یکی از مواد طبیعی و بسیار عالی که خواص و مزایای مصرف بی شماری دارد زعفران می باشد. باید این را بدانید که با مصرف این ماده عالی می توانید سلامتی بدن خودتان را افزایش دهید. به همین دلیل بهتر است به خوبی با خواص زعفران و مزایای مصرف آن آشنا باشید؛ تا بتوانید با استفاده از این ماده شگفت انگیز سلامت بدن خودتان را بهبود دهید.

ارزش غذایی زعفران

زعفران گیاهی ست که بیشتر به عنوان چاشنی و طعم دهنده مورد استفاده قرار می گیرد ولی شاید جالب باشد بدانید که این گیاه موجب کاهش چربی و کلسترول خون می گردد.

زعفران آرام بخش، اشتها آور، ضد اسپاسم، پیشگیری کننده از بیماریهای قلبی و سرطان، تقویت کننده حافظه و کاهش دهنده فشار خون است. از آن در درمان بیماری آسم، بیماریهای پوستی، بیماری های چشم، عفونت ادراری، یرقان، پیش انداختن قاعدگی، رفع نفخ شکم ، درمان معده درد و درمان کم خونی استفاده می شود.

زعفران به هضم غذا کمک می کند و تقویت کننده معده می باشد و به عنوان مسکن بویژه در دردهای لثه کاربرد دارد.

همچنین از زعفران به عنوان یک گیاه شادی آور یاد می شود که می تواند نقش مؤثری در درمان بیماری افسردگی داشته باشد. در ادامه بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.

بررسی خواص زعفران

باید این را به خوبی بدانید که زعفران خواص و ویژگی های بی شماری دارد، که برای هر فردی می تواند بسیار مفید باشد. به همین دلیل در ادامه می خواهیم به معرفی و بررسی برخی از خواص این ماده فوق العاده برای شما بپردازیم.

زعفران گیاه ضد افسردگی

زعفران نه تنها در پیش گیری از افسردگی لکه در درمان آن نیز نقش مؤثری دارد.  این در حالی است که بر اساس تب سنتی ایران هم زعفران به گیاهی خنده آور و فرح بخش معروف شده است. بر اساس تحقیقاتی ثابت شده استفاده از زعفران در غذا یا نوشیدنی هایی مثل چای زعفران برای تمدد اعصاب مفید است. همچنین زعفران علاوه بر تمرکز حواس نقش مؤثری در پیشگیری از آلزایمر و پارکیسون داشته و علاوه بر این در درمان دردهای عصبی و کم خوابی نیز موثر می باشد.

خواص زعفران به عنوان یک عامل پیشگیری از کاهش دید در سالخوردگی

بر اساس تحقیقات مرکز دانشگاهی ایتالیا زعفران در تنظیم کارکرد سلولهای بینایی موثر است و سلولهای بینایی را در مقابل آسیبها محافظت می کند و از پیشرفت بیماریهای چشم جلوگیری می کند و موجب احیای سلولهای آسیب دیده چشم می شود. زعفران در درمان اختلالات لکه زرد شبکیه که در سنین سالخوردگی ایجاد می شود موثر است. مصرف زعفران در رژیم غذایی از پیشرفت بیماریهای ژنتیک چشم جلوگیری می کند و به همین علت مصرف متعادل آن به سالخوردگان و افراد مبتلا به بیماری های چشم توصیه می شود.

خواص ضد سرطانی زعفران

این گیاه دارای خواص ضد سرطانی است . در حقیقتبه عنوان یک داروی ضد تومور و جمع کننده رادیکالهای آزاد عمل می‌کند. بر اساس تحقیقات پزشکی ثابت شده است که مواد آنتی اکسیدان موجود در زعفران خواص ضد سرطانی دارا می باشند. بر اساس نتایج این بررسی بنظر می رسد که استفاده از زعفران، از بروز توالی های ژنی سرطان زا جلوگیری می کند و در ترمیم مولکول های دی ان ای آسیب دیده تاثیر بسزایی دارد.

تقویت سلامت قلب

یکی از مزایای بسیار خوبی که رعفران دارد این مورد است که می تواند باعث تقویت قلب و بهبود عملکرد آن شود. باید این موضوع را به خوبی بدانید که با مصرف زعفران می توانید رادیکال های آزادی که در بدن شما می باشد را با استفاده از زعفران از بین ببرید. به همین دلیل مصرف زعفران می تواند باعث تقویت قلب شما شود.

خواص زعفران برای بیماری های گوارشی

دلایل بسیاری برای ایجاد بیماری های گوارشی وجود دارد و همچنین روش ها و راهکار های بی شماری برای درمان این مشکلات وجود دارند. اما همیشه یکی از بهترین راهکار ها استفاده از مواد طبیعی می باشد. به همین دلیل باید بدانید که یکی دیگر از خواص زعفران درمان و بهبود بیماری های گوارشی می باشد. این بیماری ها معمولا به دلیل تغییر طبع بدن ایجاد می شوند، به همین دلیل یکی از بهترین روش ها استفاده از زعفران می باشد زیرا طبع این ماده گرم

