معرفی برترین خواص بادام هندی 

اکثر مردم بادام هندی را به عنوان نوعی آجیل محبوب می‌شناسند، در حالی که بادام هندی دانه میوه‌ای گرمسیری است. این درختان بیشتر در «هند و ویتنام» رشد می‌کنند و طی فرایندی، دانه بادام هندی از میوه آن‌ها استخراج می‌شود. امروزه بادام هندی ارگانیک به‌صورت خام و بوداده در بازار موجود است، اما فرآورده‌هایی مانند کره بادام هندی یا شیر آن نیز طرفداران خود را دارند. بادام هندی به دلیل طعم خاص خود بین مردم بسیار محبوب است. علاوه بر این، خواص و فواید بسیاری نیز دارد که در ادامه متن به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. برای آشنایی با برترین خواص بادام هندی برای بدن انسان با برادران حسینی همراه باشید.

ارزش غذایی بادام هندی چقدر است؟

ارزش غذایی یک واحد بادام هندی که معادل ۳۰ گرم از این دانه است را در ادامه آورده‌ایم:

  • ۱۶۶ کیلو کالری
  • ۵٫۵ گرم پروتئین
  • ۱۳ گرم چربی
  • ۹ گرم کربوهیدرات
  • ۱ گرم فیبر
  • ۲ میلی‌گرم آهن
  • ۸۸ میلی‌گرم منیزیم
  • ۱٫۷ گرم روی

همان‌طور که می‌بینید، بادام هندی ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و منبع خوبی برای تأمین پروتئین است. هرچند به نظر می‌رسد که چربی بادام هندی بالا است، اما این چربی از نوع غیراشباع بوده و با ایجاد احساس سیری بیشتر در افراد، از ریزه‌خواری جلوگیری می‌کند. برای اینکه آشنایی بیشتری با فواید این خوراکی پیدا کنید، در ادامه متن به چند مورد از برترین خواص بادام هندی برای بدن انسان اشاره می‌کنیم.

ارتقاء سلامت قلب با بادام هندی

بادام هندی جزو منابع سرشار آنتی‌اکسیدان‌ها به همراه پتاسیم و منیزیم است که سلامت قلب را تضمین می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند، افرادی که در رژیم روزانه خود بادام هندی مصرف می‌کنند، سطح LDL کم‌تری دارند. چربی‌های LDL برای بدن مضر هستند، بنابراین مصرف بادام هندی به‌صورت منظم می‌تواند به سلامت قلب کمک کند.

 وجود چربی‌های غیر اشباع در بادام هندی، از تجمع تری‌گلیسریدها و کلسترول در شریان‌ها جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین به خاطر وجود خواص ضدالتهابی این مغز، التهاب اندام‌های داخلی کاهش می‌یابد که به‌خودی‌خود باعث افزایش سلامت عروق قلبی می‌شود.

بادام هندی و ترویج پوست سالم

بر خلاف باور رایج عموم، بادام هندی تأثیر قابل‌توجهی روی سلامت پوست دارد. مسی که در این دانه خوش‌طعم وجود دارد، تولید کلاژن را در پوست افزایش می‌دهد. ویتامین‌های موجود در بادام هندی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی بشمار می‌آیند. آنتی‌اکسیدان‌ها فعالیت رادیکال‌های آزاد را مختل می‌کنند و بدین ترتیب موجب جلوگیری از پیری زودرس پوست می‌شوند. اگر به دنبال یک منبع سالم برای تقویت پوست خود هستید، حتماً مقدار مناسبی از بادام هندی را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

تأثیر بادام هندی در کنترل وزن

برای کسانی که قصد مدیریت وزن خود را دارند، توصیه می‌شود قبل از غذا بادام هندی بخورند. این دانه، منبعی مناسب برای چربی‌های سالم و پروتئین است و با ایجاد حس سیری، موجب کاهش گرسنگی و اشتها می‌شود. محتویات غنی منیزیم در بادام هندی، به تنظیم متابولیسم کمک می‌کند و تأثیر قابل‌توجهی در کنترل وزن دارد. توجه داشته باشید که نوع آسیاب شده و بوداده این دانه، کالری بیشتری به بدن می‌رساند و باید در مصرف آن میانه‌روی کرد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بادام هندی در افزایش وزن نیز موثر است. همان‌طور که گفتیم، هر وعده از این مغز بیشتر از ۱۵۰ کیلو کالری دارد که خوردن یک تا دو مشت از آن به افزایش وزن کمک می‌کند. کسانی که مشکل لاغری صورت دارند، اغلب به خوردن آجیل تشویق می‌شوند. زیرا دانه‌های خوراکی برخلاف روش‌های دیگر، موجب چاقی اضافه و دیگر مشکلات اضافه وزن نمی‌شوند.

