از خواص استثنایی آلو برای بدن چه می‌دانید؟

همان‌طور که می‌دانید، مصرف میوه‌ها همیشه توسط متخصصان توصیه می‌شوند؛ چراکه آن‌ها جزو سالم‌ترین وعده‌های روزانه هستند و هرکدام خاصیت منحصربه‌فرد خود را دارند. آلو نیز از میوه‌های تابستانی است که اکثر ما آن را در سبد غذایی خود داریم. انواع فرآورده‌های این میوه نیز طرفداران خود را بین مردم دارند. مثلا نوع خشکبار این میوه در آشپزی و درست کردن نوشیدنی‌های تابستانی استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم ارزش غذایی آلو و خاصیت‌های این میوه را در انواع مختلف آن توضیح دهیم. برای کشف خواص استثنایی آلو برای بدن با برادران حسینی همراه باشید.

بررسی انواع آلوهای موجود در بازار

آلو میوه‌ای بسیار مغذی و با فواید سلامتی بسیار است. با اینکه ما میوه آلو را در کم‌تر از ۱۰ نوع می‌شناسیم، امروزه بیش از ۲۰۰۰ نوع آلو در دنیا شناسایی شده است. این میوه در رنگ‌ها و طعم‌های مختلف وجود دارد و برای کاربردهای خوراکی گوناگون عرضه می‌شود. مثلا آلو قطره طلا در ایران محبوبیت خاصی دارد.

آلوهای مورداستفاده ما به‌طور معمول به دو منشاء «ژاپنی و اروپایی» برمی‌گردند. آلوهای اروپایی یا همان ایتالیایی طعمی شیرین‌تر دارند و از نظر شکل و اندازه کشیده و درشت هستند. در مقابل، آلوهای ژاپنی شکلی گرد و در رنگ‌های قرمز سیاه و زرد وجود دارند و به همین نام هم شناخته می‌شوند.

خوب است بدانید همه آلوها را نمی‌توان به خشکبار تبدیل کرد. فرایند خشک کردن آلو بخارا چند مرحله مختلف دارد و طبق این مرحله‌ها طعم و بافت هر نوع فرق می‌کند. در ادامه متن ابتدا ارزش غذایی آلو خشک و تازه را بررسی می‌کنیم و سپس سراغ بررسی خواص استثنایی آلو برای بدن می‌رویم.

ارزش غذایی آلو چقدر است؟

آلو به خاطر داشتن فیبر و کالری مناسب از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. البته ارزش غذایی آلوی تازه با نوع خشک آن متفاوت است و در مورد کالری نهایی نیز با یکدیگر فرق می‌کنند. با اینکه نوع تازه آن کالری کم‌تری دارد، اما هر دو شکل این میوه دارای ویتامین و مواد معدنی بالایی است که فواید آن را ویژه می‌کند.

ارزش غذایی آلوی تازه به ازای هر ۳۰ گرم

کالری ۳۳
کربوهیدرات ۸٫۵ گرم
فیبر ۱ گرم
شکر ۷٫۵ گرم
پروتئین ۰٫۷ گرم
چربی ۰٫۳ گرم

 

ارزش غذایی آلوی خشک به ازای هر ۳۰ گرم

کالری ۷۲
کربوهیدرات ۱۹ گرم
فیبر ۲ گرم
شکر ۱۲ گرم
پروتئین ۱ گرم
چربی ۳٫۵ گرم

 

خواص آلو

بررسی خواص  استثنایی آلو برای بدن انسان

چرا باید آلو بخوریم؟ در این بخش به این سؤال پاسخ خواهیم داد. هر دو نوع آلو تازه و خشک دارای فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که به سلامت شما کمک می‌کنند در کنار این‌ها ویتامین و مواد معدنی مختلف در بهبود و جلوگیری از چندین بیماری مزمن مؤثر هستند. البته که خواص زیادی برای آلو تعریف شده که در این متن فقط به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. اما با همه این‌ها، توجه کنید که زیاده‌روی در مصرف آلو ممکن است منجر به بالا رفتن قند خون یا سطح کالری روزانه‌تان شود.

رفع یبوست با آلو

یبوست بیماری است که فرایند دفع را مختل می‌کند. آلو تأثیر مؤثری در درمان یبوست دارد و بخش بزرگی از این تأثیر به خاطر وجود «فیبر» در آن است که علاوه بر کمک به فرایند دفع، موجب تقویت باکتری‌های روده هم می‌شود. 

