با خواص کره بادام درختی برای بدن آشنا شوید

اگر اطرافیانتان کودک خردسال داشته باشند و یا حتی خودتان مادر باشید، حتما می‌دانید اولین غذایی که کودکان در سال اول می‌توانند بخورند، شیره بادام است. این بدان معنی است که این مغز خواص بی‌نظیری دارد که برای رشد و تقویت بدن بسیار مفید است. از طرفی، ترکیبات مغذی و خواص سلامتی کره بادام درختی آن را به انتخابی ارجح برای بزرگسالان تبدیل کرده است. کره بادام باکیفیت و طبیعی بخش قابل‌توجهی از نیازهای غذایی بدن را برآورده می‌کند؛ به همین علت در این مقاله همراه با برادران حسینی قصد داریم خواص کره بادام درختی برای بدن را به تفصیل شرح دهیم.

خواص کره بادام درختی برای بدن چیست؟

کره بادام درختی به لطف ترکیبات غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، دارای خواص گوناگونی برای سلامت بدن انسان است. گنجاندن کره بادام در رژیم غذایی و مصرف به اندازه و منظم آن، فواید گوناگونی نظیر محافظت از سلول‌ها، پیشگیری از آلزایمر، تقویت کبد، تقویت بینایی و پیشگیری از سنگ صفرا به همراه دارد. اما خواص کره بادام به همین موارد محدود نمی‌شود. سایر خواص شگفت‌انگیز این کره گیاهی را در ادامه توضیح دادیم.

  • کمک به کنترل وزن و کاهش قند خون

کره بادام درختی می‌تواند برای کاهش وزن و کوچک کردن سایز دور کمر مفید باشد. به‌دلیل فیبر موجود در این کره، مصرف آن باعث کاهش اشتها می‌شود. با احساس سیری که پس از خوردن کره بادام تجربه می‌کنید، اشتهای کاذب و پرخوری شما به مرور از بین می‌رود و کاهش وزن را تجربه می‌کنید.

کره بادام درختی کالری بالایی دارد؛ اما خوردن آن منجر به افزایش وزن نمی‌شود. البته تحقیقات ثابت کردند که مصرف کره بادام درختی باعث کاهش وزنی پایدار و طولانی‌ مدت نمی‌شود و زیاده‌روی در مصرف آن ممکن است اثر معکوس داشته باشد.

  • حفظ سلامت قلب

کره بادام درختی حاوی چربی‌های اشباع نشده است که به کاهش سطح LDL «کلسترول بد» و در عین حال افزایش کلسترول HDL «کلسترول خوب» و تقویت سلامت قلب کمک می‌کند. بنابراین مصرف منظم و متعادل آن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش خواهد داد.

علاوه بر این، محتوای بالای ویتامین E موجود در این کره گیاهی، برای جلوگیری از تجمع پلاک در شریان‌ها مفید است. یکی دیگر از خواص آن، کنترل قند خون است. کره بادام به‌دلیل ترکیبات غنی منیزیم، برای بهبود حساسیت به انسولین و حفظ سطح قند خون در افرادی که در معرض خطر دیابت هستند مؤثر است.

  • حفظ زیبایی و سلامت مو

کره بادام سرشار از چربی‌های مفید، پروتئین، ویتامین‌های B و E، فیبر، کلسیم، منیزیم و آهن است که همگی به حفظ سلامت مو کمک می‌کنند. این مواد مغذی برای حفظ رطوبت و تغذیه پوست سر مفیدند و سلامت کلی مو را ارتقا می‌دهند. وجود آنتی‌اکسیدانی به نام «کاتالاز» در بادام درختی می‌تواند منجر به جلوگیری از تجمع پراکسید هیدروژن در فولیکول‌های مو شود و سفیدی زودرس مو را به تأخیر بیندازد.

ویتامین‌ها و اسیدهای چرب مختلف در کره بادام درختی که فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کنند، باعث رشد بیشتر مو نیز می‌شوند. منیزیم موجود در این کره، به افزایش ضخامت مو و بیوتین نیز به ترمیم آسیب‌های مو کمک بسیاری می‌کند؛ در نتیجه شما با مصرف این کره گیاهی موهایی زیبا و درخشان‌ خواهید داشت.

  • حفظ سلامت و زیبایی پوست

کره بادام درختی سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که پوست را در برابر رادیکال‌های آزاد مضر ناشی از آلودگی، اشعه ماورای‌بنفش، دود و… حفظ می‌کنند. این کره به‌دلیل وجود ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B  و مس برای حفظ رنگ‌دانه‌های طبیعی پوست نیز مفید است.

محتوای ویتامین E موجود در کره بادام درختی برای افزایش درخشندگی و پیشگیری از پیری زودرس پوست مؤثر است. علاوه بر این، اسید لینولئیک موجود در بادام به جلوگیری از خشکی پوست کمک کرده و آن را هیدراته و انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد. 

