بررسی مضرات مصرف بیش از حد تنقلات و شکلات

حتما بارها و بارها از متخصصان تغذیه شنیده‌اید که مصرف بیش از حد تنقلات و شکلات برای افراد در هر سنی، ضرر زیادی به همراه دارد. به خصوص در ایام عید نوروز و یا مراسم‌های بزرگ دیگر که پذیرایی از مهمانان با شکلات و خوراکی‌های خوشمزه مثل شیرینی و کیک، یک رسم رایج در بین ایرانیان است. در این مقاله از برادران حسینی به بررسی مضرات مصرف بیش از حد تنقلات و شکلات می‌پردازیم تا با آسیب‌هایی که ممکن است این خوراکی‌های خوشمزه و لذت‌بخش بعد از مدتی در سلامتی انسان به وجود بیاورد، آشنا شوید.

عوارض مصرف بیش از حد شکلات چیست؟

مصرف بیش از حد شکلات تلخ و شیرین مثل شکلات سفید، شکلات مارس، شکلات کیندر و… علی رغم طعم خوشمزه و وسوسه‌کننده‌ای که دارد، می‌تواند روی سلامتی انسان تاثیر منفی بگذارد. به همین خاطر حفظ تعادل در مصرف شکلات برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان از اهمیت زیادی برخوردار است.

چنانچه افراد برای خوردن انواع شکلات و نوشیدنی شکلات داغ، به حد متعادل در طول هفته یا حتی ماه توجه نکنند، امکان بروز بیماری‌های پوستی، گوارشی و دیابت در آن‌ها وجود دارد. در حال حاضر، از مهم‌ترین مضرات مصرف بیش از حد شکلات، افزایش وزن است که در طول زمان باعث تجمع چربی و قند در بدن می‌شود. در ادامه برای اطلاعات بیشتر، در مورد عواقب زیاده‌روی در مصرف شکلات تلخ و شیرین صحبت می‌کنیم.

اضافه وزن و چاقی 

چربی و قند موجود در شکلات و تنقلات بسیار بالا است. از همین رو مصرف غیرمجاز و زیاد آن می‌تواند منجر به چاقی و اضافه وزن در انسان شود. میزان مصرف متعادل شکلات در روز به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی، حدود ۳۰ گرم است. بااین‌حال اگر فردی بیماری دیابت یا قلبی داشته باشد، باید برای خوردن شکلات، با پزشک خود مشورت کند.

حمله قلبی با زیاده‌روی در خوردن شکلات

چربی اشباع شده و سدیم موجود در شکلات، از مضرات مهم این خوراکی خوشمزه و دلچسب به شمار می‌آید. درواقع شکلات زیاد می‌تواند باعث بالا رفتن سطح کلسترول در انسان شود تا جایی که امروزه حمله قلبی و یا بیماری‌های دیگر مثل دیابت نوع ۲ افزایش پیدا کرده است.

مضرات مصرف زیاد تنقلات

خطر ابتلا به میگرن 

یکی دیگر از مضرات رایج خوردن بیش از اندازه شکلات، میگرن است. شکلات به خاطر داشتن  تیرامین، هیستامین و فنیل آلانین کاکائو، باعث به وجود آمدن بیماری میگرن در افراد می‌شود. به‌طور کلی، خوردن شکلات و خوراکی‌های دیگر مثل شیرینی، چیپس و پفک برای سلامتی انسان ضرر های زیادی به همراه دارد.

بروز بی‌خوابی و اضطراب 

تئوفلین موجود در شکلات علاوه بر فواید، دارای عوارض جانبی است. این ماده موجود در شکلات بر سیستم مرکزی اعصاب تاثیر مستقیم می‌گذارد، به‌طوری که می‌تواند باعث هوشیاری و مقاومت در خواب شود. با اینکه این موضوع تا حدودی برای برخی افراد، به خصوص دانش‌آموزان در شب‌های امتحان کمک‌کننده است؛ اما می‌تواند در طولانی مدت باعث بی‌خوابی و همچنین اضطراب شود.

پوکی استخوان با زیاده‌روی در مصرف شکلات 

طبق تحقیقات اخیر دانشمندان، یکی از اصلی‌ترین مسائل در بررسی مضرات مصرف بیش از حد تنقلات و شکلات، پوکی استخوان است. زیاده‌روی در خوردن شکلات مثل هر خوراکی دیگر ضررهایی دارد. به عنوان مثال، باعث ضعیف شدن استخوان و در نهایت پوکی آن می‌شود. به‌طوری که زنان و مردان مسنی که هر روز شکلات تلخ یا شیرین مصرف می‌کنند، استحکام استخوان کمتری به نسبت زنان و مردان دیگر دارند. 

