خواص تخمه

تخمه‌ها یکی از انواع تنقلات موجود در بازار هستند که محبوبیت زیادی بین مردم دارند. افراد این تنقلات را معمولاً طبق میل و ذائقه خود انتخاب می‌کنند. جالب است بدانید تخمه‌ها خواص تغذیه‌ای و سلامتی زیادی دارند. در این مطلب اطلاعاتی جامع درباره فواید تخمه‌ها در اختیار شما قرار خواهیم داد. با برادران حسینی همراه باشید تا بفهمید چرا باید هر یک از آن‌ها را در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید.

خواص تخمه آفتابگردان چیست؟

تخمه آفتابگردان سرشار از ترکیبات مغذی است که خواص بی‌شماری به آن می‌یخشند. از مهم‌ترین خواص این نوع تخمه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سلامت قلب و عروق: تخمه آفتابگردان در باز شدن گرفتگی رگ‌ها و بهبود جریان خون در بدن نقش دارد. همچنین با مصرف این تخمه، میزان لیپو پروتئین خون افزایش می‌یابد و به دنبال آن کلسترول بد خون نیز کاهش پیدا می‌کند.
  • درمان کبد چرب: مواد معدنی موجود در تخمه آفتابگردان فواید زیادی برای سم‌زدایی کبد دارند. بنابراین می‌توانید برای درمان کبد چرب خود از این تخمه استفاده کنید. البته در مصرف آن زیاده‌روی نکنید!
  • افزایش سطح انرژی: پروتئین و ویتامین B موجود در تخمه آفتابگردان نقش مؤثری در بالا رفتن سطح انرژی شما دارند. همچنین این دانه گیاهی منبع غنی منیزیم است که مصرف آن به کاهش احساس خستگی و خشم در افراد کمک به سزایی می‌کند.
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش: تخمه آفتابگردان سرشار از فیبر است. میزان بالای این ماده در تخمه آفتابگردان به بهبود حرکات روده کمک می‌کند و در نتیجه باعث درمان بیماری‌های سیستم گوارش و یبوست می‌شود.

خواص تخمه کدو چیست؟

تخمه کدو با خواص درمانی زیادی که دارد، از دیرباز تاکنون مورد استفاده مردم است. مهم‌ترین خواص این تخمه عبارت‌اند از:

  • منبع غنی منیزیم: سطح بالای منیزیم در خون می‌تواند تا حدود ۴۰ درصد خطر مرگ زودرس را کاهش دهد. همچنین مصرف منیزیم نقش مهمی در رفع اختلالات خواب و بهبود کیفیت خواب دارد. تخمه کدو سرشار از منیزیم است و خوردن روزانه آن تا حد زیادی می‌تواند نیاز بدن را تأمین کند.
  • درمان پوکی استخوان: یکی از بهترین آجیل‌ها برای سالمندانی که در معرض پوکی استخوان هستند «تخمه کدو» است.
  • سلامت پروستات: حفظ سلامت پروستات از مهم‌ترین خواص تخمه کدو می‌باشد. این تخمه سرشار از مواد مغذی ضروری مانند فیتوسترول، ویتامین E و اسیدهای چرب لینولئیک است که با خواص ضدالتهابی خود برای ورم پروستات و سوزش مجاری ادراری مفید واقع می‌شوند.
  • بهبود سلامت قلب: تخمه کدو با کاهش میزان کلسترول در بدن می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کند.
  • تنظیم قند خون: مصرف تخمه کدو برای افرادی که دیابت دارند، مفید است. هنگام افت قند خون، خوردن تخم کدو می‌تواند به افزایش و تنظیم آن کمک به سزایی کند.
  • مقابله با سرطان: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تخمه کدو نقش مهمی در جلوگیری از سرطان دارند. همچنین هنگامی که فردی دچار سرطان می‌شود، خوردن تخمه کدو به می‌تواند با رشد سلول‌های سرطانی مقابله کند.
  • سلامت و زیبایی پوست و مو: تخمه کدو به علت دارا بودن ویتامین E به استحکام و درخشش مو و شادابی پوست شما کمک زیادی می‌کند.

