عناصر موجود در کشمش و گردو کدامند؟

خشکبار به دلیل خواص منحصربه‌فردی که دارند، نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می‌کنند. مصرف درست و به ‌اندازه این مواد خوراکی، فواید بسیاری برای بخش‌های مختلف بدن دارد. کشمش و گردو، دو مورد از محبوب‌ترین انواع خشکبار هستند که طعم شیرین آن‌ها تنقلات زنگ تفریح دوران مدرسه را یادآوری می‌کند. این ترکیب عالی، به دلیل داشتن خواص فراوان، یک انتخاب مناسب برای مصرف در میان‌وعده‌ها محسوب می‌شوند.

با توجه ‌به اینکه کشمش و گردو هرکدام به تنهایی خواص زیادی دارند، با ترکیب آن‌ها با یکدیگر می‌توانید هم از خواص گردو و هم کشمش بهره‌مند شوید. در این مقاله همراه با برادران حسینی قصد داریم خواص گردو و کشمش را به شما عزیزان معرفی کنیم.

کشمش و گردو دارای مواد معدنی و ویتامین‌های بسیار مفید هستند که تأمین آن‌ها برای بدن بسیار ضروری است. این عناصر خواص خارق‌العاده‌ای به گردو و کشمش می‌بخشند و آن‌ها را به یک گزینه عالی برای بسیاری از مشکلات انسان مبدل می‌کنند. مهم‌ترین این مواد معدنی شامل موارد زیر هستند:

 آهن

 یکی از مواد معدنی موردنیاز بدن که نقش پررنگی در تولید سلول‌های خونی دارد آهن است. آهن که در ترکیب کشمش و گردو یافت می‌شود، می‌تواند به پیشگیری از کم‌خونی و مشکلات ناشی از آن کمک به سزایی کند.

 فیبر

 یکی از مواد مغذی که کمک ویژه‌‌ای به‌سلامت دستگاه گوارش می‌کند فیبر نام دارد. فیبر در بدن هضم نمی‌شود و به‌سرعت از دستگاه گوارش عبور می‌کند. این ماده که در ترکیب کشمش و گردو وجود دارد، نقش مؤثری در کنترل اشتهای انسان و کاهش وزن او ایفا می‌کند.

 منیزیم

منیزیم برای کنترل قند خون فواید زیادی دارد و در بدن انسان برای تبدیل غذا به انرژی موردنیاز است.

پتاسیم

پتاسیم می‌تواند یکی از مواد بسیار مفید برای کلیه‌ها باشد. این ماده معدنی از بروز بیماری سنگ کلیه جلوگیری کرده و سلامت کلیه‌ها را فراهم می‌آورد‌.

 فسفر

یک از مواد معدنی که در کنترل فشارخون و کاهش سنگ کلیه بسیار مؤثر است «فسفر» نام دارد. این ماده‌ موجب استقامت استخوان‌ها شده و در عملکرد طبیعی خون نیز تأثیر زیادی می‌گذارد.

پروتئین

پروتئین عامل تقویت سیستم ایمنی بدن است. کمبود پروتئین می‌تواند به سیستم دفاعی بدن لطمه جدی وارد کرده و مقاومت آن را در برابر انواع بیماری‌ها به‌شدت کاهش دهد.

سدیم

 این ماده مغذی که باعث تعادل میزان مایعات در بدن ‌می‌شود‌ را می‌توان در ترکیبات کشمش و گردو پیدا کرد.

ویتامین‌های گروه آ، ب و ث

این ویتامین‌های اساسی در سلامت پوست و بافت‌ها، تقویت استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن، تبدیل غذا به انرژی، سلامت مغز و سیستم عصبی و… نقش مهمی ایفا می‌کنند.

کلسیم

 یکی از اجزای تشکیل‌دهنده استخوان‌ها به‌خصوص دندان‌ها کلسیم است. از کاربرد‌های کلسیم می‌توان به بهبود انعقاد خون در هنگام جراحت، عملکرد طبیعی اعصاب و ماهیچه‌ها و کارکرد صحیح قلب اشاره کرد.

خواص کشمش و گردو چیست؟

کشمش و گردو خوراکی‌هایی در دسته خشکبار محسوب می‌شوند که هر کدام دارای ارزش غذایی بسیار بالایی هستند. این آجیل‌های مقوی سرشار از مواد معدنی و مغذی مورد نیاز بدن هستند که استفاده از آن‌ها برای سلامت بدن بسیار مفید و حتی ضروری است.

با توجه ‌به آنچه گفته شد، در صورتی‌ که این دو خوراکی غنی و باارزش همراه با هم مصرف شوند، می‌توانند خواص بیشتری برای بدن مهیا کنند. با این‌ حال، پیش از اینکه به بیان خواص کشمش و گردو بپردازیم لازم است ابتدا خواص هر یک از این دو خوراکی را به‌صورت جداگانه بررسی نماییم.

 خواص کشمش و گردو

خواص کشمش

از جمله خواص کشمش می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کاهش استرس
  •  پیشگیری از سرطان
  • کمک به بهبود مشکلات جنسی
  • خوشبوکننده دهان
  • کمک به کم‌خوابی
  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی
  •  درمان مشکلات معده
  • درمان یبوست
  •  خوشبوکننده دهان
  • سلامت چشم

خواص گردو

از جمله خواص گردو به‌تنهایی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • دارای آنتی‌اکسیدان
  • کنترل قند خون
  • جلوگیری از ورم مفاصل
  • بهبود تنگی نفس
  • جلوگیری از سنگ کیسه صفرا
  • کمک به درمان اگزما
  • جلوگیری از ابتلا به سرطان
  • بهبود انعقاد خون

حال نوبت آن رسیده که به خواص کشمش و گردو هنگامی که در کنار یکدیگر مصرف می‌شوند اشاره کنیم. از جمله خواص این ترکیب شگفت‌انگیز می‌توان موارد زیر را نام برد:

درمان کبد چرب

کبد چرب که در اثر رژیم غذایی ناسالم ایجاد می‌شود، یکی از مشکلات رایج این روز‌ها محسوب می‌شود. استفاده از کشمش و گردو می‌تواند باعث دفع سموم خطرناک در کبد شود؛ به همین علت پزشکان همواره مصرف این دو خوراکی مفید را برای رفع این عارضه توصیه می‌کنند.

بهبود سیستم ایمنی بدن

استفاده از کشمش و گردو یک راهکار خوب برای حفظ و ارتقای سیستم ایمنی بدن است. سیستم ایمنی نقش مهمی در حفاظت از بدن در برابر بیماری‌های مزمن دارد و تلاش برای تقویت آن، از امور ضروری محسوب می‌شود. ترکیبات موجود در کشمش و گردو از موارد مورد نیاز برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن است.

تقویت عملکرد دستگاه گوارش

دستگاه گوارش که از اصلی‌ترین بخش‌های بدن است، مسئولیت هضم غذا را به عهده دارد. عملکرد نادرست این بخش می‌تواند مشکلات جدی را برای سلامتی فرد به وجود آورد. در نتیجه مراقبت و تقویت این سیستم حیاتی از اهمیت زیادی برخوردار است. از خواص کشمش و گردو می‌توان کمک به بهبود عملکرد دستگاه گوارش را نام برد. از دلایلی که باعث می‌شود این دو خوراکی بی‌نظیر برای دستگاه گوارش مفید واقع شوند، وجود فیبر در میان ترکیبات آن‌ها است.

پیشگیری از سرطان

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کشمش و گردو یکی از عوامل مؤثر در مقابله با رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از بروز انواع سرطان هستند. سرطان یکی از رایج‌ترین بیماری‌های جهان است که یک تهدید جدی برای زندگی انسان به شمار می‌رود. با قرار دادن کشمش و گردو در رژیم غذایی خود می‌توانید احتمال ابتلا به این بیماری خطرناک را بسیار کاهش دهید.

درمان تیروئید کم‌کار

از دیگر خواص کشمش و گردو می‌توان به درمان کم‌کاری تیروئید نیز اشاره کرد. بیماری کم‌کاری تیروئید عوارض مختلفی مانند افزایش وزن را برای فرد مبتلا به دنبال دارد. استفاده منظم و به‌اندازه کشمش و گردو یکی از راهکار‌های مقابله با این بیماری و پیشگیری از عوارض متعدد آن است.

کنترل وزن

یکی دیگر از خواص کشمش و گردو، تنظیم وزن و پیشگیری از اضافه‌ وزن است. فیبر موجود در کشمش کمک زیادی به هضم بهتر مواد غذایی می‌کند. همچنین با توجه‌ به اینکه فیبر از عوامل مؤثر در کاهش اشتها است، با مصرف آن شما تا مدت زیادی احساس سیری خواهید داشت. بنابراین با حذف پرخوری می‌شود قدم بزرگی در مسیر کنترل وزن بدن و پیشگیری از اضافه‌وزن برداشت.

کمک به درمان کم‌خونی

گردو و کشمش می‌توانند به جلوگیری از کم‌خونی نیز کمک شایانی کنند. این میان‌وعده‌های باارزش با بهبود فقر آهن و کم‌خونی، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای قرارگرفتن در رژیم غذایی روزانه هستند و به دلیل مواد مغذی مختلف مانند مس، آهن و روی به مبارزه با کم‌خونی بدن می‌پردازند.

کنترل قند خون

کشمش و گردو به کنترل و کاهش قند خون کمک می‌کنند. با توجه‌ به اینکه این دو ماده منحصربه‌فرد می‌توانند منجر به کاهش وزن شوند؛ پس به کاهش قند خون ناشتا نیز کمک می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهند که کشمش در کنترل و کاهش قند خون سه‌ماهه تأثیر‌گذار است. عناصر موجود در ترکیب کشمش و گردو، شامل ویتامین‌ها و قند‌های پیچیده، چربی‌های ضروری و مواد معدنی آن‌ها را به یک جایگزین خاص برای میان‌وعده‌های مضر و ناسالم تبدیل کرده است.

تقویت میل جنسی

تحریک میل جنسی یکی دیگر از خواص کشمش و گردو است. اسیدآمینه آرژنین موجود در کشمش یکی از عواملی است که می‌تواند باعث تحریک میل جنسی شود و به افرادی که درگیر اختلال نعوظ و ناباروری هستند کمک کند.

آمینواسید آرژنین وظیفه تقویت میل جنسی را بر عهده دارد. بنابراین آقایانی که از اختلال نعوظ رنج می‌برند، می‌توانند با استفاده از کشمش عملکرد بهتری داشته باشند. این آمینواسید میزان حرکت اسپرم را زیاد می‌کند و احتمال تخمک‌گذاری را در رابطه جنسی بالا می‌برد.

کلام آخر

کشمش و گردو از خشکبار محبوب و پرطرف‌دار در میان مردم کشور ما محسوب می‌شوند. علت اصلی علاقه به این دو آجیل فوق‌العاده در واقع خواص بی‌نظیری است که آن‌ها برای بدن به ارمغان می‌آورند. تعداد خواص کشمش و گردو بی‌شمار است که در این مقاله به چند مورد از آن‌ها اشاره شد.

کمک به‌سلامت دستگاه گوارش، کنترل قند خون و چربی خون، پیشگیری از بیماری‌های مزمنی همچون سرطان و بهبود عملکرد سیستم ایمنی، مبارزه با کم‌خونی و… فقط چند مورد از فواید منحصربه‌فرد این دو خوراکی شیرین و خوشمزه است. بنابراین جای‌دادن آن‌ها در رژیم غذایی روزانه کمک به سزایی به‌سلامتی بدن شما خواهد کرد.