بسته های کادویی 

تنقلات سالم

تنقلات در واقع خوراکی هایی بوده که به صورت میان وعده یا در مهمانی ها برای پذیرایی تدارک دیده می شوند. تنقلات دارای انواع مختلفی بوده که بعضا برای انسان مفید نبوده و باید از خوردن آن ها تا حد امکان پرهیز کرد. یکی از پرخاصیت ترین و مغذی ترین تنقلات سالم موجود، انواع آجیل و خشکبار می باشد که به عنوان یک میان وعده کامل می تواند مورد استفاده قرار گیرد و انواع مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی را نصیب بدن انسان نماید

انواع تنقلات

تنقلات را می توان از دیدگاه های مختلفی مورد تقسیم بندی قرار داد. در یک تقسیم بندی کلی تنقلات را به دو دسته تنقلات مضر و تنقلات غیر مضر تقسیم می کنند. تنقلات مضر شامل موادی چون چیپس، پفک و... بوده و تنقلات سالم شامل آجیل، میوه خشک، چیپس میوه و... می باشد. در یک تقسیم بندی دیگر تنقلات را بر اساس کاربردشان از هم جدا می کنند که شامل تنقلات رژیمی، تنقلات مدرسه، تنقلات شب یلدا، تنقلات ایرانی، تنقلات سفر، تنقلات تولد، تنقلات خانگی و... است. در هر دسته این تنقلات محصولات متفاوتی وجود دارد که برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرد

خواص تنقلات

در صورت استفاده از تنقلات سالم می توانید سلامتی خود را به میزان چشم گیری افزایش دهید. در طول روز هر انسان نیاز دارد در بین وعده های غذایی خود یک سری میان وعده تعریف کند. در صورتی که بتوانید در این میان وعده ها از تنقلات استفاده کنید می توانید خلاء های بدن خود را نسبت به مواد مغذی پر کنید. هر انسان باید در طول روز مقدار مناسبی ویتامین، مواد معدنی و املاح دریافت کند که تنقلات سالم و مفید به خوبی می تواند این کار را برای شما انجام دهد.

یکی از انواع تنقلات، آجیل ها بوده که شامل انواع مغزها چون پسته، بادام، فندق، گردو ... می باشد. این مغزها بنا بر تحقیقات مختلف دارای انواع ویتامین های گروه B، A، E و... است. یکی دیگر از ترکیبات مفید در این تنقلات ترکیبات آنتی اکسیدانی است. این ترکیبات دارای خواص ضد سرطانی بالایی بوده و برای زندگی امروزه انسان ها که در معرض انواع عوامل سرطان زا هستند بسیار مفید است.

از تنقلات دیگر می توان به میوه های خشک اشاره کرد. میوه خشک چون هیچ آبی درون آن نیست مدت زمان زیادی را می تواند بدون اینکه فاسد شود باقی بماند. به همین دلیل در طول سال می توانید همیشه این تنقلات را همراه خود داشته باشید و زمانی که احساس گرسنگی کردید میل نمایید. این تنقلات مفید به دلیل اینکه به صورت فشرده در آمده است دارای مقادیر زیادی از مواد مغذی می باشد و با مصرف کمی از این میوه های خشک انواع مختلف مواد مغذی را وارد بدن خود می کنید.

خرید تنقلات

در هنگام خرید تنقلات مهم ترین موضوعی که باید توجه کنید به کاربردی است که می خواهید از این تنقلات داشته باشید. برخی از تنقلات رژیمی هستند، پس برای افرادی مناسب بوده که دنبال حفظ وزن خود یا حتی لاغری هستند. برخی از این تنقلات برای کودکان مناسب بوده و باعث رشد هر چه بهتر آن ها می شود. کودکان شما در زمان مدرسه می توانند این تنقلات سالم را مصرف کنند و یا حتی می توانید تنقلات خانگی برای آن ها درست کنید. تنقلات سفر برای زمانی است که می خواهید به مسافرت بروید و باید به شکلی باشد که در طول سفر فاسد نشوند. تنقلات تولد هم به منظور پذیرایی از مهمانان خریداری می شود. پس در هنگام خرید تنقلات به کاربرد آن توجه داشته باشید..

بهترین تنقلات کم کالری

دنیای امروز ما به سمت و سویی می رود که اضافه وزن یکی از مشکلات مهم برای عده ای به شمار می رود که به دنبال راهبردی برای کم کردن وزن خود و رسیدن به اندام ایده آل با مصرف تنقلات کم کالری هستند.

