فواید مصرف انجیر خشک برای پوست و مو چیست؟

انجیر یکی از میوه‌های خوشمزه و پرخاصیت است که با روش‌های سنتی یا دستگاه‌های خشک کن، چیپسی و ترد می‌شود. ازمهم‌ترین فواید این میوه خوشمزه، شادابی پوست و مو است. به همین خاطر عده زیادی از افراد، به ویژه خانم‌ها برای جلوگیری از پیری زودرس از انجیر خشک استفاده می‌کنند تا از ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در آن بهره‌مند شوند. این میوه خوشمزه، با حجم زیادی از منیزیم، کلسیم و انواع ویتامین‌ها؛ به تار موها رطوبت و درخشندگی می‌بخشد. همچنین انجیر خشک دارای خواص  ضدالتهابی برای پوست است و به زیبایی، جوانی و شادابی شما کمک می‌کند. در ادامه همراه با برادران حسینی قرار است درمورد فواید مصرف انجیر خشک برای پوست و مو صحبت کنیم.

با فواید مصرف انجیر خشک برای پوست آشنا شوید

انجیر خشک یکی از میوه خشک‌های مغذی و پر ویتامین است که فواید زیادی برای بدن انسان دارد. از مهم‌ترین خواص انجیر خشک می‌توان به کاهش وزن، تقویت استخوان‌ها، کاهش قند خون، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تقویت حافظه اشاره کرد. البته به غیر از موارد ذکر شده، خاصیت مهم دیگری دارد که باعث شده مصرف این میوه خشک خوشمزه، بیشتر از سایرین باشد.

فواید انجیر خشک برای پوست و مو از جمله مواردی است که تحقیقات ثابت کرده در نشاط، جوانی و زیبایی افراد تاثیر به‌سزایی دارد. چرا که سرشار از ویتامین C، ویتامین E، پتاسیم، منیزیم و کلسیم است.  به این ترتیب باید از این خوراکی به عنوان گنجینه‌ای طبیعی برای جوانسازی پوست و جلوگیری از پیری یاد شود. در ضمن از آنجایی که خرید میوه انجیر محدود به فصل تابستان است، انجیر خشک بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. فواید آن برای پوست، عبارتند از:

خاصیت ضد پیری 

انجیر خشک به علت داشتن آنتی‌اکسیدان‌های قوی، به عنوان یکی از بهترین میوه‌های خشک و مقوی که در برابر رادیکال‌های آزاد مقاوم است، شناخته می‌شود. این میوه خشک به دلیل داشتن این خاصیت، برای جلوگیری از روند پیری در انسان مفید است و پوست را جوان نگه می‌دارد.

آبرسان پوست

یکی از مواد مغذی موجود در انجیر خشک، فیبر زیاد است. فیبر به آبرسانی و رطوبت‌دهی پوست کمک می‌کند. در واقع آبرسانی و خشک نبودن پوست یکی از فاکتورهای مهم برای جوانی و شادابی به شمار می‌آید.

جوانسازی پوست

ویتامینE  یکی از ویتامین‌های مهم و لازم برای کلاژن‌سازی پوست است که در انجیر خشک و انجیر تازه وجود دارد. انجیر خشک به دلیل داشتن این نوع ویتامین، در صدر خوردنی‌های جوانساز و برطرف کننده التهاب پوست قرار گرفته است.

روشن‌ کردن پوست

از جمله فواید ویتامین C موجود در انجیر خشک، کاهش لکه‌های پوستی، درمان آکنه، جوش و همچنین روشن کردن پوست است. در صورتی که می‌خواهید پوست تیره خود را چند درجه روشن و شفاف‌تر کنید، انجیر خشک را به عنوان میان‌وعده در برنامه روزانه خود قرار دهید.

