امروزه خیلی از افراد به دنبال تناسب اندام هستند. چاقی شکم و پهلو نیز مشکلی است که گریبان گیر بسیاری از افراد در سنین مختلف شده است. در این میان در کنار ورزش و استفاده از رژیم های غذایی مناسب می توان از دمنوش های گیاهی مختلفی نیز برای کاهش چربی ها استفاده کرد.

چربی دور شکم و پهلو

تناسب اندام زمانی اتقاق می افتد که چربی ها به طور هماهنگ در تمام بدن پخش شوند و در یک نقطه متمرکز نشوند. در این میان در بسیاری از افراد بیشتر این چربی ها در ناحیه شکم و پهلو ها تجمع می یابند.

این نوع چاقی نه تنها سبب از بین رفتن اندام متناسب، بلکه سبب ایجاد بیماری های زیادی مانند مشکلات دستگاه گوارش، کبد، بیماری های قلبی و … می شوند.

به همین دلیل افراد بهتر است با دیدن کمی چربی در این نواحی از بدن خود به دنبال استفاده از داروهای گیاهی آماده و خانگی بروند، تا کمی از تجمع چربی ها جلوگیری کنند.

چرا دمنوش برای لاغری مفید است؟

دمنوش یک نوشیدنی بسیار جذاب برای کسانی است که می‌خواهند به‌جای چای و قهوه از یک نوشیدنی سالم و مفید استفاده کنند. دمنوش‌ها از برگ، ساقه، گل‌ها، ریشه و دانه گیاهان تهیه می‌شوند. البته این روزها دمنوش‌های کیسه‌ای آماده هم وارد بازار شده‌اند که کار تهیه دمنوش را برای علاقمندان به این نوشیدنی راحت‌تر کرده‌اند. مطالعات زیادی درباره خواص دمنوش‌های مختلف انجام‌ شده است. بسیاری از دمنوش‌ها مانند دمنوش رازیانه، بابونه، نعنا فلفلی و… تاثیر زیادی بر روی کاهش وزن دارند. این دمنوش‌ها در کنار رژیم غذایی سالم و ورزش می‌توانند شما را زودتر از آن چیزی که انتظار دارید به هدفتان برسانند؛ اما چگونه؟! برخی از مهم‌ترین عواملی که باعث تأثیر فوق‌العاده دمنوش‌ها بر روی کاهش وزن می‌شوند؛ به شرح زیر هستند:

افزایش متابولیسم بدن

زندگی ماشینی باعث شده است که میزان تحرک افراد در طی سال‌های اخیر به ‌شدت کاهش پیدا کند. کم‌ تحرکی به ‌عنوان یکی از عوامل اصلی کاهش متابولیسم بدن شناخته می‌شود. هر چقدر میزان تحرک شما بیشتر باشد، سوخت‌وساز بدنتان افزایش پیدا می‌کند. با این ‌حال افراد زیادی هستند که در کنار ورزش کردن به دنبال راهکارهایی برای افزایش سوخت‌وساز بدنشان می‌گردند. این افراد می‌توانند از دمنوش‌های گیاهی استفاده کنند. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید دمنوش‌های گیاهی بیشتر از نوشیدنی‌های دیگر مانند قهوه در سوزاندن کالری تاثیرگذار هستند. چای سفید، دمنوش گل سرخ و دمنوش بادیان از جمله دمنوش‌هایی هستند که به افزایش سوخت‌وساز بدن شما کمک زیادی خواهند کرد. شما با مصرف به ‌اندازه این دمنوش‌ها در طولانی‌ مدت می‌توانید شاهد نتایج فوق‌العاده آن‌ها بر روی تغییر وزنتان باشید.

بهبود سیستم گوارشی

بیش از هزاران سال است که متخصصان طب سنتی از دمنوش‌ها برای درمان بیماری‌های گوارشی استفاده می‌کنند. هر گونه مشکلی در سیستم گوارشی می‌تواند مانع از کاهش وزنتان شود. مصرف دمنوش‌ها در درمان بسیاری از مشکلات گوارشی مانند یبوست، رفلاکس معده، سوء هاضمه و… تاثیرگذار هستند. دمنوش زنجبیل، نعنا فلفلی، قاصدک و بابونه جزو بهترین دمنوش‌ها برای بهبود وضعیت سیستم گوارشی بدن به‌حساب می‌آیند. این دمنوش‌ها خواص ضدالتهابی هم دارند، بنابراین مانع از رشد باکتری‌های مضر و ابتلا به بیماری زخم معده می‌شوند. همچنین در برخی از رژیم‌های لاغری، مصرف نوشیدنی‌های بدون قند برای ایجاد حس سیری و جلوگیری از یبوست به افراد توصیه می‌شود. شما با مصرف دمنوش‌ها علاوه بر تامین مایعات مورد نیاز بدنتان می‌توانید از خواص دیگر آن‌ها نیز بهره‌مند شوید.