این میوه دارای «ترکیبات فنلی» نیز هست که عضلات روده بزرگ را تحریک کرده و آن را وادار به حرکت می‌کند. به علاوه، «سوربیتول» موجود در آلو نیز در درمان یبوست و جلوگیری از بیماری‌های ناشی از آن مؤثر است. سوربیتول نوعی «ملین طبیعی» است که بیشتر در نوع خشک آلو پیدا می‌شود. به جز یبوست، مصرف آلو به‌صورت صبح به صبح می‌تواند باعث بهبود هموروئید و دیگر بیماری‌های ناشی از یبوست شود.

همان‌طور که گفته شد، آلو خشک تأثیر بیشتری بر یبوست دارد. اما اگر خوردن آلو را به‌تنهایی دوست ندارید، می‌توانید آن را مخلوط با شربت خاکشیر کم شیرین یا انواع خورشت میل کنید. ضمناً خوردن زیاد آلو می‌تواند باعث بروز اسهال شود. روزانه ۴ تا ۶ آلوی خشک برای هر فرد کافی است.

آلو و تقویت استخوان

تجربه نشان داده که مصرف آلو از بیماری‌های ناتوان کننده‌ای مثل پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. هرچند هنوز کسی نمی‌داند چرا آلو این تأثیر را روی استخوان می‌گذارد، اما برخی گمان می‌کنند به خاطر خواص ضدالتهابی مواد موجود در آن است. 

به جز آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آلو هم در حفظ استخوان‌ها نقش دارند. تحقیقاتی انجام شده که ثابت می‌کنند مصرف آلو بر هورمون‌های تشکیل دهنده استخوان تأثیر به سزایی دارد و به همین خاطر این میوه برای کودکان و افراد با شکستگی استخوان بسیار توصیه می‌شود.

آلو و حفظ سلامت قلب

آلو پتانسیل کافی برای کاهش فشارخون و سطح کلسترول را دارد. این دو مورد از عوامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی هستند. پس با مصرف آلو می‌توان از بیماری‌های قلبی جلوگیری کرد. درواقع پتاسیم موجود در آلو وظیفه کاهش فشارخون را به عهده دارد، در حالی که فیبر، کلسترول و چربی‌های مضر را کنترل می‌کند.

وجود آنتی‌اکسیدان‌ها تقریباً برای تمامی اعضای بدن مفید است؛ زیرا رادیکال‌های آزاد را از بین برود. یکی از این آنتی‌اکسیدان‌ها «ویتامین C» است که از سلول‌های قلبی محافظت می‌کند. در نتیجه مصرف روزانه آلو می‌تواند به سلامت قلب و عروق کمک و از بیماری‌های قلبی جلوگیری کند.

تأثیر آلو در درمان کبد چرب

کبد چرب از دیگر بیماری‌های شایع بین مردم است که به دلایلی مثل وراثت، تغذیه نامناسب و عدم تحرک ایجاد می‌شود. مصرف انواع میوه‌ها در بهبود و درمان کبد چرب مؤثر است و آلو نیز از این دست میوه‌هاست. آلو، اسیدهای صفراوی را تقویت کرده و به رفع کلسترول بالا کمک می‌کند.

یکی از نشانه‌های بیماری کبد چرب، التهاب کبدی است که توسط فیبر و دیگر ترکیبات ضدالتهابی آلو بهبود می‌یابد. همچنین مواد معدنی مانند پتاسیم، مس، روی و آهن سطح آنزیم‌های کبدی را تنظیم می‌کنند و درنهایت منجر به بازسازی کبد هم می‌شوند. البته آلو تنها یک مکمل برای درمان این بیماری است و مصرف آن باید با تغذیه سالم و برنامه ورزشی همراه باشد تا مؤثر واقع شود.

کلام آخر

آلو میوه‌ای بسیار محبوب است و به روش‌های متفاوتی مصرف می‌شود. اما در کنار محبوبیت و طعم و مزه خاص خود، اگر به مقدار مناسب استفاده شود، سلامت بدن شما را تأمین می‌کند. پس حتماً آن را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید و از خواص آن بهره‌مند شوید. در این مقاله خواص استثنایی آلو برای بدن را بررسی کردیم و به فواید منحصربه‌فرد آن واقف شدیم؛ امیدواریم که برای شما مفید بوده باشد.