با برترین خواص گردو برای سلامتی بدن آشنا شوید

گردو سرشار از مواد مغذی است و به‌ دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف، به‌عنوان یکی از بهترین میان‌وعده‌ها برای همه افراد در هر سنی در نظر گرفته می‌شود. برترین خواص گردو هم برای سلامتی عمومی بدن و هم برای مغز انسان است. بااین‌حال، بهتر است قبل از مصرف گردو بیشتر خواص آن را بشناسید تا با آگاهی بیشتری رژیم غذایی استاندارد را دنبال کنید.

برخی از مهم‌ترین مواد موجود در میوه درخت گردو، شامل مواردی مانند آنتی اکسیدان، انواع پروتئین‌ها، اسیدهای چرب و امگا ۳، فیبر و سایر موارد این‌چنینی است. تمام این مواد مغذی در کنار یکدیگر، تاثیر بسیار زیادی در درمان انواع بیماری‌ها مانند سرطان و بیماری‌های التهابی دارند. 

با مصرف مداوم گردو، شما می‌توانید گردش خون بدن و عملکرد مغز خود را بهبود داده و در شرایط مختلف، واکنش‌های خیلی منطقی‌تری از خود نشان دهید. در ادامه مطلب همراه با برادران حسینی، بیشتر درباره خواص گردو برای سلامتی صحبت خواهیم کرد.

میزان مواد مغذی موجود در گردو

همان‌طور که گفتیم، در مغز گردو مواد مغذی مختلفی مانند فیبر و اسیدهای چرب به مقدار بسیار زیاد وجود دارد. در ادامه، درباره فواید گردو توضیحاتی را ارائه خواهیم داد تا با میزان هر یک از مواد موجود در گردو آشنا شوید. اطلاعات لازم درباره مصرف ۲۸ گرم گردو و اینکه حدودا چقدر مواد مغذی در این مقدار وجود دارد را در ادامه آورده‌ایم.

  • کالری: ۱۸۵
  • پروتئین: ۴ گرم
  • چربی: ۱۸ گرم
  • کربوهیدرات: ۳ گرم
  • کلسیم: ۲۷ میلی گرم 
  • فسفر: ۹۸ میلی‌گرم 
  • فیبر: ۱٫۹ گرم
  • منیزیم: ۴۴ میلی‌گرم
  • پتاسیم: ۱۲۵ میلی‌گرم
  • ویتامین ای: ۰٫۷ گرم
  • سلنیوم: ۱٫۳ میلی‌گرم
  • فولات: ۲۸ میلی‌گرم

مهم‌ترین خواص گردو کدامند؟

پیش از این گفتیم که گردو خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد و باعث می‌شود که بدن نسبت به بسیاری از بیماری‌ها از خود مقاومت نشان دهد. در ادامه، برخی از برترین خواص گردو را معرفی کرده‌ایم که باعث می‌شود از نظر جسمانی، آمادگی خیلی بیشتری داشته باشید و عملکرد مغز نیز بهبود پیدا کند.

گردو، خوراکی مغذی برای مغز

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که بسیاری از دانشمندان مصرف مداوم گردو را به افراد پیشنهاد می‌کنند، خاصیت بهبود عملکرد مغز است. مهم‌ترین دلیل این موضوع، وجود اسیدهای چرب و امگا ۳ موجود در گردو است که سرعت زوال مغز را کمتر می‌کند. ازاین‌رو، افراد مسن باید در برنامه غذایی خود مصرف آن را قرار دهند تا دیرتر دچار زوال عقل شوند.

کاهش احتمال ابتلا به سرطان

برخی از مواد مغذی موجود در گردو مانند اسیدهای چرب و امگا ۳ در کنار پلی‌فنول‌ها، خاصیت ضدسرطانی دارند. به همین دلیل افرادی که به‌خاطر دلایل مختلف ژنتیکی بیشتر در معرض سرطان سینه، پروستات یا روده هستند، می‌توانند با استفاده از گردو تا حد خیلی زیادی آن را کنترل کنند. به‌طوری ‌که دانشمندان باور دارند مصرف تنها چند عدد گردو در طول روز، احتمال ابتلای خانم‌ها به سرطان سینه را کاهش می‌دهد.

