مصرف بیش از حد آجیل

آگاهی از خطرات احتمالی مصرف بیش از حد آجیل، برای علاقه‌مندان به این محصول ارزشمند موضوعی بسیار مهم است. آجیل‌ها خوراکی‌هایی بسیار خوش‌طعم و البته پرخاصیت هستند که استفاده از آنها در رژیم غذایی، فواید بی‌شماری برای سلامتی در پی دارد.

این دانه‌های کوچک و جذاب، منبعی غنی از انواع مواد معدنی و مواد مغذی مفید نظیر فیبرهای خوراکی، پروتئین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند؛ بنابراین نقش مهمی را در تقویت سیستم ایمنی و سلامت جسم ایفا می‌کنند؛ اما این موضوع زمانی صدق می‌کند که در مصرف این میان‌وعده ارزشمند زیاده‌روی نکنید و از حد اعتدال و میزان مصرف مجاز، پا را فراتر نگذارید. 

شما می‌توانید با مصرف روزانه و منظم این محصول به‌عنوان میان‌وعده یا صبحانه، سلامتی را به بدن خود هدیه دهید. در مقابل، با زیاده‌روی در مصرف این محصول و عدم اعتدال در مصرف، به بدن خود آسیب‌های جدی وارد کنید. اگر از علاقه‌مندان به آجیل و خشکبار هستید، برای کسب اطلاعات لازم از خطرات احتمالی مصرف بیش از اندازه این محصول، در ادامه با برادران حسینی همراه شوید.

مصرف بیش از حد آجیل چه مضراتی دارد؟

همه ما از فواید بی‌نظیر آجیل‌ها و تاثیرات مطلوب این دانه‌های خوش‌طعم، بر سلامت قلب، مغز و سایر اندام‌های بدن با خبر هستیم؛ اما همان‌طور که می‌دانید مصرف آجیل تا وقتی مفید واقع می‌شود که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. در غیر این صورت، با عوارض و مشکلات متعددی روبرو می‌شوید. از مضرات زیاده‌روی در مصرف آجیل می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ایجاد مشکلات گوارشی
  • ریزش مو
  • افزایش فشار خون
  • اضافه‌وزن
  • بی‌خوابی
  • مشکلات کلیوی
  • آلرژی
  • یبوست

ایجاد مشکلات گوارشی

آجیل منبع غنی از فیبر خوراکی است و اگر به‌اندازه استفاده شود، به بهبود عملکرد معده و روده‌ها کمک زیادی می‌کند. زیاده‌روی در مصرف آجیل، میزان فیبر دریافتی توسط بدن را افزایش می‌دهد و منجر به ایجاد مشکلاتی نظیر نفخ، سنگین‌شدن معده، ایجاد بوی بد در دهان، اسهال، بی‌حالی و…. می‌شود.

ریزش مو

از دیگر خطرات احتمالی مصرف بیش از حد آجیل می‌توانیم به ریزش موها و دردهای عضلانی اشاره کنیم. آجیل‌ها حاوی مقادیر زیادی سلنیوم هستند و اگر بیش از اندازه مورد مصرف قرار بگیرند با تجمع بالای سلنیوم در بدن، منجر به ایجاد دردهای مفصلی و ماهیچه‌ای می‌شوند. همچنین میزان مصرف بالای آجیل‌ها، به شکنندگی ناخن‌ها و ریزش موها منتهی می‌گردد.

افزایش فشارخون

افزایش فشارخون یکی دیگر از مضرات مصرف بیش از اندازه آجیل است. این موضوع در مورد آجیل‌های نمکی و شور صدق می‌کند. اگر افراد دارای سابقه فشارخون، بیش از حد از آجیل‌های نمکی استفاده کنند، این موضوع عواقب خوبی را در پی نداشته و منجر به افزایش فشارخون و ایجاد مشکلات متعدد می‌شود.

اضافه‌وزن

آجیل‌ها منبع غنی از چربی‌های مفید و فیبرها هستند؛ بنابراین برای افرادی که قصد لاغری و کاهش اشتها دارند مصرف آنها به‌شدت توصیه می‌شود. برخلاف باور غلط بسیاری از افراد، استفاده بیش از حد از آجیل نه‌تنها باعث لاغرتر شدن نشده، بلکه به شکل معکوس عمل می‌کند. اگر در مصرف آجیل زیاده‌روی کنید به علت فیبر، چربی و کالری بالای این محصول، به‌اضافه وزن و چاقی مبتلا می‌شوید.

بی‌خوابی

یکی دیگر از خطرات احتمالی مصرف بیش از حد آجیل بی‌خوابی است. انرژی زیادی که از مصرف آجیل وارد بدن می‌شود، کیفیت خواب افراد را دچار اختلال می‌کند و منجر به بی‌خوابی‌های شبانه و خواب‌آلودگی‌های روزانه می‌گردد.

