همه‌چیز در مورد زعفران‌های ممتاز

زعفران یکی از گیاهان خوش رنگ و بویی است که در تهیه غذاهای ایرانی بسیار کاربرد دارد. این گیاه که یکی از محصولات ویژه صادرات کشور ایران است، انواع گوناگونی دارد. آیا تابه‌حال کنجکاو شده‌اید که چگونه می‌توان زعفران اصل را تشخیص داد؟ بسیاری از افراد نمی‌توانند تفاوت‌های زعفران اصل و تقلبی را متوجه شوند و در خرید آن ممکن است دچار خطا شوند. اما دانستن تفاوت آن برای به دست آوردن بهترین کیفیت محصول ضروری است. در این مقاله از برادران حسینی قرار است توضیح دهیم که زعفران خاتم چیست؟ و شما را با همه چیز درمورد زعفران‌های ممتاز آشنا کنیم.

زعفران اصل و تقلبی!

زعفران واقعی، همان کلاله گل کروک پاییزی است. این گل بنفش و کلاله آن قرمز است. هر پیاز کروکوس فقط یک گل و هر گل فقط ۳ کلاله تولید می‌کند. در نتیجه، برداشت این ادویه دشوار و خرید آن گران است.

زعفران تقلبی می‌تواند نخ‌های ابریشم ذرت، گل‌رنگ (خار مریم)، رشته‌های نارگیل یا حتی موهای اسب رنگ‌شده و کاغذ خرد شده رنگی باشد! رنگ مورد استفاده برای رنگ‌آمیزی زعفران تقلبی به‌سرعت از بین می‌رود. این واقعیت با انجام آزمایش آب آشکار می‌شود. زعفران واقعی را نیز می‌توان با مواد تقلبی ترکیب کرد! حتی برخی افراد سودجو روی زعفران را اسپری آب می‌زنند تا از نظر وزنی سنگین‌تر و گران‌تر شود.

دسته‌بندی انواع زعفران از نظر کیفیت

 زعفران به پنج درجه اولیه طبقه‌بندی می‌شود که هر کدام دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند:

  1. نگین (درجه ۱): این زعفران ممتاز به دلیل رنگ زنده، نخ‌های بلند، عطر قوی و طعم تندش معروف است. در درجه اول در غذاهای آشپزی استفاده می‌شود، دست‌چین شده و نمایانگر بهترین قسمت کلاله زعفران است.
  2. سرگل (درجه ۲): اگرچه از نظر طول نخ کمی کوتاه‌تر از نگین است، اما با رنگ قرمز تیره و طعم غنی خود کیفیت بالایی دارد و آن را برای پخت‌وپز و مصارف دارویی انتخاب می‌کنند.
  3. پوشال (درجه ۳): پوشال که با رشته‌های کامل و رنگ‌های زرد یا نارنجی مشخص می‌شود، عطر و طعم ملایم‌تری دارد و برای دستور غذاهایی که ظاهر رشته‌های زعفران کمتر مهم است، ایده‌آل است.
  4. دسته (درجه ۴): این درجه شامل نخ کامل، هر دو رنگ زرد/نارنجی و کلاله‌های قرمز است. از نظر بصری کمتر قابل‌توجه است، اما همچنان طعم و رنگ خاصی به غذا اضافه می‌کند.
  5. سبک (درجه ۵): این نوع عمدتاً از قسمت زرد یا نارنجی نخ تشکیل‌ شده است و اغلب در داروسازی به دلیل خواص مفید آن استفاده می‌شود.

زعفران خاتم چیست؟ همه چیز درمورد زعفران های ممتاز چیست؟

شناسایی زعفران اصیل ایرانی یک تجربه حسی است. اولین سرنخ تشخیص زعفران اصل، عطر قوی آن است که به‌طور مشخص برجسته‌تر است. از نظر بصری، رنگ آن قرمز پررنگ است که به‌ندرت نخ‌های زردی دارد و ناشی از جداسازی دقیق است. از ویژگی‌های زعفران خاتم این است که بهترین نوع زعفران را در ظروف خاتم‌کاری شده بسته‌بندی می‌کنند. این بسته نه تنها به عنوان یک ادویه، بلکه به محصولی خاص و مجلل تبدیل می‌شود که به خاطر عطر و طعم و ظاهر عالی‌ و هنرمندانه‌اش معروف و ممتاز است.

شش راه برای شناسایی زعفران ممتاز

زعفران یکی از گران‌ترین مواد غذایی موجود در بازار است که آن را با هدف سود بیشتر، جعل می‌کنند. دانستن اینکه هنگام خرید زعفران به دنبال چه چیزی باشید، تضمین می‌کند که محصول اصل و واقعی دریافت کنید. خوشبختانه، چند راه ساده برای تشخیص اصل بودن زعفران ممتاز وجود دارد.

 

عطر

 

اولین نشانه زعفران ممتاز، عطر آن است. زعفران باکیفیت بالا، رایحه‌ای قوی و متمایز ایجاد و نت‌های شیرین، گلی و خاکی را با هم ترکیب می‌کند. این رایحه قوی، نشانه‌ای از زعفران تازه و به‌خوبی نگهداری شده است. به همین دلیل در بسیاری از غذاها، به‌عنوان یک ادویه معطر استفاده می‌شود. زعفران تقلبی به‌جای داشتن عطر متمایز، اغلب بوی یونجه یا علف می‌دهد.

 

شکل ظاهری

 

 نخ زعفران شیپوری شکل است. اگر نخ در یک انتها برآمدگی نداشته باشد، واقعی نیست. اگر زعفران واقعی را بین انگشتان خود بمالید، پوست شما زرد یا نارنجی می‌شود.