عده ای به دنبال تنقلات کم کالری هستند اما نمی دانند دقیقا چه تنقلانی کم کالری هستند! با نشناختن تنقلات کم کالری خودشان را از خیلی ویتامین ها منع می کنند که این در نهایت نتیجه ای عکس به همراه دارد. مثلا آجیل از آن دسته تنقلات کم کالری است که در ادامه به آن می پردازیم، اما عده ای ندانسته با تصور پر کالری بودن، آن را از برنامه ی غذایی خود حذف می کنند.

آجیل ها

آجیل یکی از مغذی ترین خشکباری است که در دسته تنقلات کم کالری قرار می گیرد که حاوی ریزمغذی هایی مانند ویتامین آ، فسفر، منیزیم و ترکیبات امگا۳ است که مصرف مناسب مغزها ریسک بیماری های قلبی و عروقی را بین ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش می دهد. آجیل، پروتئین و یک منبع از فیبر، مقدار دیگری از ویتامین ها و مواد معدنی است، آنها همچنین طیف وسیعی از آنتی اکسیدان ها هستند که برای سلامتی بشدت مفید هستند.

مغزهای کم کالری

برای اینکه شما بتوانید از بین انواع آجیل ها آن هایی که کالری کمتری دارند استفاده کنید، در این بخش می خواهیم به معرفی انواع مغزهای کم کالری بپردازیم. در بین مغزها، پسته دارای کم ترین کالری در میان سایر مغزها می باشد. و از میان خشکبارها، عناب دارای کم ترین کالری می باشد.

لیست مغزهای کم کالری به ترتیب

• پسته ۵۶۰ کالری

• بادام زمینی ۵۶۵ کالری

• بادام هندی ۵۸۰ کالری

• فندق ۶۳۰ کالری

• گردو ۶۵۵ کالری

• ماکامیا ۷۸۰ کالری

لیست خشکبارهای کم کالری

• عناب ۸۰ کالری

• آلوبخارا ۲۴۰ کالری

• انجیر خشک ۳۰۰ کالری

• کشمش ۳۰۰ کالری

• توت خشک ۳۶۰ کالری

• نارگیل خشک ۶۶۰ کالری

تنقلات ایرانی چیست؟

ایرانی ها با توجه به شرایط اقلیمی که دارند دست بازتری برای انتخاب تنقلاتی دارند که از دل طبیعت به دست آمده چرا که با توجه به اینکه ما در ایران چهار فصل را داریم و همین طور هر کدام از شهر ها از اقلیم و آب و هوای خاصی برخوردار می باشند سبب شده تا تنوع زیادی در خوراکی ها و غذاهای خود داشته باشیم که تنقلات هم یکی از آنهاست. به طور معمول تنقلات اولین گزینه برای دورهمی های خانوادگی ست.

• سوهان: یکی دیگر از شیرنی های لذیذ سنتی ایران سوهان است. این شیرنی به دلیل اینکه با سبوس گندم تهیه می شود دارای خواص بسیار زیادی می باشد. سوهان در شکل ها و طعم های مختلف و مغز هایی مثل پسته و بادام درست می شود. اصالت این شیرنی به شهر قم برمی گردد و در حال حاضر یکی از سوغات پرطرفدار و معروف این شهر می باشد.

• پشمک: بیشتر ایرانی ها با شیرینی های خوش طعم شهر یزد آشنا هستند. پشمک یکی از معروف ترین شیرنی های این شهر محسوب می شود که محبوبیت زیادی دارد و این باعث شده که امروزه این شیرنی در شکل ها وطعم های مختلفی به بازار عرضه شود.

• آجیل مخلوط شیرین: خوشبختانه در ایران به دلیل تنوع زیادی که در تنقلات داریم می توانیم تمام گروه ها را پوشش دهیم. آجیل شیرین همان گزینه درستی است که طرفداران ذائقه ی شیرین که در مصرف شکر محدودیت دارند می توانند آن را انتخاب کنند. خشکباری مثل کشمش، انجیر خشک، توت خشک، خرمای خشک و انواع مختلف چیپس میوه یک انتخاب ایده آل برای همه می باشد.