مصرف آجیل

مشکلات کلیوی

آجیل‌ها سرشار از پتاسیم و سدیم هستند و اگر بیش از اندازه مصرف شوند، ناراحتی‌های کلیوی ایجاد می‌کنند. مصرف بیش از اندازه آجیل برای افرادی که سابقه و زمینه بیماری‌های کلیوی دارند به‌شدت مضر است. اگر به سنگ کلیه مبتلا هستید، در مصرف این محصول جانب احتیاط را رعایت کنید؛ اما اگر سالمید و مشکلی به لحاظ کلیوی ندارید، با مصرف مجاز آجیل در برنامه غذایی، هیچگاه دچار سنگ کلیه نمی‌شوید.

در آجیل‌ها مقادیر زیادی اگزالات یافت می‌شود. تحقیقات انجام شده بر روی سنگ‌های خارج شده از کلیه، نشان می‌دهد که در ساختار این سنگ‌ها نیز اگزالات زیادی وجود دارد؛ باتوجه‌به این موضوع، مصرف زیاد آجیل، یکی از دلایل ایجاد سنگ کلیه مطرح شده است.

آلرژی

از خطرات احتمالی مصرف بیش از اندازه آجیل می‌توانیم به ایجاد آلرژی اشاره کنیم. آجیل‌ها از انواع مغزها و دانه‌ها نظیر بادام درختی، بادام‌زمینی، بادام‌هندی، پسته و… تشکیل شده‌اند. مصرف برخی از این دانه‌ها برای یک سری از افراد باعث ایجاد آلرژی می‌شود.

به طور مثال، پروتئین آمندین موجود در بادام‌هندی، اگر بیش از حد وارد بدن شود منجر به خارش گلو، خارش لب، تورم زبان و… خواهد شد. بادام‌زمینی از دیگر انواع مغزهای موجود در آجیل است که در بعضی از افراد حساسیت ایجاد می‌کند و باعث سختی در تنفس، تورم دهان، تورم گلو، سوزش در دهان و… می‌شود.

یبوست

از موارد دیگری که به‌عنوان خطرات احتمالی مصرف بیش از حد آجیل می‌توانیم به آن اشاره کنیم یبوست و اختلال در عملکرد هضم است. اگرچه آجیل‌ها به دلیل داشتن فیبر فراوان باعث بهبود عملکرد معده و روده می‌شوند؛ اما استفاده بیش از حد از برخی دانه‌های آجیل از جمله بادام، می‌تواند سبب یبوست و اختلال در دفع شود.

مقدار مصرف مجاز آجیل

آجیل‌ها منابعی غنی از چربی‌های سالم هستند و کالری بسیار بالایی دارند؛ بنابراین استفاده به‌اندازه از آنها در رژیم غذایی روزانه، فواید بسیاری برای بدن به همراه دارد. اکنون این سؤال مطرح می‌شود که بدن ما در هر روز به چه مقدار آجیل نیاز دارد و مقدار مجاز مصرف آجیل برای یک فرد بالغ چقدر است؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که هر فرد بالغ، در طول روز می‌تواند ۲۰ تا ۲۸ گرم آجیل معادل یک‌مشت آجیل استفاده کند.

مصرف آجیل بیش از این مقدار، کالری زیادی را وارد بدن می‌کند و اثرات مطلوبی برای سلامتی ندارد؛ پس اگر به‌سلامت خود اهمیت می‌دهید، برای بهره‌بردن از فواید آجیل و عدم ابتلا به خطرات احتمالی مصرف بیش از اندازه آن، در مصرف این محصول زیاده‌روی نکنید.

سخن پایانی

همه مواد غذایی اگر به میزان نیاز مصرف شوند، فواید بی‌شماری را برای بدن در پی خواهند داشت. در غیر این صورت، موجب ایجاد یک سری مشکلات و بیماری‌ها خواهند شد. آجیل‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. اگرچه آجیل را به‌عنوان منبع غنی از انواع مواد مغذی و ویتامین‌ها می‌شناسیم، اما خطرات احتمالی مصرف بیش از حد آجیل را نباید نادیده بگیریم.

استفاده منظم و به‌اندازه از این محصول خوش‌طعم و ارزشمند، با تأمین نیازهای بدن، سلامت شما را تأمین می‌کند و انرژی لازم برای بدن را به بهترین شکل ممکن فراهم می‌سازد. در مقابل، استفاده بیش از اندازه از آن، نه‌تنها فایده‌ای ندارد؛ بلکه زمینه بروز سنگ کلیه، افزایش وزن، فشارخون بالا، ریزش مو، مشکلات گوارشی و… را فراهم می‌سازد.