  • استحکام استخوان‌ها و کاهش تنش عضلانی

کره بادام منبع عالی کلسیم، منیزیم و فسفر است که برای سلامت استخوان و استحکام دندان ضروری هستند. کسانی که به‌دنبال منابع غیر لبنی کلسیم هستند، می‌توانند با مصرف منظم و با قاعده این کره گیاهی، از پوکی استخوان‌ جلوگیری کنند. 

از دیگر خواص کره بادام درختی برای بدن، می‌توان به خاصیت پیشگیرانه آن برای گرفتگی عضلات و کمر درد اشاره کرد. منیزیم و پتاسیم موجود در آن، از طریق کمک به افزایش جریان خون، منجر به تسکین عضلات و جلوگیری از گرفتگی می‌شود.

  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش

کره بادام درختی به بهبود زخم‌های روده و مثانه کمک می‌کند. همچنین حاوی فیبر است که فواید بی‌شماری برای سلامتی دارد. یکی از این فواید، تقویت سلامت روده است که می‌تواند باعث بهبود عملکرد گوارش شما شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان داد که مصرف بادام باعث افزایش سطح بوتیرات (یک اسید چرب که برای سلامت دستگاه گوارش مفید است) خواهد شد. بوتیرات از دیواره روده شما محافظت می‌کند و باعث رشد باکتری‌های سالم روده و کاهش التهاب آن می‌شود.

  • خواص آنتی‌اکسیدانی

کره بادام به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان طبیعی عمل می‌کند و باعث کاهش احتمال خطر برخی از بیماری‌ها مانند سرطان، آلزایمر و بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا می‌شود. این کره حاوی اسید فولات نیز هست که به کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم کمک می‌کند. 

محتوای بالای کلسیم و پروتئین همراه با فیبر، باعث جلوگیری از سرطان روده بزرگ می‌شود. مصرف این کره گیاهی، از برونشیت مزمن و مشکلات تنفسی پیشگیری می‌کند. در واقع سلنیوم موجود در بادام به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل کرده و از سلامت کلی دستگاه تنفسی حمایت می‌کند.

خواص کره بادام درختی

زیاده‌روی در مصرف کره بادام درختی ممنوع!

با وجود اینکه کره بادام درختی فواید بسیاری برای سلامتی دارد؛ اما باید به چند نکته در مورد مصرف آن توجه کنید. این نکات به شرح زیر هستند:

  • مواد تشکیل دهنده پر کالری: بسیاری از برندهای کره بادام درختی که در فروشگاه‌های مواد غذایی به فروش می‌رسند، مقادیری از قند یا روغن افزودنی دارند که برای افرادی که درگیر چاقی و اضافه‌وزن هستند، توصیه نمی‌شوند.
  • حساسیت غذایی: بسیاری از افراد به آجیل‌های درختی مانند بادام حساسیت دارند. علائم آلرژی به بادام درختی شامل تنگی نفس، حالت تهوع، خارش دهان/ زبان/ گلو و چشم‌ها، آنافیلاکسی و مشکل بلع می‌شود. با این حال، اگر به سایر آجیل‌ها حساسیت دارید، لزوماً به این معنی نیست که قرار است به بادام درختی هم حساسیت داشته باشید. 
  • مشکل سنگ کلیه: کره بادام درختی سرشار از «اگزالات» است. اگر سابقه سنگ کلیه دارید یا در معرض خطر ابتلا به آن هستید، باید از مصرف کره بادام خودداری کرده یا میزان مصرف را محدود کنید.

طرز تهیه کره بادام درختی

کره بادام را می‌توانید در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی پیدا کنید؛ با این حال امکان درست‌کردن آن در منزل هم وجود دارد. شما می‌توانید این کره را در خانه با آسیاب کردن بادام‌های بو داده در غذاساز یا مخلوط‌کن به‌سرعت و در عرض چند دقیقه آماده کنید. هرچه مدت مخلوط کردن بادام‌ها طولانی‌تر باشد، در نهایت کره نرم‌تر و با بافت بهتری درست می‌شود.

برای طعم دادن به کره می‌توانید متناسب با سلیقه‌تان نمک، شکر، عسل یا شربت افرا هم به آن اضافه کنید. ادویه‌جاتی مانند وانیل، دارچین یا جوز هندی نیز انتخاب‌های خوبی برای افزودن به کره بادام درختی هستند. کره بادام خانگی تا سه هفته در یخچال قابل نگه‌داری است.

کلام آخر

خواص کره بادام درختی برای بدن آن را به یک غذای همه‌کاره و مغذی تبدیل کرده است. این خواص جنبه‌های مختلف سلامتی از سلامت قلب و عروق و متابولیک گرفته تا استحکام استخوان‌ها و پیشگیری از سرطان را شامل می‌شوند. شما می‌توانید با گنجاندن کره بادام درختی در رژیم غذایی‌ در وعده صبحانه یا عصرانه، به سلامتی و طول عمر خود و عزیزانتان کمک کنید.