار، متوجه شدند که ۲۰ درصد از پروتئین‌های آن از بین رفته‌ است. 

تغییر مواد شیمیایی آجیل 

زمانی که شما آجیل را برشته می‌کنید و با حرارت بالا بو می‌دهید، در واقع مواد شیمیایی موجود در آن دچار تغییر می‌شوند. در این شرایط، احتمال ایجاد مواد مضر شیمیایی در آجیل وجود دارد. به عنوان مثال، زمانی که شما آجیل را تفت می‌دهید، در آن نوعی واکنش شیمیایی با نام واکنش میلارد رخ می‌دهد که در واقع واکنشی بین قند طبیعی و اسید آمینه آسپاراژین موجود در آجیل است. با به وقوع پیوستن این واکنش شیمیایی، مشکلات زیادی در بدن انسان ایجاد می‌شود که اگرچه ممکن است در مراحل ابتدایی چندان خود را نشان ندهد؛ اما به مرور زمان می‌تواند باعث ایجاد سرطان شود. 

تغییر در چربی‌های مفید آجیل 

پیش از این گفتیم که در آجیل مواد مفید و چربی‌های زیادی وجود دارند که برای بدن ضروری هستند. بااین‌حال، با برشته کردن آجیل روی شعله، ممکن است تمام این چربی‌های مفید از بین بروند. باتوجه ‌به مقایسه آجیل خام و بو داده می‌توان گفت که با مصرف آجیل خام، به راحتی می‌توانید چربی‌های مفید قابل‌توجهی به بدن خود برسانید. این در حالی است که با مصرف آجیل بو داده، نه‌تنها هیچ یک از این چربی‌های مفید به بدن شما نمی‌رسد؛ بلکه احتمال بروز بیماری‌های متعدد نیز وجود دارد. 

مزایا و معایب مصرف آجیل بوداده چیست؟

برای این که بهتر متوجه پاسخ سوال مقایسه آجیل خام و بوداده: کدام بهتر است؟ شوید، لازم است که مزایا و معایب هر یک را بشناسید. آجیل بوداده اگر چه معایبی دارد؛ اما طبق تحقیقات مزایای قابل‌توجهی نیز در آن پیدا شده‌ است که نشان می‌دهد با مصرف آجیل بوداده، می‌توانید به این مزایا دست پیدا کنید. 

البته تمام این مزایا تنها در صورتی رخ می‌دهند که شما به اندازه کافی و با دمای مناسب آجیل را برشته کرده باشید و بیش از اندازه آن را نسوزانید. چرا که با افزایش دما موقع برشته کردن آجیل، تمام مواد مغذی آن به طور کامل از بین می‌روند و به هیچ عنوان نباید از آجیلی استفاده کنید که بیش از اندازه برشته شده است. 

مزایا: 

  • طعم، بو و تجربه فوق‌العاده بهتر
  • هضم راحت‌تر نسبت به آجیل خام 
  • عدم وجود باکتری‌های مضر مانند سالمونلا

معایب: 

  • داشتن مقدار بسیار زیاد سدیم 
  • وجود مقداری چربی ترانس 
  • احتمال و قرارگیری در معرض رادیکال‌های آزاد 
  • از دست دادن آب موجود در آجیل 
  • افزایش چربی‌های مضر موجود در آجیل 

آجیل خام بهتر است یا آجیل بوداده؟

مزایا و معایب مصرف آجیل خام چیست؟

آجیل خام نسبت به آجیل بوداده مزایای بیشتری دارد. بااین‌حال، همین نوع از آجیل نیز ‌می‌تواند معایبی داشته باشد که لازم است آن‌ها را بشناسید. این معایب و مزایا باعث می‌شوند که بهتر بتوانید پاسخ سوال مقایسه آجیل خام یا بوداده: کدام بهتر است؟ را پیدا کنید.

مزایا:

  • داشتن مقدار خیلی کمتر سدیم
  • وجود مقدار بسیار کمی از رادیکال‌های آزاد
  • داشتن مواد مغذی طبیعی بیشتر در خود مانند ویتامین E و انواع آنتی اکسیدان‌ها

معایب:

  • طعم، بو و احساس تردی کمتر در مقایسه با آجیل بوداده
  • احتمال قرارگیری در معرض PPO موقع عمل پاستوریزاسیون
  • قابلیت هضم کمتر
  • احتمال افزایش نفخ و ناراحتی معده

آجیل خام بهتر است یا آجیل بوداده؟

هم آجیل خام و هم آجیل بو داده مزایا و معایب مربوط به خود را دارند. به همین خاطر ممکن است انتخاب یکی از این دو خوراکی برای شما، تصمیمی سخت و دشوار باشد. اگر موارد بهداشتی را رعایت کنید، هم آجیل خام و هم آجیل بوداده به اندازه کافی برای شما مفید است. همچنین انتخاب یکی از آن‌ها تا حد زیادی به سلیقه و شرایط خودتان بستگی دارد. 

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید هضم راحت‌تری داشته باشید و از طعم آجیل لذت ببرید، می‌توانید از آجیل‌های بوداده‌ای استفاده کنید که روی درجه حرارت خیلی کمتری تهیه شده‌ است. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید همه مواد مغذی در آجیل به بدنتان برسد، آجیل خام نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. 

به‌طور کلی، به نظر می‌رسد که مصرف نوعی از آجیل بوداده که با درجه حرارت کم تهیه شده است و مواد مغذی بیشتری در آن وجود دارد، می‌تواند گزینه فوق‌العاده‌ای در نظر گرفته شود. از این رو با مصرف این نوع آجیل، به راحتی می‌توانید تجربه بی‌نظیری از مصرف یک خوراکی خوشمزه و مفید داشته باشید، به‌طوری که با خیال راحت انواع آجیل تفت داده شده  و سالم را نوش‌جان کنید تا بخش زیادی از ویتامین‌های مفید و چربی‌های سالم به بدن شما برسد. 

کلام پایانی

در این مقاله به پرسش مقایسه آجیل خام و بوداده: کدام بهتر است؟ پاسخ دادیم. در جواب این سوال می‌توان گفت که بهترین گزینه برای افرادی که به سلامتی خود و طعم خوش خوراکی اهمیت می‌دهند، آجیل بو داده با درجه حرارت پایین است. در ضمن برای اینکه مطمئن شوید بهترین و باکیفیت‌ترین آجیل بوداده با درجه حرارت کم را دریافت می‌کنید، می‌توانید خودتان آجیل خام را بخرید و آن را در منزل با شعله خیلی کم برشته کنید. 

بااین‌حال، اگر فقط به طعم و ظاهر آجیل اهمیت می‌دهید، می‌توانید از همان ابتدا آجیل بوداده خریداری کنید. انتخاب یک فروشگاه‌ معتبر، بهترین گزینه برای خرید انواع آجیل‌های باکیفیت بوداده و خام برای شماست تا بتوانید با قیمت مناسب محصولات مورد نظر خود را خریداری نمایید.