فواید مصرف انجیر خشک

فواید مصرف انجیر خشک برای مو

در چند سال اخیر، فواید مصرف انجیر خشک برای پوست و مو اثبات شده است و عده زیادی از افراد برای درمان جوش و آکنه‌های پوستی و همچنین رشد مجدد مو و جلوگیری از موخوره، به دنبال خرید آن هستند. این میوه خوش‌طعم و شیرین ویتامین و مواد معدنی زیادی دارد که در نهایت باعث شده فواید شگفت‌انگیزی برای مو نیز داشته باشد. در ادامه به خواص انجیر خشک برای مو به صورت مفصل اشاره خواهیم کرد:

رشد مجدد مو

ازجمله خواص انجیر خشک، رشد موها است. انجیر به خاطر داشتن مقادیر بالایی از ویتامین B6 در رشد مجدد فولیکول موها تاثیر زیادی دارد. همچنین این میوه شیرین و لذیذ به دلیل سنتز کراتین به افزایش و سرعت رشد موها کمک فراوانی می‌کند.

درخشان‌تر شدن مو

ویتامین C موجود در انجیر خشک برای کلاژن‌سازی پوست و درخشندگی موها، معجزه می‌کند. به‌طوری که بعد از مدتی تاثیر خود را نشان می‌دهد. شادابی و درخشندگی موها به میزان مصرف ویتامین C موجود در انجیر خشک بستگی دارد.

جلوگیری از ریزش مو

یکی از دلایل اصلی و مهم ریزش مو، فقر آهن و کم خونی است که معمولا بین زنان و مردان بزرگسال، کمبود شدید آهن دیده می‎‌شود. مس، منیزیم، آهن و اکسیژن برای تقویت فولیکول‌های مو لازم هستند؛ به همین خاطر خوردن انجیر خشک فایده زیادی برای زنان و مردان دارد. این میوه فوق‌العاده، با داشتن تمام مواد معدنی و ویتامین‌ها به یک منبع قوی برای جلوگیری از ریزش مو تبدیل شده است.

جلوگیری از موخوره

ویتامین E به یک آنتی‌اکسیدان قوی در برابر رادیکال‌های آزاد معروف است و انجیر خشک با داشتن آن به عنوان یک داروی طبیعی برای جلوگیری از موخوره و ریزش مو ، به افراد معرفی می‌شود. همچنین انجیر خشک دارای اسیدهای چرب امگا ۳ است که به رطوبت موها کمک می‌کند؛ بنابراین با مصرف آن می‌توانید به راحتی از موخوره و ریزش موی خود جلوگیری کنید.  

نحوه مصرف انجیر خشک برای پوست و مو چگونه است؟

یکی از راحت‌ترین راه‌های مصرف انجیر خشک برای جلوگیری از ریزش مو، جوانسازی و آبرسانی پوست، خوردن روزی ۵ الی ۶ عدد انجیر خشک شده به عنوان میان‌وعده است. به این ترتیب افرادی که از انجیر خشک به عنوان جایگزین تنقلات مضر استفاده می‌کنند، جوان و شاداب‌تر از کسانی هستند که روتین روزانه سالمی ندارند.

از دیگر روش‌های مصرف انجیر خشک برای پوست و مو، درست کردن ماسک صورت و ماسک مو است. به این صورت که ابتدا باید انجیر خشک را خیس کنید و بعد آن را به خوبی با دستگاه مخلوط کن به شکل یک خمیر ورزیده در بیاورید. خمیر به عمل آمده را روی موهای خود به مدت نیم ساعت تا چهل دقیقه بگذارید. همچنین برای روشن شدن پوست، خمیر را با عسل و ماست مخلوط کنید و به مدت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه، آن روی صورت خود قرار دهید.

سخن پایانی

فواید مصرف انجیر خشک برای پوست و مو بی‌شمار است. به همین خاطر در این مقاله به‌طور مفصل و جداگانه، به توضیح فواید آن برای پوست و مو پرداختیم تا باتوجه به خواصی که دارد از انجیر ترد و خشک شده در رژیم‌های غذایی خود استفاده کنید.

برای بهره‌مندی از خواص این میوه خوشمزه و چیپسی می‌توانید روزانه ۵ الی ۶ عدد از آن را کنار غذا یا در میان‌وعده نوش‌جان کنید. همچنین برای درخشندگی و رشد موها یا جوانسازی پوست می‌توانید انجیر خشک را خیس کنید و بعد آن را به صورت یک خمیر  دربیاورید. خمیر انجیر خشک شده برای درست کردن یک ماسک بی‌نظیر پوست و مو فوق‌العاده‌ست!