پسته یکی از مهم ترین و مقوی ترین مغزها می باشد که در تمام کشورهای جهان علاقه مندان خود را دارد. انواع پسته موجود در ایران در شهر رفسنجان کاشته می شوند. پسته هایی که از نظر کیفیت و رنگ ظاهری و … با یکدیگر متفاوت هستند. خواص پسته فراوان است. به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت پسته اکبری و احمدآقایی بپردازیم.

همه چیز درباره تفاوت پسته اکبری و احمدآقایی

پسته اکبری و احمدآقایی هر دو از انواع پسته های کاشته شده در شهر رفسنجان استان کرمان هستند که در کشورهای مختلف اروپایی، چین، هند و … خریداران خود را دارند و بازار صادرات آنها بسیار داغ می باشد.

شهر رفسنجان دارای آب و هوایی معتدل می باشد و می تواند انواع پسته های مختلف را در خود پرورش دهد. هر چند که در سال های اخیر استان هایی مانند خراسان نیز نسبت به کشت این نوع پسته ها اقدام کرده اند.

پسته ها دارای شکل های متعدد فندقی و کشیده هستند. پسته های احمدآقایی و اکبری هر دو در دسته پسته های کشیده جای دارند. با این وجود این دو نوع پسته ممکن است تفاوت هایی با یکدیگر داشته باشند. به همین دلیل خیلی از افراد در هنگام خرید توجه زیادی به نوع پسته می کنند.

قابل ذکر است که درختان هر دو نوع از این پسته ها با یکدیگر از نظر قدی و رشد عرضی یکسان می باشد و همچنین جوانه هر دو نوع این پسته ها دایره ای و با طول کم می باشد. به همین دلیل می توان گفت که تفاوت پسته اکبری و احمدآقایی زیاد نمی باشد.

مشخصات پسته احمدآقایی

این نوع پسته دارای طعمی خوشمزه می باشد و بعد از برداشت به شکل های مختلف نمکی و برشته می شود. این پسته دارای مغزی بلند و کشیده با رنگ های قرمز، ارغوانی و مایل به سبز می باشد و به نوعی شبیه پسته های آمریکایی است و رنگ سخت پوسته آن به شکل سفید است.

پسته احمد آقائی

کشاورزان برای خشک کردن این نوع پسته کار دشواری را در پیش ندارند و آنها را در زیر نور آفتاب خشک می کنند.

پسته خام طبیعی، بو داده، بو داده و نمکی، بو داده و نمک زده با آهک از انواع پسته احمدآقایی می باشند. این نوع پسته نوعی آجیل مجلسی و اشرافی محسوب می شود و خیلی از افراد از آن برای شب های مهمانی و اعیاد استفاده می کنند.

خرید پسته

معرفی پسته اکبری

اما معروف ترین پسته در ایران پسته اکبری می باشد که نسبت به پسته احمدآقایی دارای علاقه مندان بیشتری است. این نوع پسته دارای مغز بزرگتری نسبت به پسته احمدآقایی است و انتها و سر پسته دارای عرض یکسانی می باشد و به عنوان پسته خندان مشهور است.

پسته اکبری

این پسته نیز به راحتی در زیر نور آفتاب خشک می شود و دارای انواع پسته خام طبیعی، بو داده، بو داده و نمکی، بو داده و نمک زده با آهک می باشد. رنگ پوسته این نوع پسته کرمی است و دارای مغزی با رنگ های بنفش، قهوه ای و مایل به سبز می باشد.

تفاوت پسته اکبری و احمدآقایی

در این میان با توجه به این مطالب می توان مهم ترین تفاوت پسته اکبری و احمدآقایی را مربوط به رنگ مغزهای آنها نسبت داد.

مغز خوشمزه پسته احمدآقایی دارای رنگ ارغوانی و مغز پسته اکبری دارای رنگ قهوه ای و بنفش می باشد. در صورتی که هر دو از نظر کیفیت و مزه بسیار به یکدیگر شباهت دارند.

اما یکی دیگر از تفاوت های این دو نوع پسته زمان برداشت آنها می باشد. به طوری که پسته اکبری در چندین سال قابل برداشت نمی باشد و ممکن است درختان یک باغ چند سالی نتوانند دارای پسته اکبری باشند و دوره های خاص زمستانی را بگذرانند. در صورتی که پسته احمدآقایی در هر شرایطی پرورش می یابد و کاشت آن برای کشاورزان به صرفه تر می باشد.

قابل ذکر است که دیگر تفاوت پسته اکبری و احمدآقایی را می توان به زمان شروع گل دهی آنها نسبت داد. به طوری که زمان گل دهی پسته اکبری دیرتر از زمان شروع گل دهی پسته احمدآقایی در شهرهای مختلف می باشد. به همین دلیل پسته اکبری در دسته پسته های دیررس، اما پسته احمدآقایی در دسته پسته های زودرس می باشد.

دیگر تفاوت پسته اکبری و احمدآقایی نیز مربوط به میزان صادرات آنها می باشد، به طوری که پسته احمدآقایی درصد زیادی از صادرات  به کشورهای اروپایی و خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است که پسته اکبری دارای قد بلندتر و کشیدگی بیشتری نسبت به پسته احمدآقایی می باشد.

انواع پسته های ایرانی به خصوص پسته های استان کرمان در داخل ایران و خارج کشور مشتریان خود را دارد. ما در این مقاله سعی کردیم به تفاوت پسته اکبری و احمدآقایی در برخی از موارد بپردازیم تا خریداران در هنگام خرید این آجیل بتوانند آنها را از یکدیگر تمایز دهند. از همراهی شما سپاسگزاریم!