خواص تخمه کدو چیست؟

با خواص تخمه هندوانه آشنا شوید

مواد مغذی موجود در تخمه هندوانه یا همان تخمه ژاپنی (جابانی) که مربوط به نوعی هندوانه خاص است، همچون سایر دانه‌ها می‌تواند فواید مختلفی برای سلامت انسان داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تولید بافت‌های پیوندی: تخمه هندوانه سرشار از اسید آمینه لایسین است که بدن به‌طور طبیعی قادر به تولید آن نیست و نقش به سزایی در تولید کلاژن و بافت‌های پیوندی بدن دارد. بنابراین مصرف این نوع تخمه می‌تواند این اسید آمینه را برای بدن تأمین کند.
  • بهبود متابولیسم: آرژنین یکی دیگر از اسید آمینه‌های مورد نیاز بدن است که باید از طریق مواد غذایی مانند تخمه هندوانه تأمین شود. تأمین آرژنین در بهبود سوخت و ساز و همچنین مشکلات قلبی و عروقی نقش قابل‌توجهی دارد.
  • سلامت و تقویت رشد مو: روغن طبیعی موجود در این نوع تخمه برای بهبود رشد مو نیز مفید است. استفاده از این روغن از شکنندگی مو و مشکلات پوست سر جلوگیری می‌کند و به موی سر شما درخشش و زیبایی می‌بخشد.
  • سلامت و زیبایی پوست: تخمه هندوانه حاوی مس است که در تولید رنگدانه‌های پوست تأثیر دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها و روغن موجود در این تخمه از چین و چروک و پیری پوست پیشگیری و پوستی نرم و مقاوم را برای شما به ارمغان می‌آورند. همچنین مواد مغذی موجود در این تخمه از پوست شما در برابر بیماری‌های عفونی و سرطان نیز محافظت می‌کنند.
  • بهبود پوکی‌ استخوان: عناصر موجود در تخمه هندوانه مانند منیزیم، مس، آهن و پتاسیم باعث تقویت استخوان‌ها و افزایش تراکم معدنی استخوانی می‌شوند. این امر خطر ابتلا به پوکی ‌استخوان را کاهش می‌دهد.

خواص تخمه خربزه کدامند؟

تخمه خربزه منبع پروتئین، آهن، چربی و فیبر است که به بهبود برخی از مشکلات و بیماری‌ها کمک چشمگیری می‌کنند. فواید تخمه خربزه به شرح زیر است:

  • درمان سنگ کلیه: مصرف تخمه خربزه باعث افزایش حجم ادرار و جلوگیری از عفونت‌های ادراری می‌شود و برای درمان و دفع سنگ کلیه نیز بسیار مؤثر است. همچنین افراد دارای سنگ کلیه که از سوزش مجاری ادراری رنج می‌برند، با استفاده از این تخمه می‌توانند آن را بهبود ببخشند.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: تخمه خربزه احتمال خطر بیماری‌های عفونی و ویروسی را کاهش می‌دهد. ویتامین‌های B و C در تخمه خربزه می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی و افزایش سطح سلامت عمومی بدن کمک کنند.
  • بهبود عملکرد روده: مصرف تخمه خربزه به دلیل دارا بودن فیبر و ملین، به درمان یبوست و سلامت روده کمک می‌کند. همچنین تخمه خربزه در درمان بسیاری از آسیب‌های روده مانند کرم روده نیز نقش دارد.
  • تنظیم فشار خون: آرژنین موجود در تخمه خربزه به تنظیم سطح فشار خون کمک می‌کند. افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، می‌توانند با مصرف این تخمه به کاهش آن کمک کنند و خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر را در خود به حداقل برسانند.
  • تقویت حافظه: در طب سنتی به مصرف این تخمه برای داشتن حافظه‌ای قوی و رفع مشکلات حافظه تاکید زیادی شده است. زیرا ویتامین B در تخمه خربزه برای بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت حافظه بسیار مفید است.

کلام آخر

در این مقاله درباره فواید تخمه‌ها، خواص تخمه هندوانه و تخم کدو، تخمه خربزه و آفتابگردان به تفصیل توضیح دادیم. مصرف انواع تخمه در حد کم و مناسب، نه تنها برای شما مضر نیست، بلکه خواص زیادی را برایتان به ارمغان خواهد آورد. بنابراین با قرار دادن متعادل این تخمه‌ها در رژیم غذایی خود می‌توانید شادی تندرستی را به خود هدیه کنید.