در دنیا بهترین زعفران به کشور ایران تعلق دارد و از کشور ما به تمام نقاط جهان صادر می‌شود. کیفیت و عطر زعفران ایرانی در دنیا شناخته شده است و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. همچنین بهترین زعفران ایران متعلق به شهری در خراسان رضوی می‌باشد. این شهر به عنوان پایتخت طلای سرخ ایران شناخته شده است و از معروفیت جهانی برخوردار است.

تاریخچه زعفران در ایران

زعفران از دسته گیاهان تیره زنبقیان است که دارای خواص درمانی بی‌شماری است. مردم ایران از قدیم تا به امروز از زعفران برای خوش عطر کردن غذاها استفاده می‌کردند. این گیاه به غذا و شیرینی‌ها رنگ و عطر منحصر به فردی می‌بخشد؛ به همین دلیل از گذشته تا به امروز در سبد خرید ایرانیان جای دارد. این گیاه ابتدا در خراسان رضوی و جنوبی کشت می‌شد، ولی بعدها در دیگر شهرها نیز به دلیل درخواست زیاد مردم کاشت شد. باید بدانید بهترین زعفران ایران در این دو استان تولید می‌شود و دلیل آن نیز خاک و آب و هوای این مناطق است.

بعد از گذشت چند سال ایران زعفران را به دیگر کشورهای جهان مانند چین، یونان، عربستان و روم صادر کرد. بعد از صادر کردن آن به کشورهای دیگر این مناطق نیز تصمیم به تولید زعفران در کشور خود گرفتند؛ ولی نتوانستند همانند زعفران‌های ایران تولید کنند. برای اولین بار به دستور معاویه یک زعفران‌زار از ایران به شام منتقل شد. سپس بعد از شام در اندلس و وصقلیه کاشت زعفران رواج یافت.

بنر خرید زعفران از آجیل و خشکبار حسینی

طبق مستندات تاریخی بهترین زعفران ایران متعلق به شهر قاین است. در این شهر از ابتدای کاشت زعفران مردم توجه زیادی به آن داشتند. به همین دلیل در بیشتر غذاهای آنها از زعفران استفاده می‌شود، به گونه‌ای که در مجالس شادی و عروسی به مردم زعفران هدیه می‌دادند. همچنین در برخی از مراسم از مشک و زعفران به عنوان استقبال از مهمانان استفاده می‌کردند. اقوام بنوطبری و رستمیان برای گسترش فرهنگ زعفران در طول تاریخ گامی بزرگ برداشته‌اند.

بهترین زعفران دنیا و ایران در کجا کشت می شود؟

در بین تمامی کشورهای دنیا در تولید و کشت زعفران، کشور عزیزمان ایران، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. ایران به عنوان بزرگترین و بهترین تولیدکننده این گیاه ارزنده در سراسر دنیاست. در ایران نیز، شهر قائنات در خراسان جنوبی در زمینه تولید و کشت زعفران نام خود را به عنوان یک برند مطرح در دنیا بر سر زبان ها جاری ساخته است. البته سایر شهرهای خراسان جنوبی و حتی خراسان رضوی از جمله: گناباد تربت حیدریه و… نیز در زمینه تولید و کشت این گیاه محبوب، به شهرت جهانی رسیده اند. به طور کلی می توان استان خراسان را رتبه یک ایران در زمینه تولید و کشت زعفران دانست. عطر و بو و ظاهر زیبای گیاه تولید شده در خراسان نسبت به سایر شهرها، متمایز است.

خاک مناسب برای کشت زعفران

پیاز زعفران باید به طور معمول به مدت ۵ تا ۷ سال در خاک باقی می‌ماند، به همین دلیل برای کشت آن باید از خاک سبک و ترکیبی رس و شن استفاده کنید. تا پیاز آن بتواند در شرایط مختلف منطقه‌ای دوام بیابد. در نتیجه زمین‌های شنی، رسی، لومی و لیمونی نسب به خاک‌های شور و اسیدی برای کشت زعفران مناسب‌تر است. همچنین باید دقت کنید در زمینی که دارای قلوه سنگ و یا علف‌های هرز است، این گیاه به خوبی رشد نمی‌کند. در نهایت به طور یقین می‌توان گفت بهترین مناطق برای کشت این گیاه پرارزش زمین‌های دارای خاک نرم و حاصلخیز است. در نتیجه بهترین زعفران ایران متعلق به شهرهایی است که در استان خراسان رضوی و شمالی قرار گرفته‌اند، زیرا خاک و آب و هوای این مناطق برای کشت زعفران بهترین گزینه است. این شهرها شامل قاینات، تربت حیدریه، تربت جام، فردوس، بشرویه، تایباد، گناباد و.. است. همچنین می‌توان زعفران را در استان‌های دیگری مانند فارس، اصفهان، سمنان کشت کرد، ولی به کیفیت شهرهای خراسانی نمی‌رسد.

بهترین شهر برای زعفران

بهترین برند و مارک زعفران

کشور ایران به عنوان مهد تولید زعفران در جهان شناخته شده است، که با برندها و مارک‌های مختلف وارد بازار می‌شوند. هر کدام از این برندها دارای کیفیت مختلفی هستند که هر کدام از آنها دارای عطر و رنگ متفاوتی نسبت به دیگری است. برخی شرکت‌ها این گیاه را به صورت فله‌ای و یا بسته بندی عرضه می‌کنند. زعفران خوب و باکیفیت را باید از روی سرگل‌های آن بشناسید.

در ایران برندهای زیادی وجود دارند که می‌توانید از آنها با اطمینان خرید کنید. برخی از این برندها شامل برادران حسینی، بهرامن، شاهسوند، زعفران مصطفوی، جهان، شهمیرزاد، مجتهدی و سحرخیز می‌باشد. امروزه برندهای زیادی برای فروش زعفران وارد بازار کار شده‌اند، که می‌توانید با بررسی آنها بهترین نوع را خریداری کنید.

قاین پایتخت و برند طلای سرخ

هر موقع صحبت از زعفران به میان می‌آید، شهر قاین در ذهن‌ها نقش می‌بندد. استان خراسان در زمینه کشت زعفران همیشه در رتبه‌های نخست در ایران قرار دارد، به همین دلیل بهترین زعفران ایران این استان شناخته شده است. این استان در کشت زعفران جزو رتبه اول در ایران است و رتبه دوم به استان خراسان جنوبی تعلق دارد.

بهترین زعفران ایران را در کجا خریداری کنیم؟

همان طور که گفته شد؛ بهترین زعفران دنیا در ایران و به طور ویژه در استان خراسان و شهر قائنات تولید می شود. مسئله ای که هیچ شک و شبهه ای در آن وجود ندارد. حال سوال اینجاست که نحوه دسترسی به این گیاه کشت شده در خراسان چگونه است؟ برای خرید و استفاده از مرغوبترین زعفران دنیا، شما می توانید به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید. فروشگاه هایی که به صورت حضوری و غیر حضوری، محصولات خود را به شما به فروش می رسانند. فروشگاه برادران حسینی در این زمینه سرآمد است. در این فروشگاه به طور قطع به یقین شما می توانید به محصول تولید شده قائنات یا گناباد و تربت حیدریه دسترسی داشته باشید. ضمن اینکه قیمت تمام شده برای شما در این فروشگاه نیز، مناسب تر از سایر مراکز فروش است.

خواص زعفران

زعفران جزو یکی از گیاهان پرخاصیت از زمان‌های قدیم است که در بیشتر خوراکی‌ها از آن استفاده می‌شد. این گیاه پرارزش در جهان به عنوان طلای سرخ شناخته می‌شود، و دلیلی ندارد جزء خواص بی شمار آن. قدمت این گیاه به ۳ هزار سال می‌رسد که برای درمان برخی از بیماری‌ها مانند مشکلات گوارشی از آن استفاده می‌شد. زعفران باعث ترشح هورمون‌های شادی‌آور می‌شود که باعث ایجاد نشاط و انرژی در فرد می‌شود. به همین دلیل بر روی خلق و خوی فرد تأثیر مثبتی می‌گذارد. کسانی که دچار مشکلات عصبی هستند با خوردن زعفران می‌توانند به درمان این بیماری بروند. زعفران حاوی ویتامین‌های B هست که به سیستم عصبی ما کمک می‌کند تا کمتر دچار تشنج‌های عصبی بشویم.

یکی دیگر از خواص پر ارزش زعفران بهبود گردش خون است. همچنین باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و اختلالات مثانه‌ای را بعد از مصرف یک دوره برطرف می‌کند. زعفران سرشار از پتاسیم و منیزیم است، که بر روی ترمیم بافت های آسیب دیده بدن کمک شایانی می‌کند.

طبع این گیاه گرم و خشک است و بهترین مصلح برای غذاهای سرد است. این گیاه برای درمان ناتوانی جنسی بسیار استفاده می‌شود و در میان مردم برای درمان آن جایگاه ویژه‌ای دارد. همچنین از آن برای درمان اختلالات گوارشی می‌توان استفاده کرد. به همین دلیل باید برای استفاده از تمام این امکانات بهترین زعفران ایران را انتخاب کنید.

مطلب مرتبط: خواص زعفران برای زنان

سخن آخر

از سالیان دراز تا به امروز از زعفران به عنوان طعم‌دهنده و رنگ طبیعی در غذاها و شیرینی‌ها استفاده می‌شود‌. زادگاه اصلی زعفران کشور ایران است و بهترین زعفران ایران در خراسان رضوی و جنوبی تولید می‌شود. این گیاه خوش عطر در بسته‌بندی‌های مختلف در بازارهای جهانی خرید و فروش می‌شود که می‌توانید از طریق سایت‌های اینترنتی آن‌ها را در کمترین زمان خریداری کنید‌. زعفران برای درمان سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است، به همین دلیل امروزه به دلیل رخ دادن بیماری‌های متعددی باعث جذابیت آن شده است.