طبق شواهدی که وجود دارد، مصرف زیاد زعفران در دوره بارداری میتواند مضر باشد. باید از این زر سرخ به اندازه مناسبی در این دوره استفاده شود. اما سوال این جا است که چه مقدار زعفران  در بارداری مجاز است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال با ما همراه شوید.

مضرات مصرف زیاد در دوره بارداری

ابتدا باید ببینیم که مصرف زعفران در دوره بارداری ممکن است چه عواقبی همراه داشته باشد. پس از بررسی این موضوع به دنبال این هستیم که چه مقدار زعفران در دوره بارداری مجاز است.یکی از مهم ترین عوارض مصرف زیاد زعفران، امکان سقط جنین در مادر باردار است. از این رو همواره اطبای طب سنتی توصیه کرده اند که در مصرف این ماده باید احتیاط کنید.

ایجاد حساسیت های شدید نیز یکی دیگر از عوارض مصرف بیش از حد زعفران در دوره بارداری است. این موضوع در افرادی که به زعفران حساسیت دارند، رایج تر است.مصرف زیاد این زر سرخ ممکن است عوارض دیگری مثل استفراغ و خونریزی بینی به همراه داشته باشد.

زعفران در ماه‌های اول بارداری

مصرف زعفران سبب کاهش استرس، با نشاطی، هضم غذا، تسکین درد، برطرف‌ کردن ‌کم خونی، کاهش فشار خون، پیشگیری از بیماری‌های قلبی، حرکت جنین، ضد جوش و کاهش ویار صبحگاهی در بانوان باردار می‌شود. با وجود فواید فراوانی که این ادویه خوش‌رنگ و بو دارد، حرف‌های ضد و نقیض فراوانی از مصرف زعفران به خصوص در ماه‌های اول بارداری شنیده می‌شود.

برخی معتقدند مصرف زعفران در ماه‌های اول بارداری سبب زیبایی نوزاد می‌شود و برخی معتقدند که مصرف زعفران خطر سقط جنین را در پی دارد. در مورد باور نخست اگر علم ژنتیک را نادیده بگیریم شاید به وقوع بپیوندد! ولی سقط جنین با مصرف زعفران در ماه‌های اولیه بارداری از لحاظ تجربی و پزشکی اثبات شده است. مصرف زعفران در طول دوره بارداری در صورتی‌که با دوز کم و کنترل شده باشد، هیچ‌گونه خطری ایجاد نمی‌کند. افزودن زعفران به غذاها در این دوره نیز ممانعتی ندارد و سلامتی مادر و جنین را تهدید نمی‌کند. اما در سه ماه اول بارداری از مصرف دمنوش زعفران با غلظت زیاد اجتناب کنید.‌ مصرف زعفران در ماه‌های اول بارداری عوارض زیر را به همراه دارد:

سقط جنین

مصرف زعفران در سه ماه اول بارداری سبب انقباضات رحم و افزایش دمای بدن جنین، افزایش حرکت جنین ناشی از دمای بالا و در نهایت سقط جنین خواهد شد، البته این حادثه زمانی رخ می‌دهد که بین ۱ تا ۲ گرم دمنوش زعفران را در طول روز مصرف کنید. با این حال اگر در ماه‌های نخست بارداری هستید، زعفران را با مشورت پزشک خود مصرف کنید؛ زیرا شرایط بدنی افراد با هم متفاوت است و پزشک با آگاهی از شرایط فیزیکی شما در طول بارداری مصرف یا عدم مصرف آن را تجویز می‌کند.‌

حساسیت

یکی دیگر از عوارض مصرف زعفران در ماه‌های نخست بارداری حساسیت است. این حساسیت خود را با علائمی مانند خشکی دهان، عصبی شدن، سردرد شدید و حالت تهوع نشان می‌دهد. اگر پس از مصرف زعفران این علائم را در خود یافتید، بدانید که نسبت به این ماده در دوران بارداری آلرژی پیدا کرده‌اید. لذا برای جلوگیری از عوارض و خطرات آن مصرف این ماده را قطع کرده و فورا با پزشک خود مشورت کنید‌‌.

حالت تهوع دائمی

برخی افراد پس از مصرف زعفران در دوران بارداری با مشکل حالت تهوع شدید و استفراغ مواجه می‌شوند. با استفراغ مداوم معده اسیدی شده که منجر به انقباضات پیاپی شکمی می‌شود. در صورت عدم درمان این انقباضات شکمی، سلامتی جنین به خطر می‌افتد. اگر پس از مصرف زعفران به این مشکل دچار شده‌‌اید، مصرف آن را قطع و برای درمان با پزشک معالج خود مشورت کنید. همچنین اگر پس از مصرف زعفران با علائمی مثل خونریزی از لب، بینی یا پلک، خون در استفراغ، بی حسی شدید در بدن، عدم تعادل و از هوش رفتن، زردی صورت، رویت خون در ادرار یا مدفوع مواجه شدید، فورا از پزشک خود کمک بخواهید.

 زعفران در بارداری

پاسخ به سوال چه مقدار زعفران در دوره بارداری مجاز است؟

سوال اساسی که در این مطلب بررسی می شود این است که چه مقدار زعفران در دوره بارداری مجاز است؟ مقدار مجاز مصرف زعفران در زن باردار در وهله اول به شرایط او بستگی دارد. لازم است در این مورد با یک پزشک طب سنتی یا طب اسلامی مشورت کنید.

شرایط خانم ها در این مورد متفاوت است، برخی خانم ها ممکن است به زعفران حساسیت بیشتری داشته باشند. طبیعتا مقدار مصرف زعفران در این خانم ها باید کمتر باشد. لازم است از اطبا به صورت اختصاصی بپرسید چه مقدار زعفران در دوره بارداری مجاز است؟

با این وجود در بازه های زمانی بارداری مقدار توصیه شده متفاوت است. برای اطلاع دقیق تر از این بازه های زمانی به بخش زیر توجه فرمایید.

مقدار مصرف در دوره های مختلف بارداری

در سه ماهه سوم بارداری طبق دستورات مستقیم پزشک نباید از دمنوش زعفران استفاده کنید. بهره گرفتن از این دمنوش ها ممکن است سبب ایجاد مشکل سقط جنین در خانم های باردار شود.

سه ماهه اول و دوم در این مورد خطر کمتری وجود دارد. با این وجود زعفران میتواند احتمال سقط در خانم های جوان را بیشتر کند.پرسش چه مقدار زعفران در بارداری مجاز است، میتواند اطلاعات دقیق تری را در مورد اثرات این ادویه جادویی به شما ارائه دهد.

مقدار بسیار کمی از زعفران را میتوان در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار داد. اما باید توجه داشته باشید که زعفران طبع بسیار گرمی دارد. به همین علت نباید در برنج و خورشت به صورت همزمان استفاده شود. این کار قدری برای یک خانم باردار خطرناک است. طبق آنچه گفتیم، بهتر است مصرف شله زرد را در در دوره بارداری فراموش کنید.

مطلب مرتبط:”ارتباط زعفران و سقط جنین

در مقاله چه مقدار زعفران در بارداری مجاز است، به دنبال کشف این موضوع بودیم که آیا واقعا زعفران برای بارداری خطرناک است. بخشی از شایعات موجود در مورد زعفران پایه و اساس علمی ندارد. با این وجود پزشکان طب سنتی و مدرن توصیه کرده اند که در دوره بارداری این ماده غذایی بیش از حد استفاده نگردد.