پنکیک چیست؟

پنکیک نوعی شیرینی بین‌المللی است که چه در ایران و چه در کشورهای دیگر دنیا طرفداران زیادی دارد. این شیرینی خوشمزه اگرچه مواد اولیه ساده‌ای دارد؛ اما می‌توانید آن را به شیوه‌ها و مدل‌های گوناگونی در منزل درست کنید و از طعم خاص و دوست‌داشتنی آن لذت ببرید. با برادران حسینی همراه باشید تا طرز تهیه پنکیک برای صبحانه و عصرانه را با چند روش مختلف به شما آموزش دهیم.

پنکیک ساده

پنکیک یکی از خوراکی‌های بسیار محبوب در جهان است که در دسته کیک‌ها و صبحانه کامل طبقه‌بندی می‌شود. این کیک تابه‌ای خوشمزه که هم به‌عنوان میان‌وعده و هم دسر استفاده می‌شود را می‌توانید با دستور پخت زیر  آماده کنید: 

مواد لازم:

  • آرد ۱ پیمانه 
  • تخم‌مرغ ۲ عدد
  • وانیل ½ قاشق مرباخوری
  • بیکینگ‌پودر ۱ قاشق مربا‌خوری
  • شکر ¼ پیمانه 
  • شیر ۱ پیمانه 
  • روغن‌مایع ۴ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

  1. تخم‌مرغ‌ها را در یک کاسه متوسط بشکنید و آن‌ها را با همزن برقی یا دستی هم بزنید تا به خوبی ترکیب شوند.
  2. شکر و وانیل را به تخم‌مرغ‌ها اضافه کنید و با هم مخلوط کنید تا یک‌دست شوند. توجه کنید که مقدار وانیل را از حد مشخص شده بیشتر نکنید. زیرا وانیل زیاد موجب تلخ شدن طعم پنکیک می‌شود.
  3. روغن‌ مایع و بیکینگ‌پودر را به ظرف اضافه کنید و مواد را هم بزنید.
  4. سپس شیر را به مخلوط اضافه کنید و مداوم هم بزنید تا ترکیب شوند.
  5. حالا آرد را الک کنید و آرام‌آرام به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا گلوله نشود.
  6. یک تابه نچسب بردارید و کف آن را با مقداری روغن‌ مایع یا کره چرب کنید. شما حتی می‌توانید بدون چرب کردن تابه بعد از داغ شدن آن چند قطره آب در آن بپاشید و پس از بخار شدن قطرات، مایع پنکیک را در آن بریزید.
  7. یک ملاقه از مایه پنکیک داخل تابه بریزید و منتظر بمانید تا روی آن حباب بزند.
  8. پس از اینکه حباب‌ها روی پنکیک را پر کردند، با یک کفگیر آن را برگردانید و اجازه دهید طرف دیگر آن نیز بپزد. وقتی سمت دیگر پنکیک نیز طلایی و پخته شد، آن را از روی شعله بردارید.
  9. پس از پخت تمامی پنکیک‌ها آن‌ها را روی هم بچینید و با تزیینات دلخواه سرو کنید. 
  10. برای تزیین این شیرینی‌ها می‌توانید از انواع میوه‌های تازه مانند موز، توت‌فرنگی، آناناس و… استفاده کنید یا اینکه با عسل، مربا، کره و نوتلا آن‌ها را برای صبحانه‌ یا عصرانه‌ای دلچسب آماده کنید.

پنکیک ژاپنی

پنکیک ژاپنی که به آن سوفله پنکیک یا پنکیک کاستردی نیز می‌گویند، یک دسر محبوب در کشور ژاپن است که به‌ دلیل بافت بسیار پف‌دار و نرمی که دارد، در جهان معروف است. طرز تهیه این پنکیک به شکلی است که بیرون آن ترد و طلایی و درون آن نرم و مرطوب می‌شود و در کنار غلات صبحانه، یک وعده غذایی بی‌نظیر و مقوی محسوب می‌شود. شما می‌توانید با دستور زیر این پنکیک جالب و خوشمزه را در منزل درست کنید.

مواد لازم:

  • تخم‌مرغ ۳ عدد
  • آرد ۱ پیمانه
  • نشاسته ذرت ½ پیمانه
  • روغن ‌مایع ½ پیمانه
  • وانیل نوک قاشق مرباخوری
  • بیکینگ‌پودر ۲ قاشق مرباخوری
  • شیر ولرم ⅔ پیمانه
  • شکر ½ پیمانه

طرز تهیه:

  1. تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و سفیده و زرده آن‌ها را از هم جدا کنید.
  2. سفیده‌ها را درون یک کاسه مناسب بریزید و با دور تند همزن خوب هم بزنید تا کف کنند.
  3. نصف شکر را کم‌کم به سفیده اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا سفیده تخم‌مرغ کاملاً سفید شود و فرم بگیرد؛ سپس آن را در یخچال بگذارید تا آب نیندازد.
  4. زرده‌های تخم‌مرغ را به همراه وانیل و باقی‌مانده شکر در یک کاسه دیگر بریزید و با همزن هم بزنید تا مخلوطی کش‌دار و روشن حاصل شود.
  5. روغن را به مخلوط زرده‌ها اضافه کنید و کمی هم بزنید تا با هم مخلوط شوند؛ سپس شیر را اضافه کنید.
  6. آرد، نشاسته ذرت و بیکینگ‌پودر را با هم الک کنید و آرام‌آرام به مواد داخل کاسه اضافه کنید.
  7. در این مرحله مواد را با لیسک مخلوط کنید تا خمیری یک‌دست حاصل شود..
  8. سفیده تخم‌مرغ را از یخچال خارج کنید و در دو مرحله به مخلوط اضافه کنید. در هر مرحله از یک سمت مواد را به آرامی با لیسک مخلوط کنید تا پف سفیده‌ها نخوابد.
  9. یک تابه نچسب را روی حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید گرم شود. سپس با ملاقه از مایه پنکیک درون تابه بریزید و اجازه دهید یک سمت آن بپزد. 
  10. با دست روی پنکیک را لمس کنید و درصورتی که دستتان به سطح پنکیک نچسبید، شیرینی شما به‌طور کامل پخته است و می‌توانید آن را برگردانید تا سمت دیگر آن نیز طلایی شود.
  11. تمام مایه پنکیک را به همین شکل درست کنید؛ سپس آن‌ها را درون یک ظرف بچینید و به سلیقه خود تزیین کنید.

طرز تهیه پنکیک

پنکیک با ماست

یکی دیگر از روش‌های طرز تهیه پنکیک برای صبحانه و عصرانه، استفاده از ماست به جای شیر است. این نوع پنکیک را می‌توانید به‌صورت زیر درست کنید:

مواد لازم

  • آرد ۱ پیمانه
  • ماست ۱ پیمانه
  • بیکینگ‌پودر ۱ و ¼ قاشق چای‌خوری
  • جوش‌شیرین ¼ قاشق چای‌خوری
  • تخم‌مرغ ۲ عدد
  • نمک مقدار کمی
  • وانیل ½ قاشق چای‌خوری
  • روغن یا کره آب شده ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

  1. آرد را درون یک ظرف بریزید و نوک قاشق چای‌خوری نمک به آن اضافه کنید. سپس بیکینگ‌پودر و جوش‌شیرین را نیز با آن ترکیب ‌کنید. دلیل استفاده از جوش‌شیرین در این دستور پخت، وجود ماست است. ماست با خاصیت اسیدی، به جوش‌شیرین واکنش نشان می‌دهد و باعث می‌شود تا پنکیک‌ شما پف‌دارتر شود.
  2. تخم‌مرغ‌ها، روغن و وانیل را در یک ظرف مناسب دیگر بریزید و با همزن هم بزنید؛ سپس ماست را به آن‌ها اضافه کنید. می‌توانید از هر نوع ماستی از جمله ماست معمولی یا یونانی در این طرز تهیه استفاده کنید. اما هرچه ماست شما غلیظ‌تر باشد، در نهایت مایه پنکیک غلظت بهتری پیدا می‌کند.
  3. مخلوط آرد و سایر مواد را الک کنید و به آرامی به تخم‌مرغ‌ها اضافه کنید و آن‌قدر هم بزنید تا گلوله‌های آرد کاملاً درون خمیر ترکیب شوند و در نهایت مایه یک‌دستی حاصل شود.
  4. یک تابه نچسب با سطحی صاف روی شعله گاز قرار دهید و حرارت زیر آن را روی درجه متوسط تنظیم کنید. 
  5. یک قالب کره بردارید و آن را کف تابه بکشید تا کمی چرب شود. 
  6. با یک ملاقه مایه پنکیک را درون تابه بریزید و منتظر بمانید تا لبه پنکیک‌ها تغییر رنگ دهد و طلایی شوند. در این طرز تهیه، به ‌دلیل غلیظ‌تر بودن مایه آن، روی پنکیک‌ها حباب نمی‌زند و فقط می‌توانید از تغییر رنگ لبه‌ها زمان برگرداندن آن را تشخیص دهید. 
  7. بعد از پخته شدن همه پنکیک‌ها می‌توانید آن‌ها را با مقداری کره، سیروپ، شیره انگور یا شیره خرما سرو کنید و لذت ببرید. نوش جان.

کلام آخر

پنکیک یک شیرینی متفاوت و آسان است که می‌توانید آن را به‌عنوان صبحانه یا عصرانه با انواع میوه‌ها یا سس‌های شیرین سرو کنید. طرز تهیه پنکیک برای صبحانه و عصرانه دارای تنوع زیادی است که در این مقاله سه روش معروف آن را به شما عزیزان آموزش دادیم. شما می‌توانید به غیر از این سه مورد، پنکیک سیب زمینی را نیز به عنوان شام کودک در منزل درست کنید و بسته به میل و سلیقه خود، هرکدام را که خواستید امتحان کنید و از طعم منحصربه‌فرد آن لذت ببرید.