شکلات 

خرید شکلات

خرید شکلات برای کسانی که به این خوراکی علاقه دارند، می‌تواند یکی از جذاب‌ترین کارهای دنیا باشد. چراکه از نظر بسیاری از افراد و به‌خصوص کودکان، شکلات طعم بی‌نظیری دارد و با مصرف آن، انرژی فوق‌العاده‌ای می‌گیرند. نه‌تنها کودکان، بلکه خیلی از افراد بزرگسال نیز تمایل زیادی به خوردن شکلات دارند. 

از این رو، آن‌ها می‌توانند با خرید بهترین نوع شکلات و استفاده از آن، انرژی بدن خود را افزایش دهند و شادی بیشتری در طول روز داشته باشند. بااین‌حال، لازم است برای خرید این خوراکی به نکات خاصی توجه نمایید که بتوانید بهترین و باکیفیت‌ترین نمونه شکلات موجود در بازار را خریداری کنید.

با انواع شکلات آشنا شوید

شکلات‌ها نمونه‌های مختلفی دارند که شما می‌توانید باتوجه‌به سلیقه، شرایط و حتی رژیم غذایی خود، آن‌ها را انتخاب کنید. به علاوه، خیلی مهم است که شما قصد دارید به چه دلیلی از شکلات استفاده کنید. مثلا انواع خاصی از شکلات هستند (مانند سس شکلات و چیپس شکلات) که به عنوان چاشنی در قنادی‌ها استفاده می‌شوند. در ادامه همراه با برادران حسینی، توضیح مختصری از انواع شکلات در اختیار شما قرار می‌دهیم و می‌گوییم که هر یک از آن‌ها به چه دلیلی مفید هستند و چرا باید آن‌ها را خریداری نمایید.

شکلات تلخ:

 شکلات تلخ یکی از بهترین و پرطرفدارترین نمونه‌های شکلات شناخته می‌شود که برای سلامتی هم خیلی مفید است. معمولاً شکلات‌های تلخ دارای درصد کاکائو بین ۶۰ تا ۸۵ درصد هستند.

شکلات سفید:

 برخلاف شکلات تلخ، نمونه سفید آن از کاکائو تولید نشده است و مهم‌ترین مواد تشکیل دهنده آن، چربی‌های دانه کاکائو هستند. ازاین‌رو، این شکلات‌ها کاملاً سفید و بدون رنگ تیره تولید می‌شوند و فایده کمتری برای بدن دارند.

شکلات طعم‌دار:

 این شکلات‌ها غالباً به‌صورت ترکیبی تولید می‌شوند و در آن‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کاکائو و مواد طعم‌دهنده دیگر وجود دارد. شما می‌توانید براساس سلیقه خود، شکلات‌های طعم‌دار مختلفی با طعم‌های قهوه، شیر و هر طعم دیگری را که بخواهید، انتخاب کنید.

شکلات بدون شکر: 

شکلات‌های بدون شکر ۱۰۰ درصد از کاکائو تولید می‌شوند و برای تهیه آن‌ها از هیچ شکری استفاده نشده است. ازاین‌رو، طعم و عطر این شکلات‌ها برای مصرف معمولی چندان مناسب نیستند و بیشتر برای پخت شیرینی‌های مختلف کاربرد دارند.

بهترین نوع شکلات کدام است؟

در قسمت‌ قبل انواع شکلات را به شما معرفی کردیم. اما به نظر شما بهترین نوع شکلات کدام است؟ برای پاسخ به این سوال، باید بگوییم که هدف شما از خرید شکلات مهم‌ترین موضوعی است که باید به آن توجه کنید.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید انرژی بدن خود را افزایش دهید و چربی‌سوزی داشته باشید، شکلات تلخ می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. این در حالی است که برای هدیه دادن، شکلات‌های طعم‌دار و برند مانند شکلات مارس و شکلات کیندر انتخاب درستی خواهند بود. اما به طور کلی، بهترین نوع شکلات ازنظر بسیاری از افراد، شکلات‌های مغزدار هستند. در این شکلات‌ها انواع مغزهای مختلف مانند پسته، گردو، بادام و آجیل‌های متنوع وجود دارند و طعم بسیار خوبی به شکلات می‌دهند.

راهنمای خرید شکلات

همان‌طور که می‌دانید امروزه فروشندگان، شکلات‌های مختلف را با قیمت‌های متفاوت در بازار به فروش می‌رسانند. به همین دلیل ممکن است خیلی از افراد موقع خرید شکلات دچار سردرگمی شوند و ندانند که کدام نوع برای سلیقه آن‌ها مناسب‌تر است. 

 ما در این بخش راهنمای خرید شکلات را در اختیار شما قرار داده‌ایم تا با توجه به نکاتی که توضیح می‌دهیم، متوجه شوید که کدام محصول کیفیت بالاتری دارد و کدام نوع شکلات موجود در بازار برای شما مناسب‌تر است. پس برای خرید شکلات حتماً نکات زیر را مطالعه فرمایید و سپس برای خرید اقدام کنید.

رایحه و بوی شکلات

اگر قصد خرید حضوری دارید، می‌توانید شکلات را بو کنید تا با توجه به رایحه و بوی آن، تاحدودی متوجه کیفیت این محصول شوید. شما زمانی که شکلات‌های باکیفیت را بو می‌کنید، خیلی سریع متوجه رایحه قوی آن‌ها می‌شوید. این در حالی است که اگر نتوانستید بوی شکلات را متوجه شوید یا به‌سختی متوجه این بو شدید، به احتمال خیلی زیاد شکلات مانده است و کیفیت چندان خوبی ندارد.