تقویت سیستم ایمنی

از دیگر خواص برتر گردو می‌توان به تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد. زمانی که سیستم ایمنی بدن قوی باشد، به صورت خودکار می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را دفع کند. وجود موادی مانند ویتامین B6 و مس در گردو، سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

سلامت قلب با مصرف مداوم گردو

تحقیقات زیادی نشان داده‌اند افرادی که به‌صورت روزانه چند عدد گردو مصرف می‌کنند، کمتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند. مواد مغذی موجود در گردو باعث می‌شوند که خون‌رسانی بدن تقویت شود و فشار خون نیز تا حد قابل ‌توجهی کاهش پیدا کند. ازاین‌رو، افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند می‌توانند مصرف مداوم گردو را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

خواص گردو

بهبود بافت استخوان‌ها

ازآنجایی که در گردو مواد مغذی مختلفی مانند اسید آلفا لینولنیک وجود دارد، مصرف مداوم این ماده غذایی باعث می‌شود که استخوان‌های افراد محکم و قدرتمندتر شوند. ازاین‌رو، کسانی که دچار پوکی استخوان و یا ضعف عضلانی هستند می‌توانند با مصرف روزانه چند عدد گردو، این مشکلات را تا حدودی کنترل کنند. خوب است بدانید، استفاده از روغن گردو به عنوان استعمال خارجی، به بهبود دردهای استخوانی کمک می‌کند.

بهبود دستگاه گوارش بدن

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده متخصصان روی مصرف گردو بسیار تاکید کنند این است که این ماده غذایی می‌تواند باعث سلامت دستگاه گوارش فرد شود. همان‌طورکه در ابتدا نیز متوجه شدید، در گردو مقدار قابل ‌توجهی فیبر وجود دارد که برای سلامت دستگاه گوارش ضروری است. به همین دلیل کسانی که مشکلات گوارشی مانند یبوست دارند، می‌توانند با مصرف گردو، فیبر موردنیاز روزانه را به بدن خود برسانند و این مشکل را برطرف کنند.

درمان عفونت‌های قارچی با گردو

کسانی که دچار عفونت‌های قارچی شده‌اند، غالبا از مشکلاتی مانند خارش خیلی شدید یا سایر حساسیت‌ها رنج می‌برند؛ به‌طوری ‌که حتی شاید برای انجام خیلی از امور روزمره خود، دچار مشکل شوند. در این شرایط، افراد می‌توانند با استفاده از گردو، عفونت‌های قارچی خود را تسکین دهند و از شر خارش و حساسیت‌های شدید راحت شوند.

خواص گردو برای پوست

علاوه بر این که گردو خواص بسیار زیادی برای سلامت بدن و مغز انسان دارد، می‌تواند برای پوست نیز تا حد خیلی زیادی مفید باشد. از این رو، برخی از مهم‌ترین و برترین خواص گردو برای پوست شامل مواردی مانند درخشان کردن پوست، از بین بردن تیرگی زیر چشم و افزایش رطوبت پوست می‌شوند.

با استفاده از گردو، شما می‌توانید پف زیر چشم خود را کم کنید و پوستی شاداب داشته باشید. 

هم می‌توانید گردو را به صورت روزانه میل کنید و هم ماسک‌های حاوی عصاره گردو را به پوست خود بزنید. بااین‌حال، مصرف گردو به‌صورت خوراکی علاوه بر این که برای شفافیت پوست مفید است، می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی در سلامت سایر ارگان‌های بدن نیز داشته باشد.

خواص گردو برای خانم‌های باردار

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید خانم‌های باردار با مصرف مداوم گردو، می‌توانند از اضافه وزن بسیار شدید خود در دوران بارداری جلوگیری کنند. زیرا در این مغز مقدار زیادی فیبر و پروتئین وجود دارد که این امر می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد. به همین دلیل خانم‌های باردار می‌توانند برای جلوگیری از اضافه وزن خیلی شدید خود در طول بارداری گردو مصرف کنند. همچنین گردو به رشد و استحکام بیشتر استخوان‌های جنین نیز کمک می‌کند. 

خواص گردو برای جلوگیری از پیری زودرس

مصرف گردو در سنین میانسالی مهم است؛ زیرا این ماده غذایی باعث می‌شود که کمتر در معرض پیری زودرس قرار بگیرید. دلیل این موضوع هم این است که با مصرف گردو، استرس و اضطراب‌های شما کاهش پیدا می‌کند و مغز شما با ارائه عملکرد بهتر، دیرتر دچاری پیری می‌شود. 

سخن پایانی

در این مطلب برخی از برترین خواص گردو برای بدن را به شما معرفی کردیم و گفتیم که با مصرف مغز این درخت میوه سردسیری، شما می‌توانید به چه مزایای فوق‌العاده‌ای دست پیدا کنید. گردو یکی از بهترین مواد غذایی برای بدن به شمار می‌آید که نه ‌تنها برای سلامت جسم و مغز، بلکه برای پوست و حتی درمان اضافه وزن نیز مفید است.

 از این رو، پیشنهاد می‌کنیم که همیشه مقداری از این مغز، به خصوص گردوی ایرانی در خانه داشته باشید تا بتوانید به‌عنوان وعده‌های اصلی با صبحانه و یا حتی میان وعده، میل کنید. گردو هم برای جوانان و هم سالمندان و به خصوص کودکان، بسیار مفید است.