مصرف شکلات برای تناسب‌اندام

شاید بیشتر مردم بر اثر یک کلیشه‌ی رایج، مصرف شکلات و تناسب‌اندام  را دو چیز کاملاً متضاد بدانند؛ اما شکلات درصورتی‌که با مواد مضر مخلوط نشود نه تنها مضر نیست؛ بلکه فواید آن از بسیاری از خوراکی‌های سالم دیگر بیشتر است. 

در رژیم غذایی خیلی از ورزشکاران و بدن‌سازان حرفه‌ای مقداری شکلات تلخ وجود دارد؛ چرا که این ماده برای تناسب‌اندام بسیار مفید و مؤثر است. بیایید در این مقاله از برادران حسینی درمورد فواید شکلات و تناسب‌اندام بیشتر بدانیم و بررسی کنیم که چگونه مصرف شکلات می‌تواند در وضعیت بدن دگرگونی ایجاد کند.

کالری شکلات تلخ

برای تناسب‌ اندام، شکلات‌هایی که حاوی قند مصنوعی هستند معمولاً کالری بسیار بالایی دارند و اصلاً توصیه نمی‌شوند. درحالی‌که شکلات تلخ به دلیل دارا بودن درصد بالایی از کاکائو منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی مانند منیزیم آهن و مس است. هر ۱۰۰ گرم شکلات تلخ حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری دارد که این مقدار بسته به نوع و برند شکلات متفاوت است؛ بنابراین مصرف متعادل شکلات تلخ به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی و رسیدن به بدن دلخواه داشته باشد. 

تاثیرات شکلات بر تناسب‌اندام

اکنون به بررسی تاثیرات شکلات بر تناسب‌ اندام می‌پردازیم و خواهیم دید که چگونه می‌توان از این خوراکی به عنوان یک ابزار کمکی در مسیر رسیدن به تناسب‌اندام استفاده کرد:

  • کنترل اشتها
  • بهبود عملکرد ورزشی
  • افزایش انرژی
  • خواص آنتی اکسیدانی
  • تقویت متابولیسم بدن

کنترل اشتها

مصرف شکلات تلخ در مقادیر معقول می‌تواند به کنترل اشتها و کاهش میل به خوردن تنقلات ناسالم کمک کند. طعم غنی و تلخی شکلات به دلیل میزان بالای کاکائو در ترکیباتش می‌تواند احساس سیری را افزایش دهد و مدت زمان بیشتری احساس عدم گرسنگی را در فرد ایجاد کند. این امر به ویژه برای افرادی که تمایل به پرخوری دارند یا در تلاش برای کاهش وزن هستند می‌تواند مفید باشد. 

بهبود عملکرد ورزشی

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف شکلات تلخ قبل از تمرین می‌تواند به بهبود عملکرد ورزشی و کاهش خستگی کمک کند؛ چرا که فلاونوئیدها و کافئین موجود در شکلات تلخ می‌توانند باعث افزایش انرژی و تمرکز در طول تمرینات شوند. فلاونوئیدها با افزایش جریان خون به عضلات، فرایند اکسیژن‌رسانی را بهبود می‌بخشند و در نتیجه عملکرد ورزشی را ارتقا می‌دهند. 

مصرف شکلات برای تناسب‌اندام

افزایش انرژی

شکلات حاوی کافئین و قندهای طبیعی است که می‌توانند به عنوان منبع انرژی سریع عمل کنند. این ویژگی می‌تواند در طول تمرینات شدید و فعالیت‌های فیزیکی سنگین مفید باشد. کافئین با تحریک سیستم عصبی مرکزی به افزایش انرژی و هوشیاری کمک می‌کند و قندهای طبیعی موجود در شکلات به سرعت به انرژی تبدیل شده و برای انجام فعالیت‌های فیزیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خواص آنتی‌اکسیدانی

تنها مقدار کمی شکلات تلخ سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌توانند به کاهش التهاب و آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو پس از تمرین کمک کنند. این امر می‌تواند زمان ریکاوری را کاهش دهد و به بدن در ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌ها با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کنند و باعث می‌شوند پس از تمرینات سنگین ورزشی، بدن در زمان کمتری انرژی از دست داده را به دست آورد. همچنین برای درمان آسیب‌هایی که به بافت عضلات وارد می‌شود، مصرف شکلات می‌تواند کمک‌کننده باشد.

