معرفی بهترین و با کیفیت ترین آجیل ها

انواع آجیل در بازار ایران بخش عمده‌ای از فرهنگ و رسوم ما ایرانیان را تشکیل می‌دهند و در اغلب مراسماتی که خوشبختانه همراه با شادی هستند، نقش برجسته‌ای دارند. در سفره‌های شادی مثل سفره هفت سین، سفره عقد، سفره شب یلدا و بسیاری از مناسبت‌های شاد دیگر آجیل‌ها به‌خوبی جا خوش کردند و چه شور و چه شیرین باعث شیرین‌کامی مهمانان می‌شوند.

خوشبختانه وضعیت اقلیمی کشور ما قابلیت کشت و پرورش انواع آجیل را دارد و به همین دلیل بازار آجیل کشورمان یک بازار بسیار متنوع است. به شکلی که امروزه می‌توانیم به راحتی انواع آجیل را خریداری کنیم. در ادامه این مطلب از برادران حسینی قصد داریم به معرفی بهترین و باکیفیت‌ترین آجیل بپردازیم. پس اگر شما هم در زمره کسانی قرار می‌گیرید که همیشه به دنبال بهترین‌ها هستند، همراه ما باشید. 

دسته‌بندی کلی آجیل‌ها

انواع آجیل باتوجه به طعم و روش مزه‌دار شدنشان به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • آجیل خام که همان آجیل بو نداده و بدون هیچ‌گونه ماده افزودنی است و نمک ندارد. به همین دلیل برای بیماران قلبی و افراد مبتلا به فشار خون بالا مناسب است. از جمله آجیل‌های خام می‌توان به پسته، بادام، گردو، فندق و… اشاره کرد. 
  • آجیل شور که آجیل‌های بو داده و حرارت‌‌دیده هستند که نمک و سایر افزودنی‌های خوشمزه را با خود به همراه دارند.

انواع آجیل‌ها

آجیل‌ها را می‌توان به دسته‌بندی‌های زیر تقسیم کرد:

آجیل مغز

انواع مغزهای بادام، پسته، فندق، گردو و… که از پوست و غلاف خود درآمدند، ترکیبات اصلی آجیل مخلوط مغز را تشکیل می‌دهند. آجیل مغز از بهترین آجیل‌ها است و یک میان وعده کامل، خوشمزه، پرانرژی و سالم برای همه افراد به حساب می‌آید. بهترین گزینه برای افرادی که نمی‌توانند از آجیل شور استفاده کنند، آجیل مغز خام است. این مخلوط مقوی، یکی از جذاب‌ترین و باارزش‌ترین نوع آجیل‌ها است که در دورهمی‌های رسمی و مجالس خاص استفاده می‌شود. 

آجیل خشکبار

خشکبارها یکی از مغذی‌ترین مواد غذایی طبیعی هستند که به دلیل داشتن مواد مفید و موردنیاز برای رشد، سلامت بدن و عملکرد بهینه اندام‌های مختلف همواره مورد توصیه پزشکان به‌ویژه متخصصان تغذیه بودند. مصرف خشکبار حجم زیادی از مواد معدنی، ویتامین‌های مفید و آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

آجیل خشک مخلوطی از میوه‌های خشک شده یا همان خشکبارها است که به‌صورت باز یا بسته‌بندی شده خریداری و در مهمانی‌های رسمی یا دورهمی‌های فامیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مهم‌ترین اجزای آجیل‌های خشک می‌توان به برگه‌های خشک شده پرتقال، خرمالو، موز، سیب، آناناس، زردآلو، انبه، توت‌فرنگی، هلو، انواع آلو، کیوی، گلابی و … اشاره کرد. 

آجیل هفت مغز

به دنبال شمارش هفت مغز در این آجیل نباشید چون این آجیل تنها پنج مغز و دو میوه خشک یا خشکبار دارد که در مجموع آجیل هفت مغز را تشکیل می‌دهند. آجیل هفت مغز از هر دو نوع آجیلی که در بالا اشاره شد، مقوی‌تر و مفیدتر و البته کامل‌تر است. این آجیل را به‌عنوان یک بمب انرژی برای کودکان، خانم‌های شیرده و افراد مسن در نظر می‌گیرند.

اجزای آجیل هفت مغز شامل مغز پسته، بادام، فندق، مغز یکی از انواع بادام‌های هندی، زمینی یا درختی به همراه مغز گردو می‌شود. دو جزء خشکبار این آجیل هم کشمش و یک نوع میوه خشک دیگر است. 

