آیا می‌دانید تأثیر مصرف شکلات تلخ در کاهش وزن چیست؟

شکلات از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها در جهان است که جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی مردم دارد و در روز به شکل‌های مختلف مانند شکلات داغ، سس شکلات و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به مصرف بالای شکلات در اکثر خانواده‌ها، انتخاب یک محصول سالم که سلامتی شما را به خطر نیندازد، امری ضروری است. شکلات تلخ یکی از انواع این خوراکی محبوب است که به‌دلیل مقدار بالای کاکائو در آن، دارای طعمی غنی و تلخ است. اما دلیلی که باعث علاقه مردم به این نوع شکلات می‌شود، تاثیر مصرف شکلات تلخ در کاهش وزن است.

شکلات تلخ سرشار از خواص گوناگونی است که احتمالاً خیلی از افراد از آن‌ها بی‌خبر هستند. یکی از مهم‌ترین خواص این شکلات که آن را از سایر همتایان خود متمایز می‌کند «تأثیر چشمگیر آن بر کاهش وزن و لاغری» است. برای درک بهتر شما در ادامه همراه با برادران حسینی به بررسی دقیق این موضوع می‌پردازیم.

خواص شکلات تلخ برای بدن چیست؟

شکلات انواع مختلفی مانند شکلات سفید، شکلات دورنگ و شکلات تلخ و… دارد. شکلات تلخ با ویژگی‌های خاص خود به یکی از مواد غذایی تبدیل شده که نقش مهمی در سلامت کلی بدن ایفا می‌کنند. در شکلات تلخ انواع مواد مغذی همچون آهن، منیزیم، مس، فیبر و همچنین مقادیری از ویتامین‌های A، B، E و K وجود دارند که فواید بالقوه‌ای برای بدن به ارمغان می‌آورند. از مهم‌ترین خواص شکلات تلخ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود سلامت روده

فیبر و پلی‌فنول‌ها در شکلات تلخ می‌توانند برای بهبود سلامت روده و عملکرد آن مفید باشند. این مواد برای میکروب‌های مفید روده به‌عنوان سوخت عمل می‌کنند.

حفظ سلامت سلول‌های پوست

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شکلات تلخ می‌توانند به پیشگیری از آسیب‌های سلولی، محافظت از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش و بهبود چین و چروک‌های پوست کمک کنند.

حفظ سلامت قلب و عروق

فلاوانول‌ها و تئوبرومین موجود در شکلات تلخ باعث بهبود عملکرد رگ‌های خونی و جریان خون در بدن شوند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و فشارخون را کاهش می‌دهند.

تنظیم کلسترول خون

پلی‌فنول‌های موجود در شکلات تلخ موجب افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول بد (LDL) می‌شوند. این امر به افزایش سلامت قلب و عروق کمک زیادی می‌کند.

تقویت عملکرد مغز

فلاوانول‌ها در شکلات تلخ می‌توانند به بهبود عملکرد اعصاب در مغز، افزایش یادگیری و تقویت حافظه کمک کنند.

بهبود خلق و خو و کاهش استرس

سرتونین موجود در شکلات تلخ باعث کاهش استرس، بهبود خلق و خو و تجربه احساساتی بهتر در طول روز می‌شود.

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

فلاوانول‌های موجود در شکلات تلخ می‌توانند احتمال خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهند.

خواص شکلات تلخ برای بدن چیست؟

بررسی تأثیر مصرف شکلات تلخ بر کاهش وزن

شکلات تلخ یک مکمل غذایی سالم است که مصرف به اندازه و برنامه‌ریزی شده آن علاوه بر موارد گفته شده، تأثیرات شگرفی در کاهش تدریجی وزن بدن و کمک به لاغری دارد. برای بسیاری از افراد که به دنبال یافتن خوراکی‌هایی برای کاهش وزن و حفظ تناسب‌اندام خود هستند، مصرف شکلات تلخ یک پیشنهاد عالی محسوب می‌شود. تأثیر مصرف شکلات تلخ بر کاهش وزن به دلایل زیر است:

کاهش اشتها و تقویت احساس سیری

کاکائو موجود در شکلات تلخ منجر به کاهش سطح هورمونی به نام «گرلین» می‌شود که در تنظیم اشتها نقش مؤثری دارد. همچنین شکلات تلخ سرشار از فیبر غذایی و چربی‌های تک غیراشباع است. این دو ماده مغذی باعث می‌شوند فرد برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کند. بنابراین مصرف شکلات تلخ می‌تواند با پیشگیری از پرخوری و خوردن میان وعده‌های ناسالم، موجب کاهش کالری دریافتی شود.