 

طعم

 

آزمودن طعم بهترین راه برای تشخیص زعفران ممتاز و اصل است. با گذاشتن نخ زعفران در دهان، می‌توانید کیفیت آن را بررسی کنید. اگر طعم شیرینی احساس می‌کنید، پس زعفران بی‌کیفیت دارید. زعفران درحالی‌که بوی شیرین دارد، طعم آن کمی تلخ است، نه شیرین. 

 

زمان انتشار رنگ در آب

 

نخ‌ زعفران را در ظرف کوچکی از آب ولرم قرار دهید. حداقل ۱۵ دقیقه صبر کنید. زعفران واقعی آب را کم‌کم زرد می‌کند. تغییر رنگ ممکن است تا یک ساعت طول بکشد. در حالی که نخ‌های زعفران‌، رنگ قرمز خود را حفظ می‌کنند. 

اگر آب بلافاصله تغییر رنگ داد یا قرمز شد یا رنگ آن تغییر نکرد و یا نخ‌ها رنگ خود را از دست دادند، ماده پیش روی شما زعفران نیست. 

 

نخ‌های زعفران را با انگشت فشار دهید

 

بعد از اینکه نخ‌های زعفران را از آب سرد خارج کردید، روی انگشتتان بگذارید. نخ‌ها را باید با دو انگشت به عقب و جلو مالش دهید. نخ‌های زعفران خالص از هم جدا نمی‌شوند، درحالی‌که زعفران تقلبی از هم می‌پاشد یا مایع می‌شود.

 

جوش‌شیرین

 

راه دیگر این است که مقدار کمی جوش‌شیرین را در مقداری آب حل کنید. اگر زعفران اضافه کنید، مخلوط باید شروع به زرد شدن کند و نشان دهد که زعفران خالص است. اگر مایل به نارنجی کم‌رنگ شد، جعلی است.

خرید زعفران ممتاز

نکاتی مهم برای خرید زعفران ممتاز

هرگز زعفران آسیاب شده نخرید؛ حتی اگر دستور پخت شما نیاز به پودر زعفران داشته باشد. اگر آن را به‌صورت نخی بخرید، حداقل می‌توانید بفهمید که آیا واقعی است یا خیر. هنگامی‌که ماده آسیاب شد، تشخیص واقعی از تقلبی تقریباً غیرممکن است. 

به‌علاوه زعفران آسیاب شده، حتی اگر واقعی باشد، می‌تواند حاوی مواد دیگر مانند آرد برنج رنگ‌شده، نشاسته یا سایر ادویه‌ها مانند زردچوبه یا پاپریکا باشد. به خاطر داشته باشید مهم‌ترین نکته این است که باید از یک فروشگاه معتبر خرید کنید. 

نکاتی در مورد نگهداری و استفاده از زعفران:

تا این قسمت از مقاله به طور کامل همه چیز درمورد زعفران‌های ممتاز را توضیح دادیم. در این بخش به شما می‌گوییم که چگونه از این محصول ارزشمند نگهداری کنید.

  • ذخیره‌سازی: زعفران را در یک ظرف فلزی دربسته ضد نور نگهداری کنید تا از تخریب به وسیله اشعه ماوراءبنفش محافظت شود. از نگهداری در ظروف پلاستیکی خودداری کنید.
  • نگهداری در یخچال: زعفران را در یخچال و ترجیحاً در قسمت درب نگهداری کنید. فقط مقدار موردنیاز برای استفاده فوری را از یخچال خارج کنید.
  • طرز تهیه: برای مصارف آشپزی، زعفران را قبل از استفاده در آب ولرم دم کنید. برای اهداف دارویی، از یخ خردشده یا آب سرد استفاده کنید.

خواص زعفران اصل برای سلامتی

زعفران در کنار عطر و طعم عالی که به غذاها می‌دهد، خواص دارویی زیادی نیز دارد که در اینجا به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

آنتی‌اکسیدان قوی

 

زعفران حاوی مجموعه‌ای چشمگیر از ترکیبات گیاهی است. این ترکیبات به‌عنوان آنتی‌اکسیدان‌ها عمل می‌کنند. مولکول‌هایی که از سلول‌های شما در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند. این آنتی‌اکسیدان‌ها از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و ایجاد بیماری‌های مزمن مانند سرطان جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این زعفران خواص زیر را نیز دارد:

  • دارای خواص ضدافسردگی است.
  • از سلول‌های مغزی در برابر آسیب‌های پیش‌رونده محافظت می‌کند.
  • التهاب را بهبود می‌بخشد.
  • اشتها را کاهش می‌دهد.
  • به کاهش وزن کمک می‌کند.
  • خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد.

 زعفران به‌عنوان ادویه خورشید شناخته می‌شود. این نام تنها به دلیل رنگ خاص آن نیست، بلکه به این دلیل است که خلق‌وخو را خوب می‌کند و باعث ایجاد آرامش می‌شود.

سخن پایانی

وقتی صحبت از زعفران به میان می‌آید، طعم و عطر غذاهای طبخ شده با آن در ذهن ما تداعی می‌شود. این واقعیتی است که عمیقاً در عطر، رنگ و طعم آن ریشه دارد. شناسایی زعفران باکیفیت بالا نیازمند دقت و تجربه است. برای انتخاب زعفران ممتاز، رنگ قرمز تیره و بدون رشته زرد را بررسی کنید. زعفران باید بوی قوی داشته باشد و وقتی نخ خشک آن روی زبان گذاشته می‌شود، طعم تلخی داشته باشد. 

این ویژگی‌های حسی شاخص‌های کلیدی زعفران باکیفیت هستند. در این مطلب شما را با همه چیز درمورد زعفران‌های ممتاز آشنا کردیم تا از این پس بتوانید بهترین نوع زعفران اصل را خریداری کنید.