خواص زعفران به عنوان یک ماده انرژی زا

می توان گفت یکی از مواد بسیار خوبی که می توانید از آن به عنوان یک انرژی زا طبیعی استفاده کنید زعفران می باشد. به طور کلی با مصرف زعفران می توانید متابولیسم بدن خودتان را تنظیم کنید و با تنظیم شدن این مورد سوخت و ساز بدن شما درست و تنظیم می شود. برخی دیگر از خواص این ماده فوق العاده عبارتند از:

  • تحقیقات اولیه نشان می دهد مصرف زعفران به مدت ۶ ماه می تواند پیشرفت هایی را در بینایی افراد مبتلا به AMD ایجاد کند.
  • مصرف زعفران به مدت ۴ هفته عملکرد جنسی افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کردند را بهبود بخشید.
  • مطالعات نشان داده است مصرف زعفران به مدت ۱۲ هفته می تواند علائم اضطراب را در برخی افراد کاهش دهد.
  • تحقیقات اولیه نشان داده است یک ماده شیمیایی استخراج شده از زعفران می تواند خستگی ناشی از ورزش را در آقایان کاهش داده و قدرت عضلات آنان را بهبود بخشد.
  • تحقیقات اولیه نشان داده است مصرف چای سیاه زعفرانی سه بار در روز و به مدت ۸ هفته باعث کاهش فشارخون می شود.
  • مصرف زعفران به صورت دهانی طی ۲۲ هفته می تواند باعث بهبود علائم بیماری آلزایمر شود.

مضررات مصرف بی رویه زعفران

اکثر ما بیشتر در مورد مزایا و خواص زعفران شنیده ایم شاید به ذهن خود راه ندهیم که این گیاه هم می تواند مضراتی داشته باشد و آن را بیشتر از حد نیاز مصرف کنیم اما یکی از نکات خیلی مهم در مورد مصرف زعفران این است که مصرف بی رویه زعفران ضرر دارد و موجب استفراغ، کاهش ضربان قلب، خون ریزی از بینی، خون ریزی از پلک ها و لب و موجب سر گیجه، بی حالی، زردی پوست و عوارض خطرناک دیگر می شود که این عوارض حتی می تواند منجر به مرگ شود.

از این  رو مصرف بی رویه زعفران شاید یکی از آن حقایق ناگفته ای باشد که ممکن است خیلی از ما با آن آشنایی نداشته باشم.

مقدار مناسب و مجاز مصرف زعفران در ماه

با توجه به اینکه مصرف زیاد زعفران ممکن است تبعات بدی داشته باشد باید در مقدار مصرفی زعفران دقت کنید. میزان توصیه شده زعفران در هر ماه برای هر نفر ۳ گرم است و  بیش از ۵ گرم برای هر نفر در ماه مضر می باشد. این درحالی است که مصرف ۵ گرم زعفران در یک وعده غذائی می تواند منجر به مرگ انسان گردد.

نگهداری از زعفران

خیلی ها زعفران را دم کرده و بعد مصرف می کنند زیرا خیلی از آشپز ها اعتقاد دارند که طعم و رنگ آن با دم کردن بیشتر می شود و به همین دلیل خیلی ها ترجیح می دهند آن را دم کنند ولی اگر می خواهید خود زعفران یا سابیده شده ی آن را نگه دارید بهتر است آن را  دور از نور و رطوبت بگذارید و در ظروف شیشه ای یا فلزی دربسته نگهداری نمایید. توجه داشته باشید اسانس زعفران قابل تبخیر شدن است، بنابر این درب ظرف زعفران را ببندید درصورت باز ماندن درب ظرف زعفران اثرات داروئی و کیفیت آن کاهش می یابد.

برای این منظور می توانید زعفران را از فروشگاه هایی تهیه کنید که این گیاه را در بسته بندی های محکم و در عین حال زیبا به بازار عرضه می کنند. فروشگاه برادران حسینی هم یکی از آن فروشگاهایی است که زعفران را در بسته بندی های متنوعی به مشتری ارائه می کند.
خواص زعفران، دو ظرف حاوی مقادیر بسیاری زعفران

مصارف زعفران

زعفران به مواد غذایی عطر و رنگ مخصوص می دهد و به همین جهت از زعفران در صنایع غذایی مانند سوسیس سازی، در شیرینی پزی مانند تهیه پودرهای کیک، در داروسازی مانند داروهای ضد افسردگی، در نساجی مانند رنگ کردن پارچه های ابریشمی، در تولید مشروبات الکلی و غیر الکلی بعنوان طعم دهنده طبیعی و در صنایع لبنی و غیره استفاده می شود. به همین دلیل این گیاه نه تنها یک داروی شفابخش بلکه یک چاشنی دلپذیر است که همه ی ایرانی ها با رنگ و طعم آن آشنایی کامل دارند و طرفدار آن هستند.

البته شاید جالب باشد بدانید که زعفران انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع  و کیفیت آن طبقه بندی شده و به بازار عرضه می شود. اگر تمایل دارید که با انواع زعفران آشنا شوید می توانید این پست را مطالعه کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم به معرفی برخی از خواص زعفران برای شما بپردازیم. باید بدانید که مصرف این ماده بسیار عالی می تواند برای بدن شما بسیار مفید باشد. به همین دلیل بهتر است از آن استفاده کنید؛ همچنین در زمان خرید زعفران به کیفیت آن توجه کنید تا بتوانید زعفرانی مناسب و عالی تهیه و خرید کنید.