نتایج برخی از تحقیقات نیز نشان می‌دهند که طعم غنی شکلات تلخ می‌تواند منجر به تجربه غذایی رضایت‌بخش شود. همین موضوع باعث می‌شود تا از مصرف بیش از حد شکلات در یک وعده جلوگیری شده و با گذشت زمان و کم‌تر خوردن آن، مقدار کالری مصرفی نیز کاهش می‌یابد.

افزایش متابولیسم

یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی که شکلات تلخ از طریق آن به کاهش وزن کمک می‌کند «افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن» است. در فرایند متابولیسم، بدن شما غذا را به انرژی تبدیل می‌کند. شکلات تلخ حاوی ترکیبات خاصی است که بر اثر ترموژنیک بدن مؤثر هستند.

کافئین موجود در شکلات تلخ که با خواص افزایش متابولیسم و کالری سوزی شناخته می‌شود، می‌تواند سیستم عصبی مرکزی را تحریک کند و نرخ متابولیسم پایه (BMR) را افزایش ‌دهد. این ترکیبات، تولید گرمای بدن را در طول هضم افزایش می‌دهند تا توانایی سوزاندن کالری در آن افزایش پیدا کند. بنابراین وقتی کالری بیشتری نسبت به مصرف آن بسوزانید، شروع به کاهش وزن خواهید کرد.

بهبود حساسیت به انسولین

انسولین هورمونی است که سطح گلوکز خون را تنظیم می‌کند. بدن شما غذای دریافتی را به گلوکز تبدیل کرده و آن را وارد جریان خون می‌کند. هورمون انسولین به انتقال گلوکز برای استفاده از آن به‌عنوان انرژی، کمک می‌کند. این هورمون اگرچه برای بدن ضروری است؛ اما مقدار اضافی آن می‌تواند باعث افزایش وزن و کنترل ضعیف قند خون شود.

کاکائو موجود در شکلات تلخ حاوی موادی به نام فلاوانول است که می‌تواند باعث بهبود حساسیت به انسولین به‌خصوص در افراد مبتلا به دیابت شود. اگر بدن به انسولین حساس‌تر باشد، سلول‌ها به شکل مؤثرتری به این هورمون پاسخ می‌دهند. در نتیجه بدن برای جذب گلوکز از جریان خون به میزان کم‌تری از انسولین نیاز خواهد داشت و به این ترتیب بیماری دیابت کنترل می‌شود.

مقدار مناسب مصرف شکلات تلخ برای کاهش وزن چقدر است؟

رعایت اعتدال در مصرف روزانه شکلات تلخ اهمیت زیادی در لاغری شما دارد. اگر می‌خواهید شکلات تلخ را در رژیم غذایی خود قرار دهید، مهم است که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. همچنین خوب است بدانید که استفاده از شکلات‌های برند مانند شکلات کیندر و شکلات مارس و… تاثیری در کاهش وزن نخواهند داشت؛ چراکه سرشار از مواد قندی هستند. توجه داشته باشید که شکلات تلخ علاوه بر فواید زیاد، حاوی کالری بالایی نیز است. بنابراین مصرف بی‌رویه آن ممکن است منجر به افزایش وزن شما شود.

برای پیشگیری از افزایش وزن، بهتر است مصرف روزانه خود را به حدود ۱۰ الی ۲۰ گرم (یک تا دو مربع از شکلات) محدود کنید. مصرف این مقدار به شما اطمینان می‌دهد بدون اینکه تلاش‌های کاهش وزن شما از بین برود، از مزایای شکلات تلخ نیز بهره‌مند شوید.

کلام آخر

ترکیبات موجود در شکلات تلخ از جمله فیبر، فلاوانول‌ها و کافئین، با افزایش سوخت و ساز بدن، کنترل پرخوری و بهبود حساسیت به انسولین می‌توانند در فرایند کاهش وزن نقش مؤثری ایفا کنند. با این حال، باید توجه کنید که به دلیل سطح بالای کالری در این ماده غذایی، مصرف آن را در حد اعتدال نگه دارید تا بتوانید از فواید لاغری آن به‌خوبی بهره‌مند شوید.