تقویت سیستم ایمنی

یکی دیگر از برترین خواص بادام هندی برای بدن انسان، تقویت سیستم ایمنی است. ویتامین‌های گوناگون، زینک و مس موجود در بادام هندی برای حفظ سیستم ایمنی قوی کافی هستند. در واقع می‌توان گفت روی به‌تنهایی ترکیبی مفید و حیاتی برای فعالیت‌های اساسی سیستم ایمنی است. به‌طورکلی، سلول‌های ایمنی برای رشد و ادامه کار خود به مواد معدنی احتیاج دارند و بادام هندی منبعی مناسب است. 

در ضمن استرس اکسیداتیو که عامل بیماری‌هایی مانند پارکینسون و آلزایمر است، توسط مواد موجود در بادام هندی کنترل می‌شود. مصرف منظم و روزانه بادام هندی به‌طور مؤثری باعث کاهش مشکلات ایمنی شده و سلامتی را ارتقا می‌دهد.

معرفی برترین خواص بادام هندی 

کنترل و پیشگیری دیابت نوع دو

بادام هندی منبعی غنی از فیبر است. این ماده مغذی که اسمش را زیاد شنیدید، به کاهش قند خون کمک می‌کند. بر این اساس، گمان می‌رود از بروز دیابت نوع دو جلوگیری کند و برای مبتلایان به این بیماری نیز میان وعده مناسبی باشد. طبق تحقیقات، سطح انسولین افرادی که از بادام هندی در رژیم روزانه‌شان استفاده می‌کنند، پایین‌تر است.

شایان ذکر است که به خاطر وجود چربی‌های سالم در این دانه، حساسیت فرد به انسولین نیز بهبود می‌یابد. تمامی این‌ها نشان می‌دهند بادام هندی جایگزین مناسبی برای میان وعده‌های حاوی شکر یا دارای کربوهیدرات بالا است. بنابراین اگر مبتلا به دیابت هستید یا در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارید، مقدار متعادلی از بادام هندی ارگانیک را به رژیم خود بیفزایید تا به شما در تنظیم قند خونتان کمک کند.

بهبود هضم و عملکرد دستگاه گوارش

اگر از آن دست افرادی هستید که همیشه با هضم غذا مشکل دارید، وقت آن رسیده تا به جای روش‌های شیمیایی، از یک منبع طبیعی استفاده کنید. حرکات منظم روده با مصرف بادام هندی بهبود می‌یابند و همین باعث کاهش یبوست می‌شود. تجربه نشان داده که پروبیوتیک‌های قارچی موجود در بادام هندی به بهبود بیماری‌های روده مانند اسهال، کولیت، سندرم روده تحریک‌پذیر و عفونت‌ها کمک می‌کند. تقویت مخاط معده یکی از تأثیرات منحصربه‌فرد بادام هندی است که به کاهش زخم معده کمک می‌کند.

تأمین سلامت استخوان‌ها با بادام هندی

همان‌طور که گفتیم، بادام هندی از منابع سرشار منیزیم است. خوب است بدانید که هر وعده بادام هندی ۲۰ درصد از منیزیم توصیه شده در روز را تأمین می‌کند و این ماده معدنی برای سلامت استخوان‌ها حیاتی است و به درمان بیماری‌های مفصلی و استخوانی کمک می‌کند. ویتامین‌های موجود در بادام هندی، استخوان‌های شما را سالم و قوی نگه می‌دارند. حفظ تراکم استخوان‌ها از دیگر فواید این دانه است که از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

فواید بادام هندی برای کودکان

 مواد مغذی موجود در بادام هندی به رشد و سلامت کودکان کمک مؤثری می‌کند. پس این مغز خوشمزه جایگزین خوبی برای اسنک‌های مضر است. تحقیقات ثابت کردند که کودکان با استفاده از بادام هندی به‌صورت روزانه، از ابتلا به بیماری‌های بزرگسالی مانند دیابت مصون می‌مانند. کلسیم و دیگر مواد معدنی موجود در بادام هندی، سلامت استخوان‌ها و دندان‌های فرزندتان را نیز تضمین می‌کند.

 البته برای این منظور استفاده از پای بادام هندی، شیر بادام هندی یا فرنی و حریره آن در زمان تشکیل دندان‌ها «بعد از شش ماهگی» پیشنهاد می‌شود. توجه کنید که کودک ممکن است به بادام هندی حساسیت نشان دهد؛ به علاوه اینکه مصرف زیاد آن نیز برای کودک خوب نیست.

کلام آخر

فواید بی‌شماری برای بادام هندی کشف شده که در این مقاله به برترین خواص بادام هندی برای بدن انسان اشاره کردیم. بادام هندی در کنار طعم خوب خود، منبعی مناسب برای تامین انواع مواد مغذی است و تأثیر خود را در سلامت انسان نیز ثابت کرده است. 

مثل تمامی آجیل‌های دیگر، این مغز هم باید به مقدار متعادل در رژیم غذایی روزانه مصرف شود تا تأثیر خود را به خوبی نشان دهد. توجه داشته باشید که همیشه بادام هندی خام گزینه سالم‌تری از انواع طعم‌‌دار آن‌هاست. وقتش است این آجیل خوش طعم و مفید را در رژیم غذایی خود بگنجانید و ضمن لذت بردن از مزه بی‌نظیر آن، سلامت خود را هم تضمین کنید.