آجیل یلدا

آجیل یلدا همان‌طور که از نامش پیداست، پای ثابت سفره شب یلدا است و شامل برگه‌های خشک شده زردآلو، توت‌ خشک، انجیر خشک، باسلوق، گردو و کشمش می‌شود. آجیل شب یلدا اگرچه از اقلام کمی برخوردار است اما هریک از آن‌ها منبع سرشار از انرژی هستند و باعث ایجاد نشاط در انسان می‌شوند. 

فلسفه استفاده از آجیل شب یلدا که البته در طول شب‌های بلند زمستان هم استفاده می‌شود، تأمین انرژی و افزایش سیستم ایمنی بدن برای مقابله با سرماخوردگی در طول فصل سرما  است. البته شما می‌توانید بنابر سلیقه خود این ترکیبات را تغییر دهید و مغزهای دیگری مانند پسته، بادام یا فندق هم به این مخلوط اضافه کنید.

آجیل مخلوط

آجیل مخلوط یکی از بهترین آجیل‌ها محسوب می‌شود. این آجیل ترکیبی از میوه‌های خشک یا انواع مغزها و تخمه‌ها است که می‌تواند در هر نوع مهمانی مورد استفاده قرار گیرد. اجزای مغز آجیل مخلوط عبارت‌اند از بادام، فندق، بادام هندی و گردو به همراه تخمه آفتابگردان، تخمه جابانی (ژاپنی) و کدو. البته درصد این اجزا را می‌توانید بنا به سلیقه و ذائقه خودتان کم و زیاد کنید. 

آجیل تخمه‌دار شور

بیشتر ذائقه ما ایرانی‌ها به خوراکی‌های مزه‌دار به‌ویژه مزه شوری گرایش دارد. برخی از آجیل‌های شور دارای تخمه هم هستند و به همین دلیل به آن‌ها آجیل شور تخمه‌دار گفته می‌شود. این آجیل می‌تواند شامل بادام‌های درختی و هندی، فندق، گردو و پسته به همراه یک یا چند نوع تخمه نمکی باشد. البته افرادی که ناراحتی‌های قلبی، فشار خون و دیابت دارند، بهتر است در مصرف این آجیل احتیاط کنند. 

آجیل شیرین

آجیل شیرین یکی از جذاب‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین انواع آجیل است. این آجیل اگرچه در مقایسه با انواع دیگر از قیمت بیشتری برخوردار است؛ اما جذابیت آن، تقاضا برای این محصول خوشمزه را بالا می‌برد.

اجزای مختلف آجیل شیرین عبارت‌اند از مغز فندق، مغز بادام زمینی و درختی، مغز پسته و گردو و چند نوع میوه خشک شده مثل انجیر خشک، برگه زردآلو و چیپس انواع میوه خشک شده. 

آجیل خام چهارمغز

در لیست معرفی بهترین و باکیفیت‌ترین‌ ها، قطعا آجیل چهار مغز باید ذکر شود. این آجیل همان‌گونه که از نامش هم پیداست از چهار نوع مغز تشکیل شده که با وجود اجزای نسبتاً کم‌تری که در مقایسه با سایر آجیل‌ها دارد، یکی از مرغوب‌ترین و جذاب‌ترین انواع مخلوط به حساب می‌آید. این گزینه مقوی که انرژی فراوانی دارد، می‌تواند به قدرت فکری و تحلیلی کودکان، دانش‌آموزان و افراد میانسال که در آستانه ورود به سنین پیری هستند کمک کند تا از درگیری با مشکلات آلزایمر خلاص شوند. آجیل خام چهار مغز شامل بادام هندی (یا گردو)، فندق، بادام درختی و مغز پسته است. 

آجیل هفت سین

آجیل هفت سین که به آن آجیل شب عید نوروز هم گفته می‌شود، یکی از سنتی‌ترین انواع آجیل در بین ما ایرانیان است که اجزای متنوعی از جمله بادام، تخمه کدو، تخمه جابانی یا ژاپنی، پسته، بادام هندی، تخم کدو و مغز گردو دارد. در گذشته، آجیل هفت سین ما ایرانیان دارای نخود و کشمش نیز بود؛ ولی به مرور زمان از این آجیل کنار گذاشته شد و به‌تنهایی تبدیل به یک نوع آجیل مستقل به نام نخودچی کشمش شد. 

آجیل مشکل گشا

مشکل‌گشا نیز یکی دیگر از سنتی‌ترین آجیل‌های ما ایرانیان است که به عنوان نذری برای رفع گرفتاری‌ها و مشکلات استفاده می‌شود. بادام، فندق، پسته، نخودچی، کشمش و توت خشک، مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده آجیل مشکل‌گشا هستند. 

آجیل برزیلی

این نوع آجیل خاص که بیشتر برای جنبه درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به این صورت تولید می‌شود که چند نوع آجیل خام روی حرارت تفت داده می‌شوند تا تغییر رنگ داده و مزه خام خود را از دست بدهند. ترکیبات این مخلوط عبارتند از: گردو پیکانو، بادام برزیلی، بادام هندی با پوست، گیلاس بری، کرنبری و توت فرنگی تایلندی.

