آجیل خام بهتر است یا شور؟

 آجیل یکی از خوشمزه‌ترین مواد خوراکی مغذی شناخته شده به عنوان میا‌ن‌وعده و مناسب برای همه سنین است. فرقی ندارد آجیل را به صورت خام مصرف کنید یا تفت داده؛ به هر حال خوشمزه و مقوی است. در هر شرایط و هرسنی، خوردن آجیل مخلوط می‌تواند مزایای زیادی به بدن شما برساند. با این حال، خیلی از افراد می‌پرسند آجیل شور یا خام، کدامیک سالم‌تر است؟ در این مطلب از برادران حسینی تفاوت‌های آجیل خام و شور را از نظر خواص توضیح خواهیم داد.

مطمئنا اغلب افراد آجیل شور را بیشتر از آجیل خام دوست دارند و به دلیل طعم لذت‌بخشی که آجیل و نمک دارد، مزه آن را می‌پسندند. آجیل‌های شور مثل آجیل عید و آجیل مشکل‌گشا غالبا با استفاده از نمک و ادویه تولید و وارد بازار خشکبار می‌شوند؛ بنابراین شما می‌توانید این خوراکی دلچسب را در بسته‌بندی‌های زیبا و جذاب خریداری کنید. 

اما در پاسخ به سوال آجیل شور یا خام، کدامیک سالم تر است؟ باید بگوییم اگر به دنبال سلامتی خود هستید و می‌خواهید در عین خوردن انواع مغز، سلامتی خود را حفظ کنید، بهتر است آجیل خام میل کنید. زیرا آجیل بوداده یا همان آجیل شور، مواد مغذی خود را در اثر حرارت و اضافه کردن نمک و ادویه مختلف از دست داده است. با این حال، بیشتر مردم به خاطر طعم خوب آجیل شور، آن را در بسته‌بندی‌های کوچک و بزرگ خریداری می‌کنند که از نظر سلامتی، نمی‌تواند با آجیل خام برابری کند.

معایب آجیل بو داده چیست؟

همان‌طور که گفتیم، بهتر است برای حفظ سلامتی خود دانه خوراکی خام مصرف کنید؛ چرا که آجیل بو داده یا شور می‌تواند برای سلامتی بدن انسان مضر باشد. در ادامه، درباره برخی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که در اثر مصرف آجیل شور یا بوداده برای افراد به وجود آمده، صحبت می‌کنیم.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که در حالت عادی، آجیل شور نمی‌تواند مضرات خیلی زیادی به بدن وارد کند. بلکه شما باید در مصرف این ماده خوراکی اعتدال را رعایت کنید. این در حالی است که اگر در مصرف آجیل شور که روی حرارت زیاد بو داده شده، زیاده روی کنید، احتمال بروز مشکلات زیر وجود دارد.

افزایش وزن با آجیل بوداده

در آجیل بوداده مقدار بسیار زیادی کالری و چربی وجود دارد که با مصرف بیش از اندازه آن، چربی بدن افزایش پیدا می‌کند. برای این که این موضوع را بهتر درک کنید، در اینجا آجیل شور و خام را از این نظر با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم:

۲۸ گرم بادام خام تقریبا ۱۶۱ کالری و ۱۴ گرم چربی دارد. این در حالی است که همین مقدار آجیل بوداده و شور با کالری ۱۶۷ دارای ۱۶ گرم چربی است. به همین ترتیب، این موضوع برای سایر آجیل‌ها نیز صدق می‌کند. همچنین از آنجایی که موقع تفت دادن آجیل مقدار قابل توجهی از رطوبت آن در اثر حرارت از بین می‌رود، کربوهیدرات موجود در آن افزایش می‌یابد و نسبت به آجیل خام بیشتر باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود.

آجیل شور یا خام

کاهش مواد مغذی آجیل در زمان تفت دادن

آجیل‌ها سرشار از مواد مغذی مختلف و سالم برای بدن هستند. به همین خاطر مصرف روزانه آن می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در سلامتی داشته باشد. با این حال، گفتیم که رسیدن حرارت به آجیل موقع بو دادن آن تا حد خیلی زیادی باعث از بین رفتن این مواد مغذی می‌شود. چراکه برخی از آجیل‌ها نسبت به حرارت و گرما حساس هستند و در طول بو دادن، ممکن است مواد معدنی و ویتامین‌های خود را از دست بدهند.

