مسافرت در واقع تجربه ی دیدن مکان های جدید است. ما با سفر این امکان را به دست می آوریم تا با آدم ها و فرهنگ های جدید آشنا شویم، غذاهای متنوع و طعم های خاص را امتحان کنیم و برای دیدن مکان های دیدنی از قبل برنامه ریزی کنیم.

همه ی این تجربه های جدید باعث می شود هیجان زیادی برای سفر داشته باشیم( خصوصا اگر مسافرانی ماجراجو باشیم) و این هیجان در اغلب موارد باعث می شود چیزهای کوچک و اساسی که برای هر سفر لازم و ضروری است را فراموش کنیم.

یکی از آن ها تهیه ی تنقلات سفر است. تهیه ی خوراکی های سفر یکی از موارد مهمی است که نباید آن را نادیده گرفت و لازم است و وقت و انرژی بیشتری برای آن صرف شود چراکه سلامت ما وابسته به چیزی است که می خوریم و حتی گاهی اقلام خوراکی باعث بهبود عملکرد سیستم بدن و جلوگیری از بروز بیماری های خطرناک می شوند.

این که چه خوراکی و تنقلاتی برای سفر انتخاب کنیم بستگی به این دارد که چه وسیله ی نقلیه ای را برای سفر خود انتخاب کرده ایم و از این رو قصد داریم با توجه به هر وسیله ی نقلیه ای که برای رسیدن به مقصد انتخاب می کنید تنقلات مناسب را بررسی کنیم.

تنقلات برای مسافرت جاده ای:

وسیله ی نقلیه ی شخصی معمولا انتخاب خیلی از ماست چراکه با وجود اینکه راننده فشار زیادی را در حین سفر تحمل می کند ولی با این حال مزایای زیادی دارد. به عنوان مثال تمام برنامه ریزی های سفر به عهده ی مسافران است و با سلیقه ی شخصی و بنا به حوصله می توانند آن را تغییر دهند.

تنقلاتی که در این گونه سفرها انتخاب می شود باید به گونه ای باشند که قابلیت ماندگاری بالایی داشته باشند زیرا نسبت به دیگر روش های سفر ساعات زیادی را در مسیر بوده و به همین دلیل نمی توان خوراکی های فاسد شدنی و با ماندگاری پایین را انتخاب کرد و این مسئله در تابستان شدت بیشتری دارد. اگر بخواهیم لیستی از تنقلات جاده ای درست کنیم اولین انتخاب های ما این گونه خواهند بود:

تنقلات سفر

تخمه:

یکی از تنقلات مناسب سفر است که طرفدارن زیادی داشته و به علت تنوع زیادی که دارد همه ی سلیقه ها را پوشش می دهد. نکته ی قابل توجه در مورد تخمه ها این است که به دلیل نمک زیادی که دارند خصوصا در تابستان نباید در مصرفشان زیاده روی شود.

خشکبار:

یکی از مشکلات سفرهای جاده ای در تابستان، گرمازدگی می باشد. خوشبختانه این مشکل با مصرف برخی از خوراکی ها و تنقلاتی که طبع سرد دارند قابل پیشگیری است. از جمله خوراکی هایی که می توانید برای جلوگیری از بروز این مشکل استفاده کنید، آلو بخارا، آلوچه ترش، برگه ی زردآلو یا قیسی و آلبالو خشک است. که علاوه بر طعم خاص و دلپذیرشان نه تنها از گرمازدگی که از سوءهاضمه که یکی دیگر از مشکلات سفر است جلوگیری می کند.

لواشک :

لواشک هم یکی دیگر از تنقلات پرطرفداری ست که به دلیل طبع سردی که دارد بهترین گزینه برای سفرهای تابستانی و خصوصا مسافرت جاده ای می باشد.

تنقلات برای مسافرت هوایی:

یکی از مشکلات عدیده ای که در مسافرت های هوایی گریبان گیر مسافران می شود “افت فشار” است. با وجود اینکه هواپیما حداقل پذیرایی از مسافران انجام می شود اما شاید کافی نباشد و یا تنقلات کارساز و مفیدی که می تواند مشکل افت فشار را از بین برده و یا حتی از بروز آن جلوگیری کنند در اختیار شما قرار نگیرد. در ادامه لیستی از تنقلاتی که می توانید در مسافرت های هوایی مصرف کنید را معرفی خواهیم کرد.

آجیل مغز مخلوط:

آجیل مغز مخلوط هم می تواند به صورت خام و هم شور مصرف شود. به دلیل افت فشار در هواپیما پیشنهاد ما این است که این مخلوط را به صورت شور مصرف کنید.

خشکبار شیرین:

خشکبار شیرینی مثل کشمش، توت خشک، انجیر خشک و خرمای خشک به دلیل اینکه قند خون بدن را به صورت آهسته و در طی یک دوره زمانی بلند مدت افزایش می دهند جزء عالی ترین تنقلات در مسافرت های هوایی محسوب می شود. از طرفی این تنقلات شیرین برای مسافران مبتلا به دیابت بهترین گزینه هستند.

چیپس میوه:

چیپس میوه یک نوع میوه ی خشک شده است که به صورت خاصی فرآوری شده است. در واقع برای ماندگاری بیشتر، میوه ی خشک شده را شکر اندود کرده و سپس آنها را خشک می کنند از این رو طعم شیرینی دارد و به همین دلیل می تواند در مسافرت های هوایی برای کودکان مناسب باشد و مورد استفاده قرار گیرد.

انواع تنقلات شیرین جیبی:

شکلات یکی از تنقلات شیرین قابل دسترس در هواپیما می باشد. برای تنوع و همچنین مسافرت های طولانی هوایی می توانید تنقلات شیرین جیبی دیگری مثل گز، سوهان شکلاتی، پشمک شکلاتی و کنجد پروده همراه خود ببرید.

تنقلات برای انواع سفر

تنقلات برای مسافرت ریلی:

مسافرت با قطار به دلیل امنیت بالا و همچنین راحتی بیشتری که نسبت به مسافرت جاده ای دارد، همیشه مورد استقبال مسافران قرار داشته است. خوراکی هایی که در این گونه سفر ها می توانید انتخاب کنید شاید فرق چندانی با مسافرت جاده ای نداشته باشند به همین دلیل قادرید از هر دو لیست پیشنهادی که برای این دو روش سفر پیشنهاد شد استفاده کنید.

میوه خشک:

یکی از مشکلات سفرهای تابستانه عدم ماندگاری خوراکی های تازه ای مثل میوه در محیط های بسته ای مثل ماشین و قطار است به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم که از میوه های خشک استفاده کنید. از جمله میوه های خشکی برای چنین سفرهایی توصیه می شود، میوه های پرانرژی مثل موز، انبه، آناناس و سیب است که علاوه بر طعم دلنشین و متفاوتی که دارند به دلیل اینکه حاوی مقادی بالایی فیبر هستند می توانند برای جلوگیری از سوءهاضمه بسیار مفید باشند.

ویت کرن:

ویت کرن یک خوراکی سالم بدون مواد نگهدارنده که از ذرت و گندم درست شده و می تواند یک جایگزین بسیار مناسب برای تنقلات صنعتی مثل چیپس و پفک باشد. ویت کرن به دلیل طعم متفاوت و همین طور انواع مختلفی که دارد، تمام سلیقه ها را پوشش داده و بهترین گزینه برای تغذیه ی کودکان است.

آجیل مخلوط:

آجیل مخلوط به دلیل تنوع بالایی که دارد مورد پسند همه واقع شده و سلیقه های بسیاری را پوشش می دهد از طرفی به دلیل حجم کمی که دارد یک خوراکی بسیار عالی برای مسافرت است.

 

کلام آخر

معمولا در هنگام مسافرت ما در دسترس ترین تنقلات را برای سفرمان انتخاب می کنیم که در هر هایپرمارکتی پیدا می شود و اغلب خوراکی های مضر صنعتی هستند که با وجود ماندگاری بالا، ارزش غذایی زیادی ندارند. چه بهتر که با خوراکی ها و تنقلات سالم بیشتر آشنا شویم و نه تنها در سفر که در رژیم غذایی خود و کودکانمان جای دهیم.