آجیل آفریقایی

آجیل آفریقایی به دلیل قیمت نسبتاً زیادی که دارد، در بازار چندان پرتقاضا نیست. البته اجزای این آجیل بسیار مقوی و پر انرژی هستند؛ زیرا برخی از انواع آن، بومی قاره آفریقا به حساب می‌آیند. اجزای اصلی آجیل آفریقایی شامل بادام هندی، فندق، بادام، بلوبری، انجیر و میوه استوایی پاپایا می‌شوند. 

آجیل هندی

یکی دیگر از انواع آجیل در بازار ایران، آجیل هندی است. نخستین نکته‌ای که در زمان شنیدن نام آجیل هندی به ذهن ما می‌رسد، ادویه فراوان و رنگ و بوی خاص آن است. پیش از این‌که به اجزای تشکیل دهنده آجیل هندی بپردازیم، بهتر است توصیه کنیم که در مصرف این نوع آجیل زیاده‌روی نکنید. نخود سبز خشک شده، نخود معمولی، رشته‌های ریز سرخ و خشک شده و همچنین ذرت خشک شده مهم‌ترین اجزای آجیل هندی هستند که البته در برخی از آن‌ها می‌توان اجزای دیگری را هم مشاهده کرد. 

بهترین و باکیفیت‌ترین آجیل‌

چگونه بهترین و باکیفیت‌ترین آجیل‌ را تشخیص دهیم؟

وقتی حرف از معرفی بهترین و باکیفیت‌ترین ها می‌زنیم به دنبال شاخص‌هایی هستیم که اگر در یک نوع آجیل باشند، اکثر افراد به آن برچسب باکیفیت می‌زنند. مهم‌ترین ملاک‌های باکیفیت‌ترین آجیل عبارت‌اند از:

بو و مزه آجیل

آجیل باکیفیت، آجیلی است که بوی ماندگی و کهنگی ندهد و در بین اجزای آن‌، مغز خراب یا کرم خورده وجود نداشته باشد. به‌عنوان یک راهنمایی به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا حد امکان از خرید آجیل با طعم خیلی تند یا خیلی شور و یا ترش خودداری کنید. چون با افزایش مزه آجیل، بوی کهنگی و ماندگی آن پنهان می‌ماند و شما متوجه مدت زمان زیاد نگهداری از آن آجیل در انبار نخواهید شد. فراموش نکنید که بوی ترشیدگی و رطوبت، نخستین هشدار برای یک آجیل بی‌کیفیت است. 

ظاهر آجیل

آجیل باکیفیت را از ظاهر آن هم می‌توانید شناسایی کنید. وجود پوست‌های خالی، مغزهای پوک، لکه‌های سیاه یا قهوه‌ای یا سوراخ و کپک‌زدگی ریز روی سطح آجیل می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که محصول پیش روی شما از نظر باطنی، آجیل سالمی نیست. 

عدم وجود رنگ و لعاب روی آجیل

برخی از تولید کنندگان یا حتی فروشندگان، برای ایجاد جذابیت ظاهری، به آجیل رنگ و لعاب غیرمجاز خوراکی می‌دهند تا ظاهر محصول جذاب‌تر به نظر برسد. این مواد افزودنی بدون تردید سرطان‌زا هستند. پس زمانی که قصد خرید آجیل دارید، با دست مرطوب یا یک پارچه نسبتاً خیس، آجیل را لمس کنید و اگر رنگ به خود گرفت، بدانید که آجیل موردنظر از کیفیت لازم برخوردار نیست. 

یک دست بودن آجیل

توجه داشته باشید که در یک آجیل با کیفیت، تمام اجزا همسان هستند و به اصطلاح دارای گونه‌های قاطی نیستند. بنابراین به گونه‌های مختلف بادام‌ها، پسته‌ها و… توجه داشته باشید تا به‌خوبی در جریان کیفیت آجیل قرار بگیرید. 

کلام آخر

در این مقاله به معرفی بهترین و باکیفیت‌ترین انواع آجیل در بازار ایران، از آجیل هفت مغز و آجیل شب یلدا گرفته تا آجیل برزیلی و آفریقایی پرداختیم. این مقاله یک منبع ارزشمند و قابل‌اعتماد برای افرادی است که به دنبال شناخت بهتر بازار آجیل و خرید این محصول هستند. یادتان باشد هنگام خرید ملاک‌هایی مانند بو و مزه، رنگ و لعاب، ظاهر و یک دست بودن آجیل را حتماً چک کنید تا خریدی راضی کننده داشته باشید.