تقویت متابولیسم بدن

ترکیبات موجود در شکلات تلخ مانند فلاونوئیدها می‌توانند به افزایش متابولیسم و سوزاندن کالری بیشتر کمک کنند. این امر باعث کاهش وزن و حفظ تناسب‌اندام می‌شود. با افزایش فعالیت متابولیسم، بدن قادر خواهد بود کالری‌های بیشتری را بسوزاند و در نتیجه افراد به اهدافی مانند لاغری و تناسب‌اندام نزدیک‌تر شوند.

نکات مهم مصرف شکلات برای سلامتی و تناسب‌اندام

گفتیم که شکلات و تناسب‌اندام دو نقطه‌ی عکس یکدیگر نیستند؛ ولی مانند بیشتر مواد غذایی مصرف بی‌رویه و نادرست این خوراکی نیز عوارض بسیار زیادی دارد و حتی منجر به چاقی می‌شود؛ بنابراین قبل از اینکه شکلات را در رژیم غذایی خود قرار دهید نکات زیر را با دقت بخوانید:

  • به دنبال شکلات‌هایی با حداقل ۷۰% کاکائو باشید. این نوع شکلات حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری است و قند کمتری دارد.
  • شکلات را با میوه‌های تازه یا مغزها ترکیب کنید تا از مزایای اضافی مانند فیبر و چربی‌های سالم بهره‌مند شوید.
  • قبل از خرید برچسب‌های مواد غذایی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که شکلات حاوی قند و چربی‌های اشباع کمتری است.
  • از شکلات‌های شیرین و فراوری شده پرهیز کنید. این نوع شکلات‌ها معمولاً حاوی قندهای اضافی و مواد نگهدارنده هستند که می‌توانند اثرات منفی بر سلامتی داشته باشند.
  • اگر به کافئین حساس هستید مصرف شکلات را محدود کنید؛ زیرا ممکن است خواب شما را تحت‌تأثیر قرار دهد و سلامت شما را به خطر بیندازد.
  • توجه داشته باشید که شکلات تنها بخشی از یک رژیم غذایی سالم است. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما شامل میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌ها و غلات کامل باشد.
  • مصرف شکلات ممکن است باعث کمبود آب بدن شود؛ بنابراین برای هیدراته نگه داشتن بدن همراه با شکلات آب کافی بنوشید.
  • درست است که شکلات می‌تواند به افزایش احساس خوشحالی و کاهش استرس کمک کند، اما از آن به عنوان یک راه‌حل برای مشکلات عاطفی استفاده نکنید؛ زیرا در طولانی مدت این ماده می‌تواند تاثیرات روانی مخربی داشته باشد.

میزان و زمان درست مصرف شکلات برای تناسب‌اندام

برای بهره‌مندی از خواص شکلات تلخ و تناسب‌اندام باید به میزان و زمان مصرف آن توجه کرد. همان‌طور که گفتیم بهترین نوع شکلات برای تناسب‌اندام، شکلات تلخ با حداقل ۷۰ درصد کاکائو است. حداکثر مقدار توصیه‌شده برای مصرف شکلات تلخ حدود ۲۰ تا ۳۰ گرم به صورت روزانه، معادل یک یا دو تکه کوچک است و می‌تواند به عنوان میان‌وعده‌ای سالم و مغذی استفاده شود.

بهترین زمان برای مصرف شکلات تلخ نیز قبل یا بعد از تمرینات ورزشی است. اگر شکلات را قبل از تمرین مصرف کنید انرژی لازم برای فعالیت را تأمین می‌کند و خستگی را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر مصرف آن پس از تمرین می‌تواند به تسریع فرایند ریکاوری و کاهش التهاب کمک کند.

سخن پایانی

می‌توان گفت که شکلات تلخ با خواص فراوانش به عنوان یک میان‌وعده سالم در رژیم غذایی افراد فعال و علاقه‌مند به تناسب‌اندام مورداستفاده قرار می‌گیرد. ترکیب شکلات با فعالیت‌های ورزشی و رژیم غذایی متعادل نه تنها سازنده‌ی یک سبک زندگی لذت‌بخش است، بلکه می‌تواند به بهبود عملکرد ورزشی و افزایش انرژی کمک کند. این مقاله به توضیح ارتباط شکلات و تناسب‌اندام  پرداخته و اطلاعات کافی در این مورد را در اختیار شما قرار داده است. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات بهتری درمورد این خوراکی داشته باشید و بتوانید آن را به درستی در رژیم غذایی‌تان مصرف کنید.