آلو خشک 

آلو یکی از میوه‌های پرطرفدار تابستان است. بسیاری از افراد انواع آلو را خشک می‌کنند تا در بقیه‌ فصول سال هم بتوانند از آن استفاده کنند. البته آلو خشک به ‌صورت آماده در بازار وجود دارد. با این ‌حال خیلی از افراد مشتاق هستند که این کار را در خانه انجام بدهند تا از سلامت آن اطمینان داشته باشند و در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی کنند. اگر شما هم مشتاق هستید که آلو را در خانه خشک کنید باید بدانید که خشک‌کردن این میوه مانند سایر میوه‌ها راحت است، اما نیاز به استفاده از تکنیک‌های خاصی دارد. در ادامه این مطلب همراه با برادران حسینی درباره روش‌ها و نکات خشک‌کردن آلو در خانه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

روش ‌های تهیه آلو خشک خانگی

اولین معضل در خشک‌کردن آلو پوست ضخیم آن است، چرا که بعد از خشک شدن ضخامت پوست آن بیشتر شده و به ‌راحتی از آلو جدا نمی‌شود. به همین دلیل اولین قدم در تهیه‌ آلو خشک، جدا کردن پوست آن از میوه است. برای اینکه این کار را به ‌سادگی و بدون آسیب رساندن به بافت میوه انجام دهید؛ بهتر است آلوهای تازه را درون آب جوش بگذارید. زمان مناسب برای برداشتن آلوها از روی حرارت وقتی است که پوست آلوها جمع شده و به‌راحتی جدا می‌شوند. شما باید زمانی که بافت آلوها نرم و لطیف شد، آلوها را از روی حرارت بردارید. در نظر داشته باشید که برای این کار می‌توانید از هر نوع آلویی استفاده کنید، با این ‌حال آلوهای گوشتی و شیرین انتخاب بهتری هستند. نکته‌ مهم بعدی این است که محیط استریل و تمیزی را برای خشک‌کردن آلوها انتخاب کنید. شما باید از سلامت فضایی که برای خشک‌کردن آلوها انتخاب کرده‌اید، مطمئن شوید.

خشک ‌کردن آلو با نور مستقیم خورشید

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای خشک‌کردن آلو در خانه استفاده از نور خورشید است. اگر در مکانی زندگی می‌کنید که هوا برای مدت طولانی آفتابی است، این روش می‌تواند برای شما کارآمد باشد. برای استفاده از این روش باید نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  •         بعد از اینکه پوست تک‌تک آلوها را جدا کردید آن‌ها را درون آب نمک قرار می‌دهید و سریع خارج می‌کنید سپس آلوها را در یک سینی یا سفره‌ای تمیز در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار می‌دهید تا خشک شوند. محلول آب نمک مانع از سیاه شدن آلوها در هنگام خشک‌شدن زیر نور آفتاب می‌شود.
  •         آلوها را در روز چند بار جابه‌جا کنید تا به‌ صورت یکنواخت و یکدست خشک شوند.
  •         زمانی که آلوها به مقدار دلخواهتان خشک شد، آن‌ها را در یک ظرف دربسته و در یک مکان سرد و خشک (ترجیحا فریزر) قرار دهید.
  •         حتماً دقت کنید که هر روز به آلوها سر بزنید زیرا ممکن است تمام بافت آلو خشک شود و چیزی جز هسته آلو برایتان باقی نماند.
  •         یکی از نکته‌هایی که برای خشک‌کردن آلو با نور مستقیم خورشید باید به آن توجه کنید، این است که شرایط اقلیمی را تحت نظر بگیرید. در هوای ابری یا هوایی با رطوبت بالا امکان خشک‌کردن آلو وجود ندارد.
  •         اگر فضای کافی برای دسترسی به آفتاب و خشک‌کردن آلو ندارید یا نسبت به تمیز ماندن آلوها در فضای آزاد حساس هستید؛ از باد پنکه برای خشک‌کردن آلوها کمک بگیرد. البته این کار زمان‌بر است و ممکن است نتوانید نتیجه دلخواهتان را از این روش بگیرید.

استفاده از دستگاه‌ های میوه خشک‌ کن

در حال حاضر در بازار دستگاه‌های میوه خشک‌کن در ابعاد و سایزهای مختلفی وجود دارند. اگر دوست دارید که خودتان در خانه آلو خشک تهیه کنید می‌توانید یکی از این دستگاه‌ها را بخرید. قیمت این دستگاه‌ها با توجه به حجم و برند سازنده بسیار متفاوت است. روش کار با این دستگاه‌ها پیچیدگی خاصی ندارد. شما باید آلوها را در ابعاد موردنظرتان برش بزنید و در داخل دستگاه قرار دهید. دستگاه‌های میوه خشک‌کنی روی درجه‌های مختلفی تنظیم می‌شوند. با مطالعه دفترچه راهنمای دستگاه می‌توانید بهترین درجه برای خشک‌کردن آلو را انتخاب کنید.