• آجیل مغز مخلوط: انواع مغزها مثل پسته، انواع بادام، فندوق و گردو تاثیر به سزایی بر روی سلامت بدن دارند. یکی از مزیت های آنها تقویت نیروی بدنی است و از این رو بهترین میان وعده برای کودکان و همین طور کسانی ست که ورزش می کنند. این نوع آجیل هم به صورت خام و هم شور و تف داده به بازار عرضه می شود. از طرفی به دلیل اینکه آجیل مغز مخلوط دارای ترکیبی از ویتامین ها و مواد ضروری مورد نیاز بدن است از بروز بسیاری از بیماری های مزمن مثل آلزایمر، سرطان و بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند. جالب است بدانید این آجیل به نوعی غذای مغز محسوب می شود زیر عملکرد مغز را به صورت چشم گیری افزایش می دهد.

•قره قروت: قره قروت یکی از فرآوده های لبنی محسوب می شود و در اصل آن را از آب ماست یا دوغ تهیه می کنند، بدین صورت که آب دوغ یا ماست را آن قدر می جوشانند تا به صورت جامد در بیاید به همین دلیل دارای کلسیم بسیار زیادی می باشد که می تواند برای افراد مبتلا به پوکی استخوان مفید باشد.

•لواشک: لواشک عصاره ای از ترکیب میوه های ترش و شیرین است که متخصصان تغذیه به آن کنسانتره می گویند. دروقع لواشک ترکیبی از پوره ی میوه های خشک شده است و این خشک شدن یک روش سنتی برای ماندگاری بیشتر مواد غذایی می باشد.

مصرف بیش از حد تنقلات

اگر از اندازه وعده های غذایی بی اطلاع هستیدف توجه داشته باشید که پرخوری می تواند به راحتی از کنترل خارج شده و منجر به پیامدهای منفی مختلف سلامتی شود. میان وعده های خوشمزه و متنوع و در دسترس بودن تنقلات، پرخوری را آسان می کند. اما همانطور که می دانید مصرف هرماده غذایی بیش از اندازه ممکن است برای سلامت بدن خطر آفرین باشد. تنقلات نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

میزان کالری روزانه شما با توجه به میزان کالری مصرف شده در مقابل میزان سوزاندن آن تعیین می شود. بنابراین مصرف بیش از این مقدار به عنوان مازاد کالری شناخته می شود. بدن شما این کالری های اضافی را به عنوان چربی ذخیره می کند. این چربی های اضافی باعث ایجاد چاقی است و برای بدن مشکل ساز خواهد بود.

با این وجود ، مصرف زیاد پروتئین به دلیل افزایش متابولیسم چربی بدن را افزایش نمی دهد. کالری اضافی ایجاد شده از کربوهیدرات ها و چربی ها بیشتر مستعد افزایش چربی بدن است. برای جلوگیری از افزایش چربی ، سعی کنید پروتئین های بدون چربی و سبزیجات بدون نشاسته را قبل از خوردن غذاهایی با کربوهیدرات بالاو پرچربی، مصرف کنید.

تنقلات روی میز تولد

یکی از بهترین جشن های زندگی هر فردی جشن تولد می باشد. بسیاری از افراد هستند که از دوران بچگی تا دوران سالمندی هم جشن تولد می گیرند. به همین مناسبت دوست دارند مهمان هایی را از میان اقوام و آشنایان دعوت کنند تا این جشن را با دور همی مختصری سر و سامان دهند.

همین امر سبب می شود که میزی را با خوراکی هایی برای این جشن تدارک ببینند که به عنوان تنقلات روی میز تولد استفاده می شوند. این خوراکی ها می توانند انواع مختلفی داشته باشند. یکی از این خوراکی ها می تواند ذرت بو داده یا همان پاپ کورن باشد.

پاپ کورن طرفداران زیادی دارد و معمولا در هر جشنی از آن به عنوان خوراکی دم دستی استفاده می شود. این خوراکی در طعم های مختلفی از جمله پنیری، کچاپ، فلفلی و … تولید می شود. از دیگر خوراکی هایی که در جشن تولد مناسب میز است ژله می باشد.

ژله ها نیز طعم های مختلفی دارند و معمولاً همه افراد علاقمند به طعم های آن ها هستند. از دیگر خوراکی ها یا تنقلات روی میز تولد می توان به لواشک اشاره کرد. لواشک ها و حتی آلوچه ها از جمله خوراکی های مورد علاقه هر کسی می باشد و خیلی ها دوست دارند در کنار شیرینی جات، کمی از خوراکی های ترش مزه مانند لواشک هم استفاده کنند.