در نتیجه، آنتی اکسیدان‌های موجود در آن‌ها نیز از بین می‌رود و با مصرف آجیل، مقدار مواد مغذی که به بدن شما می‌رسد، بسیار کم می‌شود. به همین دلیل به جای آجیل بوداده، بهتر است از آجیل خام مصرف کنید.

تغییرات شیمیایی در آجیل شور

از دیگر معایبی که آجیل بو داده نسبت به آجیل خام دارد، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که آجیل‌های بوداده به خاطر دریافت حرارت و گرما، ممکن است واکنش‌های شیمیایی از خود نشان دهند که در نهایت باعث ایجاد  قند طبیعی می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایل تغییر رنگ آجیل‌های بو داده نسبت به آجیل خام هم همین مسئله است.

در روند حرارت‌دهی به آجیل بوداده، میزان اسید آمینه آسپاراژین موجود در آن افزایش پیدا می‌کند و این موضوع باعث تغییر رنگ و در نتیجه، بروز واکنش‌های شیمیایی در آجیل می‌شود. این در حالی است که با مصرف آجیل خام، دیگر هیچ‌گونه نگرانی بابت این مسئله نخواهید داشت.

آیا آجیل خام برای بدن مضر است؟

با توجه به توضیحاتی که در قسمت قبل ارائه دادیم، تا حدودی متوجه شدید که آجیل خام نسبت به آجیل شور مزایای بیشتری دارد و مواد سالم بیشتری در خود جای داده است. با این حال، باید بدانید که چون آجیل خام هیچ‌گونه حرارتی نمی‌بیند، احتمال اینکه باکتری و قارچ‌هایی درون آن باشد، هست. در حالی که برخی مواقع، حرارت باعث از بین بردن قارچ‌ها و باکتری‌ها می‌شود.

علاوه بر این، ممکن است برخی مواد سرطان‌زا مانند آفلاتوکسین در آجیل‌های خام وجود داشته باشد. در این شرایط تصور عموم مردم براین است که با حرارت، این مواد سرطان‌زا در آجیل خام از بین می‌رود. با این حال باید بگوییم که ماده آفلاتوکسین مقاومت بسیار زیادی در برابر حرارت دارد و حتی اگر آجیل را با حرارت بالا هم بو بدهید و شور کنید، از بین نخواهد رفت. برای برطرف کردن این مشکل، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که آجیل خام یا شور را از فروشگاه‌های معتبر و قابل اعتماد خریداری کنید.

چگونه آجیل بوداده درست کنیم؟

با توجه به نکاتی که پیش از این گفتیم، اکنون باید بدانید که هم آجیل خام و هم آجیل بوداده تا حدودی می‌توانند معایبی داشته باشند. به منظور اطمینان از این مسئله، بهتر است ابتدا آجیل خام را تهیه کنید و در منزل خودتان آن را روی حرارت کم با نمک یا هر ادویه دلخواه دیگر تفت دهید.

دقت داشته باشید لازم نیست که آجیل حتما روی حرارت خیلی زیاد بوداده شود تا تمام میکروب‌های آن از بین برود. تنها کاری که شما می‌توانید انجام دهید این است که آجیل خام را از مکان‌های معتبر خریداری و اگر دوست داشتید آن را مزه‌دار و شور کنید. این کار را روی حرارت خیلی کم و در بازه زمانی بسیار کوتاه بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام دهید.

سخن نهایی

در این مطلب به پرسش (آجیل شور یا خام، کدامیک سالم تر است؟) پاسخ دادیم و اطلاعاتی درباره آجیل شور و خام در اختیار شما قرار دادیم. همان‌طور که متوجه شدید، آجیل خام نسبت به آجیل شور و بوداده مزایای بیشتری دارد و باعث سلامتی بدن می‌شود.

 این در حالی است که آجیل بوداده به خاطر حرارت، بخش زیادی از مواد مغذی و معدنی خود را از دست می‌دهد. البته اگر انواع آجیل‌ را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید، می‌توانید از بابت کیفیت مطمئن باشید. همچنین می‌توانید آجیل خام باکیفیت خریداری کنید و سپس با کمترین درجه حرارت، آن را تفت دهید.