در اکثر موارد دمای ۴۵ درجه سانتی‌گراد برای خشک‌کردن آلوها مناسب است. همچنین به ‌طور متوسط بین ۸ تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد تا آلوها با این دستگاه خشک شوند. به شما توصیه می‌کنیم که اجازه بدهید آلوها در دمای پایین و در مدت طولانی‌تری خشک شوند تا کیفیت و طعم آلو بر اثر حرارت زیادی تغییر نکند. بااین‌حال اگر می‌خواهید در زمان کوتاه‌تری آلوی خشک ‌شده آماده کنید؛ بهتر است آلوها را در ابعاد کوچک و نازک‌تر برش بزنید و سپس در داخل دستگاه قرار دهید.

آلو خشک در خانه

خشک‌ کردن آلو در فر

اگر نمی‌خواهید برای خرید میوه خشک‌کن خانگی هزینه کنید می‌توانید از فر برای خشک‌کردن آلو استفاده کنید. برای انجام این کار کافی است مقداری آلو را بشوید و خشک کنید. روی سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید سپس آلوها را به‌صورت ورقه‌ای برش بزنید و بر روی سینی فر بچینید. دمای فر را روی ۱۲۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید. زمانی که کمی از آب میوه‌ها خشک شد، دمای فر را تا ۱۴۹ درجه فارنهایت افزایش دهید. حدود ۶ تا ۸ ساعت طول می‌کشد تا میوه خشک آماده شود. به شما توصیه می‌کنیم که هر دو ساعت یک‌بار به میوه‌ها سر بزنید و کمی در فر را باز نگه دارید تا رطوبت از داخل فر خارج شود. پس از خشک شدن آلوها، آن‌ها را به مدت ۱۲ ساعت در دمای محیط قرار دهید و بعد بسته‌بندی کنید.

تهیه آلو خشک با توستر

افرادی که از توستر برای خشک‌کردن آلو استفاده می‌کنند باید دقت بیشتری به خرج دهند. شما باید آلو را شسته و به‌طور کامل خشک کنید. سپس آلو را برش بزنید. قطعات آلو نباید خیلی نازک یا خیلی کلفت باشند. آن‌ها را با فاصله مناسب درون ظرف مناسب قرار دهید و داخل توستر بگذارید.

تنظیمات توستر را بر روی یخ‌زدایی قرار دهید و روی مدت زمان ۳۰ دقیقه تنظیم کنید. بعد از ۳۰ دقیقه آلوها را برگردانید و دوباره داخل توستر قرار دهید. توستر را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه روشن کنید. زمانی که آلوها به‌طور کامل خشک شدند آن‌ها را بیرون بیاورید و اجازه بدهید برای چند ساعت در دمای محیط قرار بگیرند تا خنک شوند.

چگونه از آلو خشک نگهداری کنیم؟

شما می‌توانید آلوهای خشک ‌شده را در کیسه‌های فریزر یا در ظروف‌های درب‌دار شیشه‌ای و پلاستیکی قرار دهید. آلو خشک‌ هم در دمای محیط و هم در داخل یخچال قابل نگهداری است. بااین‌حال ما به شما توصیه می‌کنیم که آلو خشک را در داخل یخچال بگذارید تا بر اثر گذر زمان خیلی خشک و سفت نشود. اگر هم قصد نگهداری آلو خشک در محیط بیرون از یخچال را دارید باید محیطی خنک و به دور از نور خورشید و رطوبت را انتخاب کنید. بهترین زمان مصرف این میوه خشک مقوی هم شش ماه پس از تهیه آن است.

بهترین شیوه برای تهیه آلو خشک در خانه کدام است؟

همه روش‌های تهیه آلو خشک خانگی مزایا و معایب مختلفی دارند. به‌عنوان‌مثال خشک‌کردن آلو با دستگاه میوه خشک‌کن زمان‌بر است و شما مقدار کمی آلو خشک را می‌توانید با این روش تهیه کنید. از طرف دیگر دستگاه‌های میوه خشک‌کن ارزان نیستند و شما باید برای خرید آن‌ها هزینه بپردازید به همین دلیل آسان‌ترین و راحت‌ترین روش برای تهیه آلو خشک خانگی استفاده از نور خورشید است. این روش هزینه‌ای برای شما ندارد. همچنین به دلیل این‌که آلو در معرض تماس مستقیم با نور خورشید و هوا قرار می‌گیرد به‌طور کامل و یکدست خشک می‌شود و کیفیت بهتری پیدا می‌کند.