ایجاد آکنه 

از جمله مضرات زیاده‌روی در خوردن شکلات، آکنه و مشکلات پوستی است. طبع گرم شکلات و قند و چربی بالای موجود در آن باعث خراب شدن پوست، بروز جوش و آکنه می‌شود. به همین خاطر رژیم‌های غذایی حذف قند به وجود آمده است تا افراد بعد از یک ماه، تفاوت پوستی سالم و شاداب را با پوست پف کرده و پر از جوش، احساس کنند.

 

مشکلات گوارشی 

شاید خوردن بیش از اندازه شکلات در کوتاه مدت باعث بروز هیچ بیماری یا مشکلی نشود؛ اما با ادامه دادن یک رویه غلط ممکن است سلامتی انسان به خطر بیفتد. از مضرات مصرف بیش از حد تنقلات و شکلات، مشکلات گوارشی است. شکلات می‌تواند منجر به سوء هاضمه، اسهال یا حتی نفخ شود. 

خرابی دندان 

دشمن دندان‌ها؛ شیرینی، شکلات و قند است. قند و شکر موجود در شکلات مضرات زیادی دارد که یکی از آن‌ها پوسیدگی دندان، ایجاد حفره و خرابی‌های عمیق است. به همین خاطر افراد، به خصوص کودکان و نوجوانان باید به اندازه متعادل شکلات مصرف کنند تا در سنین بالا دچار خرابی‌های جدی دندان نشوند. 

عوارض مصرف بیش از حد تنقلات چیست؟

مضرات مصرف بیش از حد تنقلات، دقیقا مثل شکلات است. در واقع افراد اگر هر ماده خوراکی را چه سالم و چه غیرسالم، بیش از حد لازم مصرف کنند، دچار انواع و اقسام بیماری‌های مختلف می‌شوند. البته تنقلات شیرین و شور مثل کیک، شکلات، چیپس و پفک به رعایت بیشتری در خوردن احتیاج دارند. 

شاید مزه خوراکی‌های نام برده شده، دلچسب و لذیذ باشد؛ اما بدون شک برای سلامتی انسان مضر است و در دراز مدت می‌تواند باعث به وجود آمدن بیماری‌های متعدد و یا تشدید بیماری‌های پنهان در انسان شود. در ادامه به صورت خلاصه به عوارض مصرف بیش از حد تنقلات و شکلات، خواهیم پرداخت:

  • اعتیاد به پرخوری
  • چاقی و اضافه وزن
  • مشکلات گوارشی
  • پوسیدگی دندان‌ها
  • پوکی استخوان 
  • التهاب معده و روده
  • مشکلات قلبی و عروقی
  • آکنه‌های پوستی 
  • سردرد و بی‌خوابی

خوراکی‌های جایگزین تنقلات و شکلات

آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی موجود در شکلات زیاد است، به همین خاطر می‌تواند برای سلامتی انسان مفید باشد؛ اما این موضوع مجوز زیاده‌روی در خوردن شکلات را برای افراد صادر نمی‌کند. خوردن خوراکی‌هایی مثل شکلات یا تنقلات جویدنی مانند آدامس، چیپس و پفک، باید به اندازه و کم باشد تا عواقب متعددی مثل مشکلات قلبی عروقی، چاقی مفرط و آکنه را به وجود نیاورد.

از سوی پزشکان و متخصصین، خوراکی‌های جایگزین معرفی شده است تا کودکان و بزرگسالان به جای مصرف خوراکی‌های مضر، از میوه، سبزیجات، آجیل، حمص و پاپ کورن به عنوان میان‌وعده‌های سیرکننده استفاده کنند. 

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مضرات مصرف بیش از حد تنقلات و شکلات پرداختیم تا با علم بر عواقب آن، از این خوراکی‌ها استفاده کنید. مصرف مجاز و به اندازه شکلات، چیپس و پفک ایرادی ندارد؛ اما بدون شک خوردن زیاد آن باعث برهم خوردن تعادل در بدن انسان می‌‌شود.

به جای خوردن شیرینی، غذای آماده، اسنک و شکلات بهتر است از خوراکی‌های جایگزین مثل میوه، سبزیجات، پاپ کورن و تنقلات ایرانی مثل آجیل استفاده کنید. با کمی خلاقیت می‌توانید یک میان‌وعده سالم و خوشمزه داشته باشید تا از مضرات خوردن شکلات و تنقلات جلوگیری کنید.