زعفران نوعی گیاه پرخاصیت است که در ایران با نام طلای سرخ نیز معروف می‌باشد و نقش زیادی در عطر و طعم غذاهای ایرانی دارد. از زعفران به عنوان چاشنی در انواع غذاها استفاده می‌شود و علاوه بر ارزش غذایی از خواص درمانی بالایی نیز برخوردار است. در این مقاله  قصد داریم به خواص زعفران و تأثیر آن بر اختلالات قاعدگی بپردازیم و برای پرسش «آیا مصرف زعفران در دوران قاعدگی ضرر دارد؟» پاسخ مناسبی بیابیم.

اثرات زعفران بر قاعدگی

اکثر افراد گمان می‌کنند که مصرف زعفران در قاعدگی ضرر دارد؛ در حالی که این گونه نیست! این گیاه به دلیل خواص فوق‌العاده‌ای که دارد نقش بسیار زیادی در درمان اختلالات قاعدگی و افسردگی ایفا می‌کند. علاوه بر این‌ها زعفران می‌تواند باعث کاهش فشار خون و افزایش انرژی نیز بشود.

براساس نتایج به دست آمده از تحقیقات انجام شده بر روی زعفران، مصرف مقدار معینی از این گیاه می‌تواند میزان تولید سروتونین در مغز را کنترل کند و سبب رفع اختلالات قاعدگی شود. طبق این پژوهش با توجه به اینکه زعفران تاثیر زیادی بر فعالیت سروتونین دارد و تغییرات فعالیت سروتونین یکی از عوامل مؤثر در اختلالات قاعدگی است. از زعفران می‌توان به عنوان عاملی جهت تنظیم سیکل قاعدگی استفاده کرد، بنابراین مصرف مشخصی از دم کرده زعفران در روز می‌تواند تأثیر به‌سزایی در بهبود اختلالات قاعدگی داشته باشد. همچنین زعفران به دلیل طبع گرمی که دارد، دردهای ناشی از قاعدگی را تسکین می‌دهد و بسیار انرژی بخش است.

زعفران سرگل به عنوان درمانی برای عوارض قاعدگی

طرز تهیه دمنوش زعفران

برای تهیه دمنوش زعفران، یک قاشق چای‌خوری زعفران خشک شده را به‌طور کامل پودر کنید و در یک قوری کوچک محتوی آب جوش بریزید. سپس قوری را روی بخار کتری قرار داده و به آن فرصت دهید تا به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. این مایع خوش‌رنگ را به همراه آب جوش و نبات در طول روز میل کنید. مصرف این دم‌کرده تأثیر زیادی بر تنظیم چرخه قاعدگی شما خواهد داشت. توجه داشته باشید که میزان مصرف دم‌کرده زعفران نباید از حد مشخصی بیشتر باشد، در غیر این صورت ممکن است ضررهایی نیز داشته باشد.

مطلب مرتبط: خواص دمنوش زعفران

خواص مصرف زعفران در دوران پریودی

اکنون به چند خواص مصرف زعفران  در دوران پریودی اشاره می کنیم.

رها شدن از احساسات کلافه کننده

با توجه به تغییرات هورمونی خانم‌ها در این دوران، بسیاری از بانوان دچار اختلالات خلقی و رفتاری می‌شوند؛ برای مثال ممکن است گاهی شاد و گاهی غمگین باشند. زعفران به عنوان یک عامل ضدافسردگی شناخته شده و می‌تواند سبب بهبود خلق و خوی بانوان در این دوره شود.

بهبود هضم غذا

یبوست و نفخ یکی از مشکلات به وجود آمده در دوران پریودی است که سبب اختلالات گوارشی می‌شود. زعفران با تقویت متابولیسم بدن، فرایند هضم و جذب غذا را بهبود می‌بخشد.

بنر خرید زعفران از آجیل و خشکبار حسینی

افزایش آهن

با توجه به خون‌ریزی‌های دوران قاعدگی، بدن بانوان در این سیکل با کمبود آهن مواجه می‌شود. زعفران یکی از مهم‌ترین منابع آهن است و می‌تواند تا حدودی آهن از دست رفته بدن را تأمین نماید.

تسکین‌دهنده درد

کمردرد و دل‌درد ناشی از قاعدگی بسیار عذاب‌آور و کلافه‌کننده است؛ اما زعفران به دلیل طبع گرمی که دارد می‌تواند این دردها را کاهش دهد و تا حدودی باعث تسکین آن‌ها شود.

میزان مصرف زعفران

خوب است بدانید مصرف زعفران در کنار خواص بسیار بالایی که دارد می‌تواند مضراتی نیز داشته باشد. به‌طور کلی مصرف ۳ گرم زعفران در ماه برای هر فرد، مناسب است و استفاده بیش از ۵ گرم زعفران در ماه می‌تواند سبب بروز مشکلاتی نظیر احساس تهوع، سرگیجه و نامنظم شدن ضربان قلب شود‌؛ همچنین خوردن بیش از حد آن برای کلیه‌ها مضر است و اشتها را نیز کاهش می‌دهد. از دیگر مضرات مصرف زیاد زعفران می‌توان به سردرد و اختلال حواس اشاره کرد.

مقدار مصرف زعفران

مصرف زعفران در دوران بارداری

مصرف زعفران در سه ماه اول بارداری بسیار خطرناک می‌باشد؛ به‌طوری که ممکن است باعث آسیب جدی به جنین شود. با توجه به اینکه زعفران باعث افزایش هورمون پروستاگلاندین در رحم می‌شود، مصرف آن در این دوران احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم در این بازه از زعفران استفاده نکنید. پس از گذراندن سه ماه اول بارداری مصرف مقدار کمی از زعفران می‌تواند مفید واقع شود و مادر را برای زایمان آسان آماده نماید؛ البته بهتر است پیش از مصرف آن با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

روش های نگهداری زعفران

گیاه زعفران پس از چیده و پاک شدن باید در دمای مشخصی خشک گردد و پس از آسیاب شدن باید در ظروف شیشه‌ای و به دور از هرگونه نور و رطوبتی قرار بگیرد. با توجه به اینکه اسانس‌های موجود در زعفران قابل تبخیر شدن هستند، در صورت عدم نگهداری مناسب از زعفران، این اسانس‌ها در دراز مدت تبخیر شده و اثرات دارویی، طعم و عطر خود را از دست می‌دهند؛ بنابراین نگهداری نامناسب از زعفران باعث کاهش مرغوبیت این خوراکی مفید خواهد شد. توجه داشته باشید زعفران پس از چیده شدن باید به‌سرعت پاک شود؛ چرا که نگهداری بیش از حد گل زعفران به همان شکل از کیفیت آن می‌کاهد.

توجه به اصل بودن زعفران

 متاسفانه برخی افراد سودجو با استفاده از رنگ‌های غیراستاندارد و مواد نگهدارنده، اقدام به تولید زعفران تقلبی می‌کنند. بافت و رنگ زعفران‌های تقلبی بسیار شبیه به زعفران‌های اصلی است و همین امر باعث می‌شود تشخیص زعفران اصلی از نمونه تقلبی آن کار دشواری باشد. دقت داشته باشید که با خرید و مصرف زعفران تقلبی، علاوه بر ضرر و زیان مالی، ممکن است دچار بیماری‌های گوارشی شده و سلامتی خود را در معرض خطر قرار دهید.

در این مطلب به سوال «آیا مصرف زعفران در دوران قاعدگی ضرر دارد؟» پاسخ دادیم و با خواص این گیاه ارزشمند آشنا شدیم؛ همچنین دریافتیم که استفاده از زعفران تقلبی سبب بیماری‌های جبران‌ناپذیری خواهد شد. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از این موضوع، توجه به برندهای معروف و معتبر است. فروشگاه برادران حسینی با ارائه محصولات باکیفیت و مرغوب سعی دارد تا رضایت شما هموطنان عزیز را کسب کند. در قسمت فروشگاه وب‌سایت برادران حسینی، لیست کاملی از انواع زعفران وجود دارد؛ این لیست بر اساس نیاز افراد و با توجه به بودجه آن‌ها طبقه‌بندی شده که شما می­توانید با مراجعه به این قسمت، از محصولات دیدن و سفارشات خود را ثبت کنید.