افزایش انرژی بدن

دمنوش‌ها می‌توانند انرژی مورد نیاز بدن را تامین کنند. دیگری نیازی نیست برای افزایش انرژی بدنتان به سراغ نوشابه‌های انرژی‌زا و مواد قندی بروید؛ بلکه مصرف دمنوش می‌تواند تا حدود زیادی انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های روزانه را تامین کند. این نوع نوشیدنی‌ها می‌توانند جایگزین بسیار خوبی برای کسانی باشند که برای تامین انرژی مورد نیازشان نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه مصرف می‌کنند. دمنوش‌ها هیچ‌کدام از معایب نوشیدنی‌های حاوی کافئین را ندارند، اما می‌توانند به افزایش سطح انرژی بدن شما کمک کنند. دمنوش بابونه و دارچین، دمنوش زعفران و دمنوش بادرنجبویه تعدادی از دمنوش‌های مفید برای افزایش سطح انرژی بدن هستند. همچنین افرادی که برای کاهش وزنشان رژیم می‌گیرند هم می‌توانند بدون نگرانی از دمنوش‌ها برای تامین انرژی مورد نیازشان در طول روز بدون اینکه نگران اضافه‌وزنشان باشند، استفاده کنند.

معرفی بهترین دمنوش برای لاغری شکم و پهلوها

بسیاری از عطاری ها  می گویند که بسیاری از گیاهان دارویی به کم شدن چربی های شکم و پهلو ها کمک می کنند و سوخت و ساز را افزایش می دهند، اشتها را کم می کنند و همچنین روده را تحریک به دفع بیشترمی کنند. دمنوش های مختلفی برای این گیاهان در بازار وجود دارند که ما در اینجا به معرفی برخی از معروف ترین آنها  می پردازیم.

مقاله مرتبط:”۱۰ دمنوش مفید برای لاغری و چربی سوزی

۱٫ دمنوش زنجبیل با لیموترش

زنجبیل یکی از ادویه های مهم و تاثیرگذار در کاهش چربی های نواحی مختلف بدن می باشد. زیرا التهاب های موجود در بدن را از بین می برد. در کارکرد درست کبد موثر است و به هضم غذا کمک می کند.

این ادویه کالری ندارد و می توان از آن در بسیاری از غذاها استفاده کرد. در این میان لیموترش نیز دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین c می باشد، که می توان با ترکیب آن با زنجبیل به کاهش چربی های شکم و پهلو ها امیدوار بود.

استکان دمنوش و قوری دمنوش

۲٫ دمنوش چای سبز و زنجبیل

از دیرباز چای سبز به عنوان یک نوشیدنی سالم برای سلامتی بدن و کاهش وزن معرفی شده است. زیرا با ترکیباتی که در خود دارد، می تواند از تجمع چربی ها جلوگیری کند و سوخت و ساز بدن را افزایش دهد. در این میان زنجبیل نیز دارای طبعی گرم است که دمای بدن را بالا می برد، سوخت و ساز را افزایش      می دهد و از همه مهم تر به هضم غذا کمک می کند و مانع جذب چربی های بد می شود.

۳٫ دمنوش دارچین

این ادویه می تواند به کنترل و متعادل کردن قند موجود در خون بپردازد. زیرا نامتعادل بودن وضعیت قند خون سبب افزایش وزن و افزایش اشتها می شود؛ پس افراد باید سعی کنند در تهیه انواع نوشیدنی های خود مانند انواع چای ها از این ادویه استفاده کنند. در ضمن این ادویه گرم می باشد و با بالا بردن دمای بدن، سوخت و ساز را نیز افزایش می دهد. پس می توان این نوشیدنی را بهترین دمنوش برای لاغری لقب داد.

۴٫ دمنوش گل محمدی

گل محمدی یکی از معروف ترین گیاهان موجود در کشورمان می باشد. این گیاه همیشه به عنوان یک ماده ادرار آور محسوب می شود. افراد با ادرار زیاد می توانند بدن را سم زدایی کنند. زیرا سدیم و یا نمک موجود در کلیه ها را با مقدار بیشتری دفع می کند. در نتیجه با دفع آب از بدن، افراد دوباره میل به خوردن آب پیدا می کنند و این روند سم زدایی و کاهش چربی ها به طور مکرر اتفاق می افتد.

به همین دلیل این گیاه به مقدار زیادی بر کاهش وزن و از بین بردن چربی های موجود در شکم و پهلو ها موثر می باشد.

۵٫ دمنوش جنسینگ

این ماده گیاهی در کشورهای آمریکایی و آسیایی یافت می شود. این گیاه به خوبی می تواند در از بین بردن چربی های شکم و پهلو ها تاثیرگذار باشد؛ زیرا میزان انرژی دریافتی از مواد غذایی را بیشتر می کند. به همین دلیل سوخت و ساز بدن افزایش می یابد و چربی های ذخیره شده در نواحی شکم و پهلو ها از بین می روند.

قابل ذکر است بیشترین افرادی که در سنین مختلف دچار این مشکلات و تجمع چربی در نواحی شکم و پهلو ها می شوند، عموما افرادی هستند که ساعات زیادی از روز را پشت میز می نشینند، مصرف مایعات توسط آنها کم می باشد و هیچگونه تحرکی ندارند.

کلام آخر درباره بهترین دمنوش برای لاغری شکم و پهلو ها

استفاده از انواع گیاهان دارویی که به دفع چربی ها کمک می کنند، می توانند دارای خواص و فواید متعددی باشند. زیرا با دفع چربی های ذخیره شده در نواحی مختلف بدن، می توان از آسیب های وارده بر دیگر اعضای بدن جلوگیری کرد.

افرادی که از این گیاهان به عنوان یک دمنوش استفاده می کنند، نباید انتظار داشته باشند که در طی مدت کوتاهی لاغر شوند، بلکه باید در طولانی مدت منتظر تناسب اندام خود باشند. ما سعی کردیم به شما بهترین دمنوش برای لاغری را معرفی کنیم تا به تناسب اندام ایده ال خود دست پیدا کنید.