درصد شکلات تلخ

برخی از افراد به شکلات‌های تلخ و برخی دیگر به شکلات‌های شیرین‌علاقه دارند. پس زمانی که شما می‌خواهید شکلاتی را خریداری کنید، باید باتوجه‌به ذائقه خودتان و میزان درصد تلخی این محصول، برای خرید اقدام کنید. ممکن است برخی از افراد فکر کنند که شکلات‌هایی که درصد تلخی بالاتری دارند، قند کمتری را در خود جای داده‌اند و برای سلامتی مفید هستند. این در حالی است که شما باید در مصرف شکلات‌های تلخ هم اعتدال را رعایت کنید. چراکه در شکلات ۷۰ درصد تلخ، نزدیک به ۳۰ درصد قند وجود دارد.

ظاهر و شکل شکلات

از دیگر نکات مهم موقع خرید شکلات که باید به آن توجه کنید، ظاهر و شکل آن است. ظاهر شکلات باید کاملاً صاف، یکدست و بدون ناهمواری باشد. همچنین اگر شکلات موردنظر شما آب شده باشد و به طور کامل جامد نباشد هم گزینه مناسبی برای خرید نیست.

تاریخ تولید و انقضای شکلات

تا حد امکان شکلات تازه و جدید را خریداری کنید و از خرید شکلات‌هایی که چندین سال از زمان تولیدشان می‌گذرد، بپرهیزید. هرچه شکلات تازه‌تر باشد، یعنی کیفیت بالاتری دارد و مطمئناً گزینه مناسب‌تری برای خرید است. 

دقت داشته باشید زمانی که شکلات را خریدید، باید در بازه زمانی نهایتاً یک سال آن را مصرف کنید. پس تاریخ انقضای شکلات هم نباید کمتر از یک سال باشد. اما اگر می‌خواهید خیلی سریع آن را مصرف کنید و قصد خرید شکلات به میزان زیاد ندارید، تاریخ انقضای کمتر هم مشکلی ندارد.

طعم شکلات

حتما می‌دانید که طعم شکلات‌ها با یکدیگر فرق دارد و باید باتوجه‌به ذائقه خود، بهترین طعم را خریداری نمایید. در برخی فروشگا‌ه‌ها که راهنمای خرید شکلات را در اختیار شما قرار می‌دهند، این اجازه را می‌دهند تا قسمت کوچکی از طعم‌های مختلف شکلات را میل کنید و براساس سلیقه و ترجیحات خود، یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید. 

نحوه بسته‌بندی

تا حد امکان از خرید شکلات‌های بدون بسته‌بندی و به‌صورت فله‌ای بپرهیزید. نحوه بسته‌بندی شکلات نشان می‌دهد که فروشگاه موردنظر شما تا چه حد روی استانداردهای بهداشتی تمرکز و تاکید دارد. به همین دلیل حتماً شکلاتی بخرید که به طور کاملاً محکم بسته‌بندی شده است و تمام نکات بهداشتی برای بسته‌بندی آن موردتوجه قرار گرفته‌اند. به‌خصوص اگر قصد دارید که شکلات را به‌عنوان هدیه به کسی بدهید، مطمئناً نوع بسته‌بندی و ظاهر آن می‌تواند تاثیر زیادی در زیبایی هدیه داشته باشد.

قیمت شکلات

قیمت شکلات به پارامترهای متعددی بستگی دارد. برای مثال، برند محصول، کیفیت شکلات، آجیلی یا ساده بودن شکلات، تلخ یا شیرین بودن شکلات و سایر موارد این‌چنینی، همه و همه باعث تغییر در قیمت شکلات می‌شوند.

بااین‌حال، نکته بسیار مهمی که باید موقع خرید شکلات مدنظر قرار دهید، این است که گران بودن شکلات لزوماً به معنای باکیفیت بودن آن نیست. ممکن است برخی از فروشگاه‌ها با ارائه شکلات‌های بی‌کیفیت، قیمت بالایی برای آن در نظر بگیرند و شما فکر کنید که کیفیت بالایی دارند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که موقع خرید به‌جای توجه به قیمت، به سایر نکاتی که گفتیم دقت نمایید و همچنین از مرکز خرید معتبری خرید کنید تا مطمئن شوید که هر هزینه‌ای که این خوراکی می‌پردازید، کاملاً ارزشش را دارد.

کلام پایانی

با نکاتی که درباره خرید شکلات در اختیار شما قرار دادیم، به احتمال خیلی زیاد متوجه شده‌اید که چگونه می‌توانید بهترین و باکیفیت‌ترین شکلات را خریداری نمایید. شکلات‌ها نمونه‌های مختلفی دارند؛ به همین دلیل موقع خرید حتماً با کارشناس فروش مشورت کنید و توضیح دهید که شما شکلات را برای چه هدفی می‌خواهید تا بر همان اساس، شکلات مناسبی را انتخاب کنید. برای اطمینان از کیفیت این خوراکی، خرید شکلات از فروشگاه‌های معتبر حضوری یا آنلاین می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد تا از نظر کیفیت، بسته‌بندی، بهداشت، جدید بودن شکلات و حتی قیمت، کاملا مطمئن باشید.