پای سیب خانگی

پای سیب خانگی یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای پاییزی است که به‌راحتی در خانه آماده می‌شود. کم‌تر کسی پیدا می‌شود که این پای را دوست نداشته باشد؛ به همین دلیل گزینه خوبی برای میان‌وعده کودکان و پذیرایی دورهمی‌های گرم شماست. شما می‌توانید با کم‌ترین وقت و هزینه ممکن، این پای سالم و آسان را در خانه آماده کنید و از آن لذت ببرید. در این مطلب طرز تهیه‌ پای سیب در منزل را آموزش داده‌ایم؛ پس برای پختن این خوردنی محبوب با برادران حسینی همراه باشید.

چه نوع سیبی برای درست کردن پای سیب استفاده کنیم؟

پای سیب را می‌توان با بیشتر انواع سیب‌هایی که به‌راحتی در تره‌بار نزدیکی خانه‌تان پیدا می‌شود، درست کنید. البته باید توجه کنید سیبی که می‌خرید سالم باشد و نرم نشده باشد. زیرا سیب‌های نرم در پای شما حس تردی کافی ندارند و ممکن است کیکتان را خراب کنند. 

در اینجا چند نوع سیب که در دستور عمل‌های پختن پای به کار می‌روند را برای شما نام می‌بریم. هرچند بهتر است سیب پای را از بین این چند گزینه انتخاب کنید اما بقیه انواع سیب‌ها تا وقتی که به اندازه کافی سالم و سفت باشند، می‌توانند گزینه خوبی باشند.

سیب ترش سبز: 

بهترین گزینه‌ای که می‌توانید انتخاب کنید این سیب‌ها هستند. سیب‌های سبز به خاطر طعم ترش خود مزه پای را بهتر می‌کنند و از آنجایی که سفت هستند، در طول پخت ظاهر خود را حفظ می‌کنند. بافت این سیب‌ها نیز بعد پخته شدن پای به‌خوبی موقع جویدن حس می‌شود.

سیب هانی کریسپ: 

این سیب‌ها نیز در اوایل پاییز به‌راحتی پیدا می‌شوند. اگر می‌خواهید سیب بافت خوبی داشته باشد، اما طعمش از سیب‌های سبز شیرین‌تر باشد، هانی کریسپ گزینه بهتری برای شماست. زیرا بافت خود را در طول پخت از دست نمی‌دهد.

سیب زرد:

 به‌راحتی می‌توانید این سیب را در هر مغازه‌ای پیدا کنید. سیب زرد، جزو میوه‌های محبوب ایرانی است که طعمی شیرین و خوش‌مزه دارد. با این‌که این سیب بافت نرم‌تری در پای شما خواهد داشت، اما طعم شیرین و خوبی دارد.

سیب جوناگلد: 

این سیب هم طعمی شیرین دارد، ولی باید موقع خرید حواستان باشد که نوع سفت‌تر آن را انتخاب کنید تا بافت خمیری به پای شما ندهد.

پای سیب خانگی

طرز تهیه پای سیب در منزل چگونه است؟

پای سیب فرانسوی از دو بخش خمیری و مواد داخل تشکیل می‌شود. یک خمیر به‌صورت رویه و خمیر دیگری به‌عنوان پایه کیک در زیر مواد قرار می‌گیرد و مواد میوه‌دار بین این دو خمیر هستند.

مواد لازم برای تهیه کراست «خمیر»:

مواد لازم مقدار
آرد سفید یا همه کاره دو و نیم پیمانه
نمک نوک قاشق چای‌خوری
تخم‌مرغ یک عدد بزرگ
کره چهارده قاشق غذاخوری
شکر چهار قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای وسط پای:

مواد لازم مقدار
آب‌لیموی تازه دو قاشق چای‌خوری
سیب یک کیلو و سیصد گرم
شکر دو سوم پیمانه
کره یک چهارم پیمانه
دارچین یک قاشق چای‌خوری
جوز هندی به مقدار لازم
تخم‌مرغ بزرگ یک عدد

مرحله اول: خمیر کراست

برای تهیه خمیر به‌صورت دستی، ابتدا در یک کاسه نسبتاً بزرگ همه مواد خشک را با یکدیگر ترکیب کنید. در قدم بعدی، باید کره را اضافه کنید. حواستان باشد که کره باید سرد و خرد شده باشد. با انگشتان خود تا حد ممکن کره را با مواد خشک ترکیب کرده و سپس تخم‌مرغ را نیز اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید از چنگال یا همزن دستی استفاده کنید ولی خمیر با دست راحت‌تر و بهتر آماده می‌شود. اگر خمیری که در نهایت به دست آوردید، به حالت خشک یا ترک‌دار بود، یک قاشق آب سرد به آن اضافه کنید.

اگر قصد درست کردن خمیر با همزن برقی را دارید، در اولین قدم مواد خشک را داخل دستگاه بریزید و مخلوط کنید. در قدم بعدی، کره سرد را تا حدی که مواد گلوله گلوله شوند در کاسه مخلوط کنید و بعد تخم‌مرغ را هم بیفزایید. خمیر بعد از اضافه کردن تخم‌مرغ نباید به‌صورت توپ جمع شود یا این‌که زیادی شل باشد. برای حل کردن این موضوع، می‌بایست یک تا دو قاشق آب سرد یا آرد اضافه کنید.

در هر دو روش بعد از آماده شدن خمیر، آن را از کاسه بیرون بیاورید و کمی ورز دهید. سپس خمیر را دو قسمت کرده، در کیسه پلاستیکی بپوشانید و برای یک ساعت یا بیشتر در یخچال بگذارید.

مرحله دوم: فیلینگ یا مواد میانی

ابتدا سیب‌ها را پوست بگیرید و دانه‌های آن را جدا کنید. سپس آن‌ها را به‌صورت عمودی برش دهید. هر برش سیب باید شکل یک پر پرتغال اما نازک‌تر باشد. در قدم بعدی، سیب‌ها را در یک کاسه متوسط بریزید و آب‌لیموی تازه را به آن اضافه کنید. آب‌لیمو ظاهر سیب‌ها را حفظ می‌کند و مزه بهتری به آن می‌دهد. پس توصیه می‌کنیم آن را از دستور پخت حذف نکنید.

 حالا شکر را به مواد اضافه کنید و هم بزنید. در این مرحله لازم است مواد چند دقیقه کنار گذاشته شوند تا به خورد هم بروند. تابه را روی گاز بگذارید تا گرم شود و بعد کره را اضافه کنید تا ذوب شود. سیب‌ها را در تابه بریزید و تا حل شدن شکر به‌آرامی هم بزنید. توجه کنید نباید سیب‌ها را با هم زدن تکه‌تکه کنید. وقتی مخلوط جوشید یکی دو قاشق آب اضافه کنید و درب تابه را ببندید تا آب سیب‌ها هم آزاد شود. برای این مرحله، حدود پنج تا هشت دقیقه کافی است.

سیب‌های پخته شده را آبکش کنید و مایع به دست آمده را به تابه برگردانید تا کاراملی و غلیظ شود. حدود ده دقیقه برای تهیه شربت کافی است. در بعضی دستورهای دیگر، استفاده از شربت بار توصیه می‌شود که مخلوط شکر و آب غلیظ شده است. اما در این روش شربت شما طعم سیب را همراه خود دارد.

سیب‌ها را همان‌طوری که داغ هستند با دارچین و جوز هندی مخلوط کنید. بعضی افراد جوز هندی را از دستور پخت حذف می‌کنند ولی این ادویه طعم خاص و واقعی پای سیب را به شما نشان می‌دهد. سیب‌های طعم دار را در یخچال بگذارید تا خنک شوند.

مرحله سوم: پخت کیک

ابتدا فر را از قبل گرم کنید، دمای فر باید ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد باشد. هر تکه از خمیر را به اندازه دایره‌هایی کمی بزرگ‌تر از کف قالب پای خود در بیاورید و سپس در قالب پهن کنید. لبه‌های خمیر زیرین باید کمی از قسمت بالای قالب بیرون باشد. خمیر بالایی را می‌توانید به روش‌های مختلف برش بدهید و روی پای را تزئین کنید یا اینکه آن را به‌طور ساده روی پای بگذارید. 

به این منظور، ابتدا سیب‌ها را روی خمیر زیرین بگذارید بعد شربت یا شهد را روی سیب‌ها بریزید و خمیر رویی را به هر نحوی که می‌خواهید روی مواد قرار دهید. برای خارج نشدن مواد، لبه‌های خمیر زیری و رویی را به یکدیگر فشار دهید تا مانند یک پیراشکی بچسبند. یک تخم‌مرغ را با یک قاشق آب مخلوط کنید و با یک برس آشپزی روی خمیر بزنید و در آخر کمی شکر بپاشید. اگر خمیر را به‌طور ساده پهن کردید، چند سوراخ روی آن ایجاد کنید تا بخار مواد خارج شود.

در نهایت پای را در فر بگذارید. لازم است به مدت نیم ساعت تا چهل دقیقه آن را در فر قرار دهید تا خمیر رویی طلایی شود. بعد از پخته شدن پای، حداقل یک ساعت آن را در دمای اتاق خنک کنید. تا چهار روز می‌توانید در یخچال از آن نگه‌داری کنید.

کلام آخر

با این‌که روش‌های مختلفی برای درست کردن پای سیب وجود دارد، در این مطلب سعی کردیم طرز تهیه پای سیب فرانسوی را برای شما توضیح دهیم. امیدواریم این طرز تهیه پای سیب در منزل به شما برای داشتن یک میان وعده یا صبحانه خوش‌طعم و سالم کمک کرده باشد.