تجربه ی شیرین شب یلدا برای کودکان

دنیای کودکان سرشار از ناشناخته هایی ست که حس کنجکاوی آنها را تحریک می کند. دنیایی لذت های کوچک خوشی های بزرگی را برای آنها به ارمغان می آورد. شب یلدا هم یکی از مناسبت های خاص و سنتی ایراینی ست که برای کودکان می تواند هیجان انگیز و جذاب باشد چراکه علاوه بر آشنایی با یک مفهوم جدید و متفاوت، با تعداد زیادی از خوراکی های خوشمزه ی یلدایی رو به رو خواهند شد که البته در صورت عدم توجه والدین می تواند برای آنها دردسر ساز باشد. از این رو در ادامه نکاتی را در خصوص تغذیه ی کودکان در شب یلدا بررسی خواهیم کرد.

بایدها و نبایدهای شب یلدا برای کودکان

  • اولین نکته ای که والدین در این شب باید به آن توجه کنند عدم زیاده روی کودکان در مصرف خوراکی ها و تنقلات شور است. از آنجایی که به طور معمول آجیل هایی مثل پسته و بادام و همین طور آجیل های مخلوط به صورت شور و تف داده هستند مناسب است که این گونه تنقلات به صورت خام تهیه شود تا برای کودکان ضرری نداشته باشد.

باید ها و نبایدهای شب یلدا برای کودکان

  • نکته ی بعد قابل توجه این است که بهتر است به جای تنقلات صنعتی پرضرر مثل چیپس و پفک، خوراکی های مفید و سالم مثل انواع آجیل و خشکبار و همچنین میوه های خشک شیرین مثل انواع مختلف چیپس میوه مصرف شود و به طور کلی تنقلات مضر با خوراکی های سالمی که سرشار از ویتامین و املاح معدنی مفید هستند جاگزین شود.
  • یک از نکات قابل ملاحظه برای والدین این است که در مصرف خوراکی هایی مثل پاپ کرن، ویت کرن و گندمک افراط نشود چرا مصرف زیاد آنها باعث سوء هاضمه، مشکلات گوارشی و دل درد خواهد شد.

تزیینات شب یلدا برای کودکان

کودکان دنیای خود را به خوبی می شناسند و جذب اشکال کارتونی و فانتزی خواهند شد از این رو می توان از تزئین های جذاب کودکانه برای ترغیب آنها به مصرف های غذاها و خوراکی های مفید در این شب استفاده کرد.
از جمله خوراکی هایی که در شب یلدا برای کودکان مفید است آجیل ها مخلوط خام ( بدون نمک) و یا تنقلات سالمی مثل گندمک است.
از طرفی، به دلیل اینکه معمولا در این شب بازار تخمه داغ است و معمولا کودکان خردسال توانایی شکستن تخمه و همراهی بزرگتر ها را ندارند می توانید مغز تخمه های مختلف و همچنین مغز پسته و بادام را به صورت اشکال فانتزی کودکانه تزئین کنید تا آن ها را ترغیب به خوردن و همین طور سرگرم کنید. این کار را می توانید برای انواع میوه های یلدایی مثل انار، هندوانه و … انجام دهید.

خوراکی های مفید شب یلدا برای کودکان

خوراکی های شب یلدا برای کودکان

شب یلدا شب دورهمی انواع و اقسام تنقلات و خوراکی های جذاب و دوست داشتنی است که طعم و مزه ی هر کدام منحصر به فرد و غیر قابل اجتناب است به همین دلیل زیاده روی و پرخوری در این شب امری برای بزرگسالان امری عادی ست اما برای کودکان می تواند مشکل آفرین باشد به همین خاطر بهتر است خوراکی های مفید برای کودکان را بشناسیم و در خصوص تغذیه ی آنها در شب یلدا دقت نظر بیشتری داشته باشیم.

مغز تخمه: مغز تخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین های E، سلنیوم و آنتی اکسیدان است که سلامت کودکان را  تضمین و آنها را از بسیاری از بیماری های ناعلاض مثل انواع سرطان ها، بیماری ها قلبی عروقی و مغز و اعصاب مصون نگه می دارد.
مغز تخمه ی کدو نیز دارای ویتامینA ، B و املاح معدنی همچون روی، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و آهن است که در تمام آنها در رشد کودک نقش موثری دارند.
کنجد شور یا خام: کنجد شور
یک منبع عالی از مس است و علاوه بر این گروه ویتامین های B را دارا می باشد که باعث افزایش انرژی و جلوگیری از افسردگی در بچه ها می شود.

مغز پسته: از آنجایی که پسته سرشار از آهن است در رشد آنها نقش مهمی دارد به غیر از این این دانه دارای کلسیم، فسفر، پتاسیم و پروتئین است که هر کدام نقش موثری در سلامت کودکان دارند.

مغز بادام شیرین: همه ما با خواص بی نظیر بادام برای کودکان آشنایی داریم چه بهتر که این مغز مفید و مغذی را در شب یلدا برای